Publicitatea ca Mijloc de Manipulare a Oamenilor

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Manipularea, alaturi de propaganda, persuasiune si publicitate, face parte din marea familie a formelor de comunicare, utilizate in sfera influentei sociale. 
Desi conceptului de manipulare i-a fost consacrate numeroase studii, acesta lasa loc unei anumite libertati de interpretare. Atunci cand este amplasat in vecinatatea propagandei, fapt ce de altfel se intampla frecvent atat in literatura de specialitate cat si in manifestarile cotidiene, linia de demarcatie dintre manipulare si propaganda, si asa extrem de fina, devine aparent insesizabila, generand numeroase confuzii. 
Acestea sunt alimentate pe de o parte de utilizarea respectivilor termeni in contexte si cu acceptiuni inca foarte diferite, iar pe de alta parte de faptul ca uneori, atat sursele si mijloacele de comunicare utilizate, cat si intentionalitatea lor persuasiv-tiranica, converg.
Nu in ultimul rand, ambiguitatea conceptelor este sporita de faptul ca in definirea lor se regasesc termeni comuni, precum: ,,schimbarea atitudinii", ,,influenta" sau ,,putere". 
Datorita multiplelor semnificatii, in continuare vom incerca sa explicam ce se intelege prin manipulare si cum se distinge aceasta in raport cu alte concepte. 
Acceptiunile manipularii in societatea contemporana
In prezent, lucrarile de specialitate din diverse domenii, de la cele din sfera comunicarii pana la cele specifice psihologiei sociale, ne ofera numeroase exemple de variatii, ale interpretarilor sau chiar ale vocabularului conceptual utilizat pentru definirea manipularii. Acestea difera de la un autor la altul, deoarece in realitate exista destul de putine cercetari care au incercat sa exploreze si sa explice natura fundamentala a manipularii si unicitatea sa in raport cu alte activitati. Cele mai multe studii, care au incercat sa faca fata acestei provocari, au rezumat fenomenul la formularea unei definitii atotcuprinzatoare si au identificat numeroasele tehnici de manipulare aflate la dispozitia manipulatorilor, de la cele mai simple la cele extrem de sofisticate, de la cele cu urmari imediate, pana la cele ale caror efecte se resimt dupa ani de zile sau chiar dupa decenii. Tocmai de aceea, conceptul de manipulare pare de cele mai multe ori confuz, creand iluzia unei porti deschise catre mister. 
In limbajul cotidian, manipularii i s-au atribuit acceptiuni precum: influentare psihologica, propaganda, persuasiune. Aceasta confuzie terminologica este frecvent intalnita si in mediul academic, existand autori conform carora ,,studiile despre influentare, persuasiune, propaganda, manipulare sunt unul si acelasi lucru" (Alexe, 2009). 
Pe de alta parte, numerosi autori, in incercarea lor de a realiza o distinctie clara intre aceste concepte, au ajuns la urmatoarele concluzii: unii considera ca manipularea ar fi un concept care subsumeaza propaganda, hipnoza, spalarea creierului, comunicarea neurolingvistica s.a.m.d. (Ficeac, 1996); altii considera ca manipularea se realizeaza prin intermediul unor practici manipulative, din care fac parte zvonul, intoxicarea, dezinformarea si propaganda(Corcaci, 2010).Unii autori, dimpotriva, afirma ca manipularea si persuasiunea sunt componente ale propagandei (Herjeu, 2000).
Pentru amplificarea confuziei, vom mentiona ca exista autori conform carora, ,,manipularea si persuasiunea pot fi incadrate in categoria mai larga a influentei sociale (reprezentand cumva diferite grade de manifestare ale acesteia)" (Radulescu, 2009).
In volumul intitulat Dictionar de sociologie, manipularea este definitaca oactiune orientata in scopul determinarii unui actor social (persoana, grup, colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului si nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsioneaza intentionat adevarul sau inoculeaza o perceptie falsa a realitatii, lasand insa impresia libertatii de gandire si decizie. Spre deosebire de influenta de tipul convingerii rationale, prin manipulare nu se urmareste intelegerea mai corecta si mai profunda a situatiei, ci inculcarea unei intelegeri convenabile, recurgandu-se atat la inducerea in eroare cu argumente falsificate, cat si apelul la palierele emotionale non-rationale. Intentiile reale ale celui care transmite mesajul raman insesizabile primitorului acestuia. Din punct de vedere politic, manipularea reprezinta o forma de impunere a intereselor unei clase, grup, colectivitati, nu prin mijloacele coercitiei, puterii, ci prin cele ideologice, prin inducere in eroare. Din acest motiv, recurgerea la manipulare in situatiile de divergenta de interese devine tot mai frecventa, in societatea actuala manipularea reprezentand un instrument mai puternic decat utilizarea fortei (Zamfir & Vlasceanu, 1998).


Fisiere in arhiva (1):

  • Publicitatea ca Mijloc de Manipulare a Oamenilor.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!