Introducere Globalizare a pietelor si sectoarelor economice, precum si caracterul turbulent al economiei interne si internationale, reprezinta doi factori care impun necesitatea unui nou tip de demers de marketing al intreprinderii. Capacitatea firmelor de a identifica si valorifica oportunitatile de piata si capacitatea de raspuns la situatiile nefavorabile cu care se confrunta sunt esentiale in obtinerea nivelului de performanta vizat. Multe firme, indiferent de dimensiune, isi pun problema valorificarii unor oportunitati de pe pietele externe. Se initiaza pentru aceasta un proces de internationalizare, trecandu-se de la stadiul exportatorului pasiv la cel al exportatorului experimentat, de la stadiul firmei nationale la cel de firma internationala, multinationala sau globala. Succesul in procesul de internationalizare este conditionat de o buna cunoastere a mediului international. Acest fapt presupune o analiza si o selectie riguroasa a pietelor externe, precum si studierea in detaliu a particularitatilor cererii, concurentei, comportamentului consumatorului si infrastructurii de marketing de pe pietele pe care se intentioneaza patrunderea. Pe baza acestor informatii se poate realiza o strategie cat mai eficienta de patrundere pe noua piata. Strategia de promovare include ansamblul activitatilor prin care sunt comunicate informatii despre produsele si serviciile unei firme, cu scopul de a convinge consumatorii sa le achizitioneze. Constientizarea consumatorului, trezirea interesului si dorintei de a cumpara este obiectivul principal al activitatii de promovare, atat pe plan intern, cat si pe plan international. Promovarea vanzarilor pe piata interna nu e o sarcina usoara, in marketingul international, lucrurile se complica, intrucat comunicarea se adreseaza unor piete multiple, fiecare cu traditia, cultura, limba si legile sale. Promovarea cuprinde ansamblul activitatilor prin care sunt communicate informatii despre produsele/serviciile unei firme, cu scopul de a convinge consumatorii sa le achizitioneze. Reclama in marketingul international ,,Advertising may be described as the science of arresting the human intelligence long enough to get money from it." Stephen Butler Leacock,Michael Jackman, Crown's Book of Political Quotations, 1982, New York: Crown Publishing Inc., p. 1. Reclama reprezinta un mesaj platit de o firma pentru a fi transmis prin mass-media. Prin intermediul ei creste gradul de constientizare a consumatorului privind produsul, imbunatateste imaginii produsului, imbunatateste imaginea firmei, sporeste volumul vanzarilor si cota de piata. Reclama internationala este influentata de existenta barierelor culturale, tehnice si legale. A) barierele culturale difera de la tara la tara si necunoasterea lor poate duce la crearea unor mesaje a caror interpretare sa fie gresita sau care sa contravina modelelor culturale locale. 1. Limba - aceasta problema nu implica numai existenta diferitelor limbi ci si de dialecte, precum si existenta anumitor aspecte de nuanta, de subtilitate in exprimare. Ex: Compania Parker Pen a folosit traducerea literara a sloganului utilizat in S.U.A. pentru promovarea stilourilor in America Latina. Astfel, sloganul american:"Evitati necazurile - folosind stilourile Parker"a devenit "Evitati sarcina - folosind stilourile Parker". Chiar si folosirea aceleasi limbi cere atentie, jargonul, accentele si intelegerile locale ale cuvintelor putand fi diferite. Ex: in S.U.A. cuvantul ,,napkin" inseamna servetel iar in Marea Britanie, scutec. Evitarea barierelor lingvistice in elaborarea reclamei se poate face prin folosirea de personal din tara in care se face reclama. 2. Religia - unele culturi au sentimente religioase mai puternice decat altele si anumite tabuuri ce nu pot fi incalcate. 3. Umorul nu este privit la fel in diferite culturi. Ceea ce poate fi considerat o gluma intr-o tara poate fi luat drept stupiditate sau poate fi gresit inteles in alta tara. 4. Scenele erotice sunt permise in reclame in unele tari in timp ce in altele in special in Orientul Mijlociu sunt interzise. 5. Muzica uneori trebuie adaptata cultura tarii respective chiar daca exista unele genuri general acceptate. 6. Simboluri si culori sunt importante mai ales cind sunt asociate cu perceptiile bazate pe traditie si mostenire. Ex. in Hong Kong branza este asociata cu strainii si este respinsa de o parte din chinezi. 7. Patriotismul tinde a fi un subiect tot mai delicat. B) Barierele tehnice variaza in raport cu felul mediei folosite. Televiziunea: disponibilitatea mediului, folosirea procedeului de dublare sau subtitrare, diferentele intre sistemele de emisie si receptie, tipul de film utilizat. Presa: si alte medii tiparite: diferente de format, nivelul tehnic al utilajelor de tiparit, tehnicile de tiparire folosite. C) Barierele legale impuse de guvernele nationale, organizatiile internationale sau institutiile nonguvernamentale. Ex. Reclamele comparative, protectia consumatorului privind increderea, decenta si utilizarea limbajului reclamei, reglementarea practicilor neloiale de afaceri, protejarea unor grupuri tinta impotriva caracterului inselator sau nociv al reclamei. D) Seminarii si simpozioane acestea cuprind expuneri si demonstratii si sau filme despre noile produse, aplicatii si dezvoltari dintr-o ramura la care sunt invitati potentialii clienti. E) Mita este o forma eficienta de promovare dar imorala si adesea ilegala.
1. http://www.marketingteacher.com/Lessons/lesson_international_marketing.htm 2. http://www.marketingteacher.com/Lessonstore.htm#international_marketing 3. http://www.marketingteacher.com/Lessonstore.htm#marketing_communications 4. http://facultate.regielive.ro/cursuri/marketing/conceptul_de_marketing_international 5. Viorica Jelev "MARKETING INTERNATIONAL" Note de curs -Editia a 2-a, Editura Fundatiei Romania de Maine, 2007 (www.edituraromaniademaine.ro/specializari/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).