Extras din referat
Strategii de piata
Activitatea oricarei companii este, indiscutabil, legata de evolutia mediului de marketing (vezi cap. 2), iar adaptarea la schimbarile survenite în mediu reprezinta punctul cheie pentru mentinerea unei companii pe o piata.
Actiunile companiei circumscrise adaptarii activitatii sale la evolutia mediului de marketing (atât intern cât si extern companiei) fac obiectul politicii de marketing; strategiilor de marketing si tacticilor de marketing ale companiei. Acestea sunt concepute corespunzator obiectivelor de marketing ale companiei.
Politica de marketing reprezinta “ modul în care compania concepe dezvoltarea activitatii sale, directiile de perspectiva si actiunile practice, concrete vizând valorificarea potentialului sau în concordanta cu cerintele pietei”. Prin intermediul componentelor sale: politica de piata; politica de produs; politica de pret; politica de distributie; politica de comunicatii si politica de personal, politica de marketing este orientata catre atingerea obiectivelor stabilite pe termen mediu si lung de catre companie (ex.: îmbunatatirea pozitie companiei pe piata, crearea sau reconversia imaginii companiei, îmbunatatirea performantelor în termenii eficientei activitatii desfasurate ).
În vederea atingerii obiectivelor politicii de marketing o companie trebuie sa- si elaboreze strategiile de marketing corespunzatoare si sa- si aleaga tacticile de marketing corespunzatoare.
Strategia de marketing “stabileste calea prin care se ating obiectivele strategice de marketing ale unei companii. Strategia se exprima folosind termeni militari foarte concisi si urmareste doar modul în care se intentioneaza sa se ajunga la scopul fixat” (ex.: diversificarea gamei de produse; patrunderea pe noi piete)
Primul pas în elaborarea unei strategii îl constituie stabilirea obiectivelor strategice care trebuiesc alese “astfel încât sa poata fi ierarhizabile, masurabile, realiste si compatibile”
Tactica de marketing reprezinta modalitatea concreta de punere în practica a strategiilor de marketing (ex.: marirea pretului pentru un produs; participarea la o manifestare expozitionala; editarea unui catalog )
Putem afirma deci ca supravietuirea companiei pe o piata este strâns legata de aptitudinea acesteia de a concepe si aplica o strategie de piata.
Etapele elaborarii unei strategii de piata sunt:
- analiza mediului extern companiei
- analiza mediului intern al companiei
- stabilirea obiectivelor urmarite
- segmentarea pietei
- alcatuirea hartii pietei
- identificarea pietei tinta
- pozitionarea pe piata tinta
- adoptarea unei variante strategice
Analiza mediului intern al companiei consta într-o evaluare sub aspect calitativ si cantitativ a resurselor umane, materiale si financiare de care dispune o companie, utilizând indicatori economico- financiari adecvati, în scopul determinarii capacitatii acesteia de a face fata modificarilor survenite în cadrul mediului extern companiei.
Analiza mediului extern companiei consta în identificarea elementelor din mediul extern ce influenteaza activitatea companiei, precum si cuantificarea influentei exercitate de acestia asupra activitatii companiei.
Cele doua etape enumerate anterior trebuie fianlizate printr-o actiune de corelare a actiunilor simultane ale mediului intern si mediului extern concretizata în analiza portofoliului de activitati al companiei (ex.: matricea BCG) precum si în analiza a starii prezente a companiei pe plan intern si extern utilizând modele de analiza dintre care amintim aici: analiza SWOT, matricea General Electric –McKinsey, matricea Royall Duch- Shell, matricea A.D. Little sau matricea lui Hoffer de evolutie produs/ piata.
Întrucât aspectele referitoare la stabilirea obiectivelor tin de particularitatile fiecarei companii, iar activitatea de segmentare a fost analizata în subcapitolul 5.3, în acest subcapitol ne vom concentra atentia asupra notiunilor de harta a pietei; piata tinta; pozitionare precum si a prezentarii unor posibile strategii de piata.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Strategii de Piata.doc