Capitolul I. 1. Pretul - concept si functii 2. Pretul - variabila complexa 3. Locul pretului in mixul de marketing 4. Pretul si consumatorii 5. Strategii de pret Capitolul II. 1. Studiu de caz Bibliografie
Capitolul I. 1. Pretul - concept si functii Pretul bunurilor si serviciilor trebuie plasat in contextul redistribuirii acestora, care se mai numeste si proces de schimb. Orice astfel de proces presupune continua evaluare a fiecarui bun sau serviciu, in parte. Procesul de evaluare a bunurilor si serviciilor consta in aprecierea utilitatii acestora capacitatea de a satisface anumite nevoi), prin comparatie cu alte bunuri / servicii, in contextul resurselor de care dispun consumatorii. Cel mai adesea, dar nu intotdeauna, aceasta evaluare se face in expresie baneasca, raportata la o cantitate bine precizata, , fizica, a bunului / serviciului respectiv. In timp, pretul s-a bucurat de acceptiuni dintre cele mai diferite: expresie directa a valorii (exprimata, de regula, in forma baneasca); plata pentru a obtine un serviciu; instrument de schimb; valoarea tuturor "sacrificiilor" facute de bun\serviciu;instrument de schimb; valoarea tuturor ,,sacrificiilor" facute de cumparator; cost plus profit si taxe; rezultat al confruntarii cererii cu oferta; sistem complex de semnale informationale, ce guverneaza deciziile de distributie a unei diferite limitate; sistem de reglare intre procesul de productie si cel de consum etc. De asemenea, conceptul de pret a evoluat in timp, specialistii definind notiuni cum sunt: - pretul absolut (atribut intrinsec al bunului sau serviciului); - pretul relativ (obtinut prin compararea bunurilor sau serviciilor); - pretul instrument (de schimb, de salarizare etc.) - pretul sistemic (element al unui sistem complex de informare si reglare economica); - pret administrat (calculat pe baza costurilor, taxelor si marjelor de profit). Pe baza acestor acceptiuni si concepte, vehiculate, in timp, de specialisti, se poate conchide ca pretul este rezultatul procesului de evaluare a bunurilor si serviciilor existente pe o piata data, 'in scopul satisfacerii intereselor participantilor la procesul de schimb. Aceasta definitie introduce in "ecuatia" pretului ideea de raport, respectiv leaga suma de bani platita de gradul de satisfacere a intereselor participantilor la procesul de schimb. in esenta, este vorba de raportul pret / calitate, care reprezinta modalitatea actuala de abordare a oricaror consideratii de marketing privind preturile. Intr-o forma schematica, in functie de pozitie si interese, participantii la procesul de schimb al bunurilor / serviciilor se clasifica astfel: Fireste, participantii la procesul de schimb au interese specifice, de cele mai multe ori divergente, care trebuie sa fie echilibrate, in procesul de evaluare, prin intermediul pretului. Echilibrarea intereselor divergente ale participantilor la procesul schimbului este un obiectiv greu de atins. Si aceasta, deoarece, in practica pietei si a marketingului, anumite categorii reusesc sa ocupe o pozitie relativ dominanta si sa conduca procesul de evaluare potrivit propriilor interese. Prin aceasta prisma, preturile pot fi: - preturi impuse (total sau partial), cand statul are o pozitie dominanta" si intervine efectiv pe piata, prin masuri mai degraba administrative decat economice - preturi concurentiale, cand ofertantii reusesc sa-si impuna propriile interese, ca urmare a pozitiei pe care o au pe piata, la un moment dat; - preturi libere cand statul nu intervine in nici un sens in procesul de evaluare, - preturi echilibrate, cand interesele consumatorilor si ale ofertantilor sunt satisfacute in masura aproximativ egala. Indiferent, insa, de punctul de plecare in abordarea practica a strategiei politicii de pret, trebuie sa se aiba in vedere ca, pentru ca aceasta sa-si atinga scopul este necesar ca preturile sa satisfaca urmatoarele conditii: o conditia de realizare a bunurilor / serviciilor, respectiv sa permita schimbul intre ofertanti si cumparatori, in scopul consumului / utilizarii; conditia de acoperire a costurilor, adica sa permita ofertantilor sa-si recupereze cheltuielile efectuate pentru producerea, distributia si promovarea bunurilor / serviciilor; o conditia de eficienta, respectiv sa permita obtinerea de profit, ceea ce constituie o conditie sine qua non pentru mentinerea si dezvoltarea activitatii ofertantilor.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).