Extras din referat
”Mulți oameni cred că un produs este o ofertă concretă și materială, dar un produs poate fi mai mult decât atât. Un produs este orice lucru care poate fi oferit pe o piață pentru a satisface o dorință sau o nevoie. Produsele care se oferă pe o piață sunt: bunuri fizice, servicii,experiențe, evenimente, persoane, locuri, proprietăți, organizații, informații și idei.” (Kotler și Armstrong,2008,p.540). Așadar,Kotler și Armstrong demontează ideea pe care oamenii o au în general atunci când aud termenul de ”produs”, acesta fiind un concept mult mai complex, definit de către specialiștii în economie în mai multe moduri, în funcție de viziunea fiecăruia asupra acestui concept ce ”este un element esențial din oferta de piață”(Kotler și Armstrong, 2008, p.540), deci baza economiei.
Balaure(2003,p.338) îl citează pe Stanton(1971,p.192), definind produsul ca fiind o sumă de atribute și caracteristici tangibile fizice si chimice,reunite într-o formă identificabilă.Conform lui Balaure(2003,p.338), produsul trebuie considerat, în prezent, într-o concepție de sistem, ce înglobează alături de substanța materială a bunului, întreaga ambianță ce-l înconjoară, formată dintr-o paletă largă de elemente acorporale.
Gherasim și Gherasim(2009,p.173) îi citează pe Dubois și Jolibert, spunând că în marketing, produsul este definit fie ca o expresie fizică a răspunsului întreprinderii la cerere, fie, citându-i pe Kotler și Dubois, tot ceea ce poate fi oferit pe piață într-un mod care poate să fie remarcat, achiziționat și consumat în vederea satisfacerii unei nevoi. Marketingul privește produsul din cel puțin cinci puncte de vedere (sau de la cinci niveluri), fiecare scoțând în evidență diferite aspecte. Așadar,acestea sunt: primul nivel, sau cel de bază, în cadrul acestuia, produsul apare ca răspuns la întrebarea Ce cumpără consumatorul?, prin produs înțelegându-se ceea ce oferă acesta. Produsul așteptat este cel de al doilea nivel, fiind definit prin toate caracteristicile pe care cumpărătorii se așteaptă ca el să le posede.La al treilea nivel se află produsul propriu-zis sau generic, cu toate caracteristicile pe care le posedă efectiv, pe seama cărora oricine îl poate deosebi de altele.Produsul global, denumit și megaprodus, este produsul privit prin prisma a tot ceea ce firma oferă clientului în vederea satisfacerii nevoilor sale. La al cincilea nivel se află produsul potential, definit,în plus față de nivelul anterior și prin toate îmbunătățirile și transformările imaginabile pe care le poate înregistra în viitor. (Gherasim și Gherasim,2009,p.174)
După cum Stanciu(1999,p.131) spunea, fiecare nouă caracteristică adăugată unui produs înseamnă un avantaj competitiv.De aceea marketingul este preocupat de legarea caracteristicilor produsului,de percepțiile,atitudinile si comportamentul cosumatorului.
Kotler și Armstrong(2008,pp.542-545), clasifică produsele pe baza unor caracteristici precum:durabilitate(rezistență),tangibilitate(corporalitate) și mod de utilizare(pentru consum sau uz individual).În funcție de aceste caracteristici, produsele se clasifica mai apoi în grupe.
Bibliografie
1. Gherasim,T și Gherasim,A.(2009)Marketingul într-o abordare critică, Bacău:Editura Universității ”G.Bacovia”.
2. Kotler,P. și Armstrong,G.(2008) Principiile Marketingului (ediția a IV-a), Editura Teora.
3. Pînzaru,F.(2009)Manual de marketing:Principii clasice și practice actuale eficiente, București:Editura C.H.Beck.
4. Stanciu,S.(1999) Bazele generale ale marketingului, Bucuresti:Editura Universității din București.
5. Virgil,B.(coordonator)(2003)Marketing,ediția a doua adăugită și revizuită, București:Editura Uranus.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Produsul.docx