Extras din referat
Bazele firmei „BEAUTY COSMETICS” S.A. au fost puse la inceputul anului 1998, printr-o investitie initiala de 20 de milioane – capital integral privat.
Societatea realizeaza o cercetare asupra unui esantion de 1200 de persoane pentru a determina care sunt aprecierile cumparatorilor fata de produsele sale. S-a inregistrat si varsta respondentilor pentru a determina daca varsta are o influenta semnificativa asupra aprecierilor. Rezultatele centralizate ale studiului se prezinta astfel :
Aprecierea Grupe de vârstă
Total
< 20 ani 20-50 ani peste 50 ani
Foarte favorabila 156 (124) 103 (110) 65 (90) 324
Favorabilă 141 (137) 126 (121) 89 (99) 356
Neutra 79 (82) 84 (72) 51 (59) 214
Nefavorabila 47 (71) 62 (63) 76 (51) 185
Foarte nefavorabilă 38 (47) 32 (41) 51 (33) 121
Total 461 407 332 1200
Pentru a determina daca exista diferente semnificative intre aprecierile respondentilor la nivelul grupurilor formate dupa caracteristica varsta se utilizeaza testul χ2 pentru doua variabile. Acesta se determină cu ajutorul formulei :
χ2 =ΣΣ (Oij- Aij)2/ Aij
Oij= frecvenţele rândului i şi ale coloanei j, care rezultă din observare;
Aij= frecvenţele rândului i şi ale coloanei j , care se aşteaptă să rezulte conform ipotezei nule.
Se enunţa ipoteza nulă conform căreia nu există deosebiri semnificative între „grupele de varsta” in functie de aprecierile pentru produsele firmei. Cu alte cuvinte, vârsta nu influenţează semnificativ această preferinţă.
Dacă χ2 calculat este mai mare decât cel tabelat, atunci ipoteza nulă se respinge.
Dacă χ2 calculat este mai mic decât cel tabelat atunci se acceptă ipoteza nulă.
Se determina valorile lui Aij pentru toate segmentele.
Aij =
A11 = = 124; A12 = = 110; A13 = = 90;
A21 = = 137; A22 = = 121; A23 = = 99;
A31 = = 82; A32 = = 72; A33 = = 59;
A41 = = 71; A42 = = 63; A43 = =51;
A51 = = 47; A52 = = 41; A53 = = 33.
χ2 = +
α = 0,05
Valoarea teoretica a lui χ20,05; (5-1)(3-1)=15,51
Observam ca valoarea teoretica e mai mica decat valoarea obtinuta, deci ipoteza nula se respinge si rezulta ca exista diferente semnificative intre grupele de varsta in functie de aprecieri pentru produsele firmei; altfel spus putem garanta cu o probabilitate de 95% ca varsta influenteaza semnificativ aprecierile pentru respectivul produs.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Previziuni de Marketing la Beauty Cosmetics SA.doc