Pentru ca un consumator sa-si procure un produs sau un serviciu , el va trece printr-un proces de luare a deciziei structurat pe urmatoarele etape: I. Aparitia nevoii nesatisfacute. II. Cautarea de informatii si identificarea variantelor. III. Evaluarea mentala a variantelor considerate. IV. Rezultanta (cumpararea) evaluarii. V. Evaluarea post - cumparare.
Pentru acest studiu de caz am ales un bun de uz indelungat si anume propriul telefon pe care il voi trece prin cele cinci faze ale procesului decizional , metionate mai sus. I. Aparitia nevoii nesatisfacute. Consumatorul recunoaste nevoia atunci cand observa o diferenta majora intre modul in care este satisfacuta nevoia in acel moment si modul in care ar vrea sa-i fie satisfacuta. In cazul meu , principalii factori care mi-au influentat comportamentul de cumparare al noului telefon , sunt cei sociali , in primul rand prin apartenenta la un cadru social marcat de evolutia continua a informaticii , dar si rezolvarea unor cerinte intr-un mod mult mai simplu si mai lejer. Vechiul telefon Sony Ericsson W810i , il puteam considera deja demodat ,datorita faptului ca nu avea aplicatii pentru retelele de socializare , care ma puteau ajuta sa fiu online in cea mai mare parte a timpului , putand sa-mi duc la indeplinire in timp util mai multe sarcini de grup sau chiar individuale . In ceea ce priveste pretul telefonului , nu dispuneam de o suma foarte mare de bani , deoarece am vrut sa contribui numai eu la achizitionarea telefonului , "punandu-mi in joc" doar prima bursa de studiu primita de la facultate. II. Cautarea de informatii si identificarea variantelor. Dupa ce consumatorul recunoaste existenta nevoilor nesatisfacute, urmeaza a doua faza a procesului decizional si anume, cautarea de informatii si identificarea alternativelor (variantelor). Informatiile sunt necesare consumatorilor pentru identificarea si evaluarea alternativelor existente,in vederea fundamentarii luarii deciziei de cumparare. Cantitatea si felul informatiilor avute in vedere difera, printre altele, in functie de natura produsului sau serviciului si de caracteristicile consumatorului. Telefonul dorit de mine neavand o valoare foarte mare , influenteaza frecventa vanzarii care nici ea nu este foarte mare.In decizia de achizitionare a telefonului m-am interesat in interiorul unui magazin Vodafone , de unde ulterior l-am si cumparat.Ceea ce cautam era ceva cu totul nou fata de marca detinuta anterior si oscilam intre marca Samsung si marca Lg , insa datorita preturilor , am ales in final telefonul Lg deoarece : - m-a atras in primul rand faptul ca avea aplicatii pentru retele de socializare ; - pretul era unul rezonabil si ma incadram in suma "pusa in joc" ; - m-a atras aspectul ; - si nu in ultimul rand vroiam sa incerc ceva nou , in ceea ce priveste meniul. In cautarea de informatii voi avea in vedere o cautare interna si externa. Cautarea interna de informatii reprezinta un proces mental de regasire in memoria consumatorului a informatiilor culese de-a lungul timpului , care ar putea ajuta la fundamentarea deciziei de cumparare. Aceste informatii pot fi retinute din experiente anterioare sau pur si simplu retinute neintentionat.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.