Prețul

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 3253
Mărime: 41.68KB (arhivat)
Publicat de: Dinu Avram
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Romulus Vancea
Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administraţie Publică

Cuprins

  1. Introducere 2
  2. Ce este preţul? 2
  3. Funcţiile preţului 3
  4. • funcţia de calcul 3
  5. • funcţia de stimulare a producătorilor 3
  6. • funcţia informaţională 3
  7. • funcţia de măsurare a puterii de cumpărare a veniturilor nominale 3
  8. • funcţia de redistribuire a veniturilor şi patrimoniului 3
  9. Mecanismul formării preţurilor 3
  10. Factorii interni 3
  11. Factorii externi 4
  12. Tipuri de preţuri 4
  13. Preţurile libere 4
  14. Preţurile administrate 5
  15. Preţurile mixte 5
  16. Strategiile firmelor în domeniul preţurilor 5
  17. Fixarea preţului pornind de la cost 5
  18. Fixarea preţului pe baza cererii 5
  19. Determinarea preţului pe baza competiţiei 5
  20. Modalităţi şi instrumente de intervenţie în mecanismul preţurilor 7
  21. Concluzii 8
  22. Bibliografie 9

Extras din referat

Introducere

Preţul a ocupat şi ocupă un loc central în ansamblul teoriei şi practicii economice. Unii autori de tratate şi manuale au apreciat că preţul reprezintă noţiunea fundamentală a ştiinţei economice, respectiv a economiei politice. Încă de la începutul introducerii lui în limbajul economic, termenului i s-au atribuit cele mai variate sensuri. Dar, absolut toţi cei care şi l-au însuşit şi folosit au intuit faptul că preţul măsoară ceva. De pildă, încă în antichitate, Aristotel sublinia că “preţul exprimă echivalenţa a două bunuri diferite calitativ, adică valoarea lor de schimb”.

Preţul exprimă, în condiţiile actuale, cantitatea de bani pe care cumpărătorul o plăteşte în schimbul unei unităţi de bun economic, respectiv, el este expresia bănească a valorii de schimb pe care o încasează vânzătorul pentru o unitate din bunul tranzacţionat.

Ce este preţul?

Preţul reprezintă cantitatea de monedă pe care cumpărătorul este dispus şi o poate oferi producătorului (vânzătorului) în schimbul bunului pe care acesta îl prezintă pe piaţă. Astfel de preţ mai este numit preţ absolut. Alături de preţul absolut există şi preţul relativ sau raportul de schimb, adică preţul bunului dat exprimat în alt bun considerat etalon sau element de referinţă.

Condiţia esenţială a formării preţului o constituie existenţa schimbului.

Prețul este determinat de piață, prin echilibrul între cerere şi ofertă. Mai exact, producătorul unui bun propune un preț, dacă are piață de desfacere, astfel încât să obțină profit, ceea ce înseamnă că prețul cerut este acceptat de piață, iar afacerea este viabilă.

Stabilirea prețului unui anumit bun este cel mai important lucru într-o afacere, de exactitatea acestuia depinzând succesul afacerii.

Funcţiile preţului

Principalele funcţii ale preţului sunt:

• funcţia de calcul (de măsurare a cheltuielilor şi rezultatelor desfăşurate de agenţii economici). Forma de măsurare economică se realizează prin mijlocirea preţului (măsurarea cheltuielilor de producţie se face prin intermediul costului de producţie, iar dimensionarea rezultatelor prin intermediul preţului de vânzare);

• funcţia de stimulare a producătorilor. Preţul este principalul instrument prin care îşi recuperează cheltuielile, îşi asigură profitul şi creează premisele pentru continuarea activităţii economice, constituind totodată cel mai autentic sistem de informaţii pentru alocarea şi realocarea resurselor economice pe domenii de activitate;

• funcţia informaţională. Preţul informează producătorii asupra gradului de tensiune dintre nevoi şi resurse, îi ajută să dea răspunsuri pertinente la problema fundamentală a oricărei economii (ce şi cât să se producă?, cum să se producă?, pentru cine să se producă?), precum şi consumatorii cu privire la achiziţionarea de bunuri şi/sau servicii de pe diverse pieţe;

• funcţia de măsurare a puterii de cumpărare a veniturilor nominale. Bunurile şi/sau serviciile achiziţionate de populaţie depind atât de veniturile nominale, cât şi de nivelul preţurilor acestora. Veniturile reale se află în raport invers proporţional cu preţurile bunurilor şi cu tarifele serviciilor;

• funcţia de redistribuire a veniturilor şi patrimoniului între diferite categorii de agenţi, ramuri şi sectoare de activitate. Agenţii economici (ramurile şi sectoarele de activitate) ale căror preţuri relative scad, înregistrează pierderi, iar cele ale căror preţuri relative cresc, înregistrează venituri suplimentare. Acest fenomen este cunoscut în literatura economică sub denumirea de „foarfeca preţurilor”.

Mecanismul formării preţurilor

Formarea preţului are loc sub influenţa unei multitudini de factori. În genere, aceşti factori se împart în două grupe: factori interni şi factori externi.

Factorii interni se referă la acele procese care sunt specifice mecanismului pieţei concurenţiale. Unii dintre factorii interni ai formării preţului acţionează dinspre cererea consumatorilor cum sunt: utilitatea atribuită bunurilor de către cumpărător; capacitatea de plată a populaţiei consumatoare; nevoile consumatorilor şi structurile cererii, ambele formate pe baza unor comportamente sociale, culturale etc.

Alţi factori interni ai formării preţului îşi exercită influenţa dinspre oferta producătorilor. Dintre aceştia, cei mai importanţi sunt: nivelul costurilor unitare, abilitatea întreprinzătorului şi capacitatea sa de a obţine profit cât mai mare; structurile ofertei şi posibilitatea producătorilor de a se raporta la nevoile consumatorilor; preţul bunurilor pe alte pieţe (perspectiva substituirii lor în producţie şi în consum).

Există factori interni ai formării preţului, care acţionează pe ansamblul pieţei: jocul liber, presiunea celor două forţe ale pieţei; factorii monetari, cererea şi oferta de bani, ca element constitutiv al pieţei, în general.

Preview document

Prețul - Pagina 1
Prețul - Pagina 2
Prețul - Pagina 3
Prețul - Pagina 4
Prețul - Pagina 5
Prețul - Pagina 6
Prețul - Pagina 7
Prețul - Pagina 8
Prețul - Pagina 9
Prețul - Pagina 10

Conținut arhivă zip

Alții au mai descărcat și

Analiza componentelor principale

Analiza clusterelor a fost folosita în marketing pentru a servi unei varietati mari de scopuri, incluzând urmatoarele: • Segmentarea pietei. De...

Campanie de Promovare a Vopselurilor în Mediul Rural

CAMPANIE DE PROMOVARE A VOPSELURILOR ÎN MEDIUL RURAL Locatie: comuna Lita, judetul Teleorman, comuna aferenta municipiului Turnu Magurele...

Te-ar putea interesa și

Acoperirea riscului de preț la bursele de comerț

C A P I T O L U L 1 IMPORTANTA BURSELOR DE MARFURI. ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA ACESTORA 1.1 Scurt istoric Bursele de marfuri, desi constituie...

Influența ajutorului de stat asupra activității firmei privind aplicarea prețului

Introducere Acordarea de ajutoare firmelor, de către stat sau prin intermediul resurselor de stat, ocupă un loc central în cadrul politicilor...

Studiu de piață - preț, produs, distribuție

I.CONSUMUL, CEREREA SI COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI Activitatea de marketing are drept cadru principal de referinta piata. Aici se finalizeaza...

Politică de preț la SC Katto SRL

INTRODUCERE Lucrarea intitulată “ Politica de preţ la KATTO.SRL.” este structurată în trei capitole. Cap I. Preţul în conceptul de marketing...

Politică de preț

CAP. 1. ELEMENTE DEFINITORII ALE POLITICII DE PRET Politica de pret a intreprinderii poate fi pe deplin utilizata in folosul intrprinderii doar in...

Prețuri și concurență - metode de stabilire a prețului la SC Nico Protection Security Group SRL

ARGUMENT Am ales aceasta temǎ datoritǎ posibilitǎţilor multiple pe care le oferǎ stabilirea unui preţ al unui produs şi a impactului foarte mare...

Studiul prețului pe piața hotelieră

I N T R O D U C E R E Resursele turistice ale R.Moldova o situează printre ţările cele mai dotate din acest punct de vedere, care pot fi puse în...

Politică de preț în turism

MEMORIU JUSTIFICATIV Toate organizatiile constituite pe criterii de profitabilitate, precum si multe din cele bugetare sau nonprofit,stabilesc...

Ai nevoie de altceva?