Prețul și elasticitatea cererii

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2437
Mărime: 20.44KB (arhivat)
Publicat de: Casandra Chivu
Puncte necesare: 5

Extras din referat

PreŢul - instrument de marketing

O definitie a pretului, unanim acceptata este cea formulata inca din antichitate de catre Aristotel si Xenofon care reprezinta pretul ca o cantitate de moneda pe care cumparatorul este dispus si o poate oferii producatorului (vanzatorului) in schimbul bunului pe care acesta il prezinta pe piata. Acesta este pretul absolut. De obicei pretul este exprimat in termeni banesti (pret absolut), dar poate fi exprimat in termenii cantitatii din alt bun la care trebuie sa renunte pentru procurarea produsului necesar (pretul relativ). Rezulta ca daca toate preturile cresc in aceeasi proportie, preturile absolute cresc, dar relativ raman neschimbate. Un alfel de pret este pretul etalon care reprezinta pretul unui bun asupra caruia se convine; de cele mai multe ori acesta se fixeaza asupra salariului nominal sau asupra unor bunuri reprezentative pentru aprecierea nivelui de trai.

In conditiile contemporane, pretul pietei reprezinta o cantitate de moneda pe care cumparatorul este dispus si poate sa o ofere producatorului in shimbul bunului pe care acesta poate sa il ofere pe piata si exprima, in cea mai mare masura sub aspect calitativ si structural, un ansamblu de informatii furnizate reciproc de catre participantii la schimb, in functie de raportul dintre cerere si oferta, pe de o parte, si in cadru legislativ, pe de alta parte, avand caracter dinamic, divers si reglementat.

Preţul este una din cele patru variabile clasice ale mixului de marketing, care are cea mai mare influenţă în activitatea întreprinderii în general, a celei de marketing, în mod special, deoarece el afectează nemijlocit şi promt: profitul, volumul vânzărilor, cota de piaţă şi poziţia pe care aceasta o ocupă pe piaţă în complexul economic naţional.

Pretul este un instrument al pietei si un indicator al realitatii. In virtutea functiei de corelare a cererii cu oferta el capata un caracter complex ce este amplificat in contextul actualului dinamism economico- social, atat de caracteristicile pietei pe care le manifesta, cat si de cadrul legislativ care reglementeaza formarea preturilor, el insusi perfectibil

Teoriile pretului

- Teoria clasica a pretului: In teoria clasica a pretului are suport (substanta) in valoare economica a bunurilor supuse tranzactiilor, valoare determinata de consumul de factori de productie si de remumeratiile revendicate de catre posesorii acestora.

- Scoala neoclasica a fundamentat teoria subiectiva a pretului dupa care acesta este determinat de utilitatea marginala si raritatea respectivelui bun, de cantitatea in care bunul se afla comparativ cu trebuintele si cererea solvabila.

Valoarea economica si pretul unui bun sunt cu atat mai mari cu cat el are o unitate marginala mai mare si este mai rar.

- Teoria mixta sau teoria contemporana a valorii economice si pretului a fost elaborata in prima treime a secolului si apartine in principal Scolii de la Cambrige. Se pleaca de la premisa ca cele doua teorii anterioare nu sunt opuse (desi ele asa au aparut), ci doar explicatii incomplete si solutii partiale privin valoarea economica si pretul. In acest sens pretul este determinat atat de consumul de factori de productie, cat si de utilitatea marginala si raritatea bunului.

Dupa modul in care se formeaza preturile pot fi:

1. preturi libere, care se formeaza pe baza conditiei pietei; se gasesc in modelul pietei pura si perfecta. 36177rze78rks9y

2. preturi administrate care sunt rezultatul deciziilor statului si a altor centre de forta economica (monopoluri, monopsonuri, oligopoluri etc)

3. preturi mixte sunt cele care functioneaza efectiv in statele cu economie de piata si rezulta din intersectarea mecanismului pietei, avand elemente ale “mainii invizibile”.

Functiile pretului in economia concurentiala

1. Functia de calcul, de evaluare si masurare a cheltuielilor, rezultatelor, veniturilor, fluxurilor si circuitului de ansamblu care se deruleaza la toate nivelurile si toti subiectii actiunii economice. zk177r6378rkks

2. Pretul informeaza agentii economici asupra starii de tensiune dintre resurse si nevoi. Cresterile preturilor absolute si relative semnifica cresterea tensiunii si invers, cu cat pretul este mai ridicat cu atat respectivul bun este potential mai insuficient in raport cu nevoile.

3. Pretul are o puternica incarcatura informationala pentru elaborarea deciziilor privind alegerea producatorilor si cumparatorilor.

4. Pentru producatori, prtul este principalul element prin care isi recupereaza cheltuielile, asigura profitul si creaza premisele pentru continuitatea activitatii economice.

5. In anumite conditii, in special cand se practica preturi administrate, pretul este un factor de rodistribuire a veniturilor si parimoniului intre diferite categorii de agenti, ramuri si sectoare de activitate.

Factorii de influenţă ai preţului

Factorii care trebuie luaţi în considerare la stabilirea preţului sunt:

a. Cererea.: dacă produsul este căutat, cererea fiind mare, preţul stabilit poate fi mai mare. Pe de altă parte, o informaţie necesară la stabilirea preţului este cea referitoare la importanţa preţului pentru membrii pieţei ţintă.

b. Obiectivele întreprinderii sunt legate de misiunea firmei (care poate dori să devină lider în piaţă, de exemplu, sau îşi propune să fie cunoscută după orientarea ei pentru valoare şi calitate a produselor) şi de obiectivele de marketing ale acesteia.

Preview document

Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 1
Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 2
Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 3
Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 4
Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 5
Prețul și elasticitatea cererii - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Pretul si Elasticitatea Cererii.doc

Te-ar putea interesa și

Nivelul elasticității cererii în funcție de preț și influența lui asupra alegerii politicii de preț a firmei

Cererea si oferta sunt notiuni fundamentale de economie si reprezinta coloana vertebrala a unei economii de piata. Conceptul de cerere se refera la...

Elasticitatea și Coeficientul de Elasticitate

Elasticitatea Conceptul de elasticitate este un concept important in stiinta economica contemporana, un instrument al analizei economice de o...

Cererea

AGENTII ECONOMICI Stiinta economica studiaza comportamentul uman.Multe dintre lucrurile pe care le observam in lume si pe care le folosim ca...

Caiet de Lucrări Practice

Lucrarea practică numărul 1: Calcule economice pe baza dobânzii compuse Aplicatia nr. 1 Un întreprinzător depune la o bancă 8000 RON. Rata...

Elasticitatea cererii - importanța și factorii ei

Elasticitatea cererii eprima sensibilitatea cererii la modificarea pretului sau a altei conditii a cererii. Coeficientul elasticitatii cererii...

Microeconomie Dacris SRL

Prezentarea companiei Sigla companiei Dacris Impex 1 Compania Dacris nu este “doar un furnizor de papetarie”, ci un partener care ofera solutii...

Economie

1.1. Obiectul economiei politice Formarea economiei politice si, în general, a stiintei economice a reprezentat un proces complex si îndelungat,...

Microeconomie

3 - Piata. Cererea si Oferta - explicarea rolului pietei în mecanismul de functionare si dezvoltare economica; - analiza cererii si ofertei -...

Ai nevoie de altceva?