Pretul in Mixul de Marketing

Extras din referat Cum descarc?

Concept, caracteristici, particularitati
Cele mai importante elemente si aspecte care sunt avute in vedere in stabilirea preturilor ce urmeaza a fi practicate pe piata sunt: marja de profit; identificarea consumatorilor si utilizatorilor potentiali; estimarea cererii; anticiparea cererii; anticiparea reactiei competitiei; stabilirea cotei de piata; selectarea strategiei de pret, potrivit segmentului de piata vizat; corelarea politicii de produs, a politicii de distributie si a politicii de promovare cu strategia de pret.
Pretul este unul din elementele mixului de marketing si el trebuie sa fie intotdeauna in concordanta cu ceilalti patru "P". Perceptia pretului de catre client este mai critica decat marimea profitului ce va fi realizat. Astazi, clientii iau in considerare valoarea perceputa a serviciului, ceea ce de fapt conteaza pentru ei. Oamenii vor plati in plus pentru valoarea perceputa de ei pentru servicii.
Una din functiile pretului consta in recuperarea costurilor. Evaluarea costului unui serviciu implica doua probleme:
o identificarea costurilor relevante pentru companie cand se calculeaza profitul pentru un anumit serviciu;
o identificarea unor metode de repartizare a costurilor relevante pentru acest serviciu.
Cel mai potrivit raspuns pentru problema relevantei este considerarea unor costuri unice pentru un anumit serviciu.Un mod de a depista aceste costuri ar fi identificarea acelor cheltuieli care ar disparea daca acel serviciu nu ar fi produs. Conceptul de cost unic presupune ca nici un procent din serviciu analizat nu va fi produs. La zero productie ,,multe costuri pot fi eliminate. Veniturile minus costurile unice reprezinta contributia" la profitul total a unui serviciu, in decursul unei perioade. Costul unic este necesar datorita caracteristicilor serviciilor.
Stabilirea pretului serviciilor depinde si de perceperea atributelor serviciilor de catre consumatori. Au fost definite trei tipuri de atribute ale serviciilor: atribute dobandite in urma prospectarii pietei serviciului, atribute dobandite in urma experimentarii serviciului si atribute care se bazeaza pe incredere.
Atributele de prospectare sunt caracteristici ale serviciilor care pot fi evaluate inaintea cumpararii serviciului prin intrebari sau informatii cerute.
Atributele de experienta sunt caracteristici care pot fi evaluate numai dupa cumpararea serviciului.
Atributele de incredere pot fi greu evaluate chiar dupa incheierea procesului de prestare. Din cele mentionate anterior rezulta ca exista trei diferente principale intre evaluarea pretului la bunurile materiale si evaluarea lui la servicii:
o consumatorii au in cele mai multe cazuri informatii incomplete sau insuficiente despre servicii;
o pretul este un element vizibil al calitatii serviciului;
o costurile monetare nu sunt singurele relevante in stabilirea pretului. 
Una din cele mai utilizate metode de elaborare a pretului este cea care se bazeaza pe valoarea serviciului perceputa de consumator.
Consumatorii definesc valoarea in patru moduri:
o valoarea reprezinta un pret scazut;
o valoarea reprezinta ceea ce doresc de la un produs sau serviciu;
o valoarea reprezinta ceea ce primesc pentru pretul pe care-l platesc;
o valoarea reprezinta ceea ce primesc pentru ceea ce dau.
In definirea pretului trebuie tinuta seama si de importanta pretului din punctul de vedere al vanzatorului si al consumatorului, astfel:
o importanta pretului pentru vanzator:
- pretul reprezinta costurile aferente produsului sau serviciului;
- pretul semnifica venitul general de vanzarea produsului sau serviciului;
- pretul indica profitul pe termen scurt si profitabilitatea pe termen lung;
- pretul reprezinta capacitatea de adaptare la cerintele pietei.
o importanta pretului pentru cumparator:
- pretul reprezinta valoarea produsului sau serviciului;
- pretul semnifica costurile suportate de consumator;
- pretul ilustreaza calitatea produsului sau serviciului si/sau a prestatorului;
- pretul este influentat de puterea de cumparare.
O particularitate a pretului serviciilor financiare este si partiala lipsa de transparenta a acestora. De multe ori, consumatorul este informat de pretul platit la ghiseu, aceasta datorita faptului ca prestatorul are acces la fondurile clientului, pe care le administreaza cum considera mai bine (de ex. asigurarile de viata, fondurile de pensii).
De asemenea, este dificil pentru consumator sa aprecieze valoarea serviciului in momentul incheierii contractului. Prin urmare, in optiunea finala pentru alegerea institutiei care ofera asemenea servicii financiare, decisive sunt reputatia si prestigiul companiei. Altfel spus, pretul nu are un rol determinant in alegerea companiei. O diferenta de 10% in pretul unei asigurari pe viata poate fi nesemnificativa, chiar daca unele clauze ale contractului par mai avantajoase pentru cumparator (de altfel, performanta poate fi apreciata cu exactitate pe masura derularii contractului). In acest caz, pentru o companie de asigurari obiectivul principal ar trebui sa fie oferirea unor servicii de calitate ireprosabila care sa-l surprinda pe consumator si care sa intreaca asteptarile acestuia. Problema fundamentala (comuna companiilor din domeniul serviciilor) este ca evaluarea calitatii nu poate fi facuta in momentul cumpararii. 
Indiferent de optica sub care este privit, pretul masoara ceva. La intrebarea "ce masoara pretul" principalele scoli economice au dat explicatii diferite cunoscute ca teorii ale pretului.
Teoriile pretului
o teoria clasica a pretului
In teoria clasica a pretului are suport (substanta) in valoare economica a bunurilor supuse tranzactiilor, valoare determinata de consumul de factori de productie si de remumeratiile revendicate de catre posesorii acestora.
o Scoala neoclasica a fundamentat teoria subiectiva a pretului dupa care acesta este determinat de utilitatea marginala si raritatea respectivelui bun, de cantitatea in care bunul se afla comparativ cu trebuintele si cererea solvabila.
Valoarea economica si pretul unui bun sunt cu atat mai mari cu cat el are o unitate marginala mai mare si este mai rar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Pretul in Mixul de Marketing.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!