Majoritatea economistilor sunt de acord asupra unui lucru foarte important: cel mai important capital al unei companii il reprezinta nu capitalul fix, nu capitalul uman, nu capitalul financiar, ci capitalul reprezentat de anumite branduri. Pentru a intelege importanta brandurilor in economie si, in special, in vanzari trebuie sa amintim o formulare cu valoare de lege apartinandu-i lui Al Ries: ,,Cele mai multe produse si servicii de astazi sunt cumparate, nu vandute. Iar brandingul faciliteaza in mare masura acest proces. Brandingul - pre-vinde- produsul sau serviciul unui utilizator. Brandingul este, pur si simplu, o modalitate mai eficienta de a vinde lucruri"[1, p.9]. Ori, pentru ca un produs sa fie cumparat, trebuie sa fie pre-vandut, adica bine pozitionat in mintea cumparatorului. Eric E. Schmidt, CEO la Google, afirma ca brand-ul reprezinta partea intangibila a unei afaceri. ,,Produsele sunt tangibile. Acestea sunt facute in fabrici si stocate in depozite; sunt lucruri pe care le poti tine in mana. Prin contrast, un brand este o colectie de elemente intangibile, de idei, sentimente, asocieri de cuvinte. Aceste elemente intangibile sunt stocate in depozitul mintii noastre". Totusi, orice brand poseda o parte vizibila sau tangibila: numele, logo-ul, forma, culoarea si (optional) un scurt text sau slogan. Insa nu in virtutea designului logo-ului sau un brand va fi bine vandut, ci in primul rand, in virtutea asocierilor pe care le naste numele sau in mintea consumatorului potential. Logo-ul, forma, culoarea plus un anume text ofera identitate (vizuala) unui brand si poate declansa asocierea sa, la nivelul mintii, cu anumite valori, sentimente, cu o anumita calitate. Doar atunci cand identitatea vizuala a unui brand si, in special, numele sau sunt asociate cu anumite valori la nivel mintal putem avea certitudinea ca va duce in potentialul cumparator la declansarea deciziei de cumparare si ca brandul respectiv este, intr-adevar, unul valoros. Un brand are impact total daca alaturi de stimulii auditivi si vizuali se intensifica si alte canale senzoriale, cum ar fi: simtul tactil, gustul si mirosul. Experienta senzoriala a brandurilor are un rol major in crearea loialitatii fata de marca. Astfel, in judecata unui potential consumator, brandul este prezent doar prin numele sau si prin cuvantul asociat. In functie de asocierile pe care le naste, judecata despre brand poate fi una pozitiva sau negativa, poate fi un puternic impuls pentru actul de cumparare sau, dimpotriva, un obstacol care va bloca definitiv achizitionarea unei anumite marci. Branding-ul este un fenomen relativ nou care a inceput sa se manifeste in Statele Unite ale Americii la scurt timp dupa terminarea celui de-al doilea Razboi Mondial. In acea perioada capacitatea industiala depasea cererea de consum, astfel ca brandingul si marketingul au fost create pentru a induce consumatorilor dorinta de a cumpara anumite produse. Prin activitatea de branding se realizeaza identitatea vizuala a unei marci, dar mai ales gasirea unui nume potrivit (care sa nasca asocieri pozitive) pentru marca respectiva si pozitionarea acestuia in mintea potentialului consumator. Brandingul este implinit insa prin publicitate deoarece doar prin campanii de publicitate bine puse la punct numelui de brand i se poate asocia un atribut in mintea consumatorului.
1. Al Ries & Laura Ries, Cele 22 de legi imuabile ale brandingului, Editura Brandbuilders, Bucuresti, 2006 2. Lindstrom, Martin, Branduri senzoriale - Construiti branduri puternice folosind toate cele 5 simturi, Ed. Publica , Bucuresti, 2009 3. Roberts, Kevin, Lovemarks - Viitorul dincolo de branduri, Ed. Business Media Grup, Bucuresti, 2006 4. Olins, Wally, Despre brand, Ed. Comunicare.ro, Bucuresti, 2006 5. Klein, Naomi, No logo - tirania marcilor, Ed. Comunicare.ro, Bucuresti, 2006
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).