ABSTRACT: Lucrarea analizeaza posibilitatile de utilizare a unei tehnologii relativ noi, RFID, in comert. Sunt prezentate caracteristicile esentiale ale acestei tehnologii, componentele sistemului, modul de functionare si etapele parcurse pentru implemetare. O parte a lucrarii este dedicata identificarii avantajelor tehnologiei RFID si a obstacolelor care se afla, inca, in fata generalizarii utilizarii ei in firme. Pentru a sustine afirmatiile din primele parti ale lucrarii, sunt prezentate studii de caz privind utilizatrea sistemului RFID de catre firme de prestigiu. The paper analysis the posibilities of utilising, a relative new tehnologz, RFID, in comercce. The main features of this tehnology, the components of the system, the way the system functions and the stages of the implementing process are also presented. Another part of the paper is devoted to the identification of the advantages of RFID tehnology and of the hurdels faced by companies in adopting it. In order to sustain the points made in the first part of the paper, we have presented some case studies regarding the utilization of RFID thenology by some prestigious firms. CUVINTE CHEIE: comert, competitie, informatie, eticheta, antena, unde radio Introducere In timp ce nivelul competitiei in comert creste, multi dintre jucatorii pe aceasta piata incearca sa gaseasca noi metode, atat in domeniul tehnologic cat si in procesele pe care le intreprind, pentru a obtine un avantaj competitiv. Indiferent de perpectiva oferita de departamentul de vanzari, de cel de aprovizionare, de finante sau de tehnologia informatiei, acentul in aceasta activitate se pune pe o imbunatatire a performantelor si pe obtinerea de profit. Astazi, avand in vedere competitia de pe piata, chiar si cele mai performante companii trebuie sa isi imbunatateasca strategia. Managerii din comert trebuie sa gaseasca mereu noi metode si abordari pentru a-si conduce mai usor, mai inteligent si cu costuri mai mici afacerile, toate acestea in conditiile unei satisfactii sporite a onsumatorului. Identificarea prin frecvente radio (RFID - Radio Frequency Identification) este o tehnologie de ultima generatie ce poate contribui la atingerea acestor obiective. Dar, fara a construirea unei infrastructuri uniforme, ce ajuta la dezvoltarea de solutii inteligente pentru afaceri, obtinerea unor profituri considerabile prin utilizarea acestei tehnologii nu se poate realiza. Pentru a proteja investitia initiala si pentru a realiza profituri maximale pe termen lung, companiile de comert trebuie sa proiecteze strategia de implementare a RFID, care sa aiba la baza o arhitectura informatica de ultima generatie, flexibila la schimbarile de tehnologie, standarde si de legislatie. RFID - prezentare generala RFID este o metoda de identificare individuala a obiectelor cu ajutorul undelor radio. Sistemele RFID primare sunt compuse din doua mari parti: cititoare si etichete. Cititorul, trimite si primeste semnale radio ce contin date catre si de la eticheta cu ajutorul unor antene. Un cititor poate sa aiba mai multe antene ce se ocupa de trimiterea si primirea undelor radio. Eticheta, este compusa dintr-un microcip ce stocheaza informatii, o antena, si un obiect gazda la care sunt montate chipul si antena. RFID este o tehnologie folosita in multe domenii, de la comert la transport, securitate sau industria aeronautica. Ea este o tehnologie ce se preteaza in mediul de afaceri la colectarea unor date despre obiecte (produse, materiale, marfuri etc.) in scopul identificarii si evidentierii online. Aceasta tehnologie este una flexibila, usor de utilizat, si folositoare pentru operatiile din comert deoarece aduce avantaje inexistente la alte tehnologii, ca de exemplu codurile cu bare. Chipurile RFID pot fi concepute pentru a fi citite si scrise sau numai citite, nu necesita contact cu linia scanerului si pot sa functioneze intr-o varietate de conditii. In plus, deoarece aceasta tehnologie este greu de falsificat, ea ofera o securitate sporita a datelor. RFID este un concept similar codului de bare. Sistemul codului de bare foloseste un cititor si etichete codate ce sunt atasate diferitelor obiecte, in vreme ce RFID foloseste un cititor si dispozitive speciale ce sunt atasate obiectului. Codul de bare foloseste semnalele optice pentru a transfera informatii de la eticheta la cititor, iar RFID foloseste undele radio pentru a transfera infomatia de la dispozitivul RFID la cititor. Etichetele RFID, pot fi atasate aproape la orice - de la automobile la paletii dintr-un depozit si pot contine diverse date referitoare la un obiect, cum ar fi natura obiectului, la ce timp a trecut obiectul printr-o anumita zona, temperatura locului etc. Componentele sistemului RFID Principalele elemente componente ale sistemului RFID sunt: - etichetele, - cititorul, - imprimantele de etichete RFID, - antena Eticheta. Pentru a putea folosi sistemul RFID, obiectele trebuie sa aiba atasate etichete. Aceastea sunt realizate intr-o varietate de formate folosite la diferite aplicatii. Procesul de asamblare a etichetelor incepe cu realizarea substratului de PVC, pet sau hartie, pe care se atasaza o antena, realizata din mai multe materiale: aluminiu, cupru sau cerneala argintie. Urmatorul pas este atasarea cipului la antena. In final, un strat protector se aplica pe eticheta, din PVC laminat sau hartie adeziva, pentru a proteja cipul de abraziune, impact sau coroziune. Aceste etichete se prezinta intr-o varietate de formate: - bezi adezive aplicate pe un card, - etichete de dimensiuni mari folosite pentru numerotarea paletiilor dintr-un depozit, - etichete de hartie, - etichete sub forma de bratari. Tipul de material folosit si modul de asamblare a etichetelor au un impact direct asupra costurilor finale, in anumite limite, asupra performantelor de comunicare. Una dintre marile provocari ale introducerii in masa a sistemului RFID il reprezinta costul etichetelor, cu o mult discutata tinta de 5 centi pe eticheta. Dar, cum se poate reliza acest obiectiv reprezinta una dintre marile provocari ale momentului.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.