Extras din referat
Particularităţile pieţei turistice sunt determinate atât de acţiunea factorilor prezentaţi, cât şi de modul de manifestare a celor două laturi ale sale, oferta şi cererea.
Dintre particularităţile determinate de acţiunea acestor factori, importante sunt:
piaţă cu finalitate specifică. Consumatorul de produse turistice doreşte să-şi procure satisfacţiile pe care le generează acţiunile respective, fără a avea ca scop final achiziţionarea şi consumul produsului turistic (ca marfă);
piaţă puternic segmentată. Satisfacţiile procurate sunt individualizate prin ofertă, iar preferinţele consumatorilor de produse turistice sunt individualizate prin cerere. Atât oferta (ce poate livra o multitudine de servicii), cât şi cererea (ce poate solicita o multitudine de servicii) conduc la segmentarea pieţei în grupuri foarte mici, mergându-se până la individualizare;
piaţă cu o complexitate aparte în timp şi spaţiu. Dorinţa de cumpărare începe o dată cu perceperea ofertei turistice de către consumator, sub forma unei imagini construite prin sintetizarea tuturor informaţiilor primite (mult subiectivism). Decizia de cumpărare este luată de către consumator pe baza acestor imagini, iar livrarea propriu-zisă are loc mai târziu, o dată cu consumul;
piaţă multidimensională. Nu totdeauna consumatorul este cel care decide procurarea unui produs (serviciu) turistic, pe piaţa turistică existând persoane care iniţiază (iniţiator), influenţează (influent), decid (decident), cumpără (persoana care plăteşte) şi utilizează (consumator), care se numesc participanţi la cumpărare;
piaţă cu risc mai accentuat. Riscul porneşte de la crearea imaginii (ofertă), de la perceperea ei şi formarea cererii şi continuă până la consumul produsului turistic ce se realizează după o anumită perioadă de timp de la cumpărare. Existenţa unui grad mare de subiectivism în modul de previzionare a satisfacţiilor consumatorilor deseori conduce la insatisfacţii.
Înnoirea produselor turistice
Crearea de noi produse turistice reprezintă “mijlocul prin care se asigură atingerea simultană a tuturor obiectivelor politicii de produs turistic”. Înnoirea produselor turistice este un instrument al politicii de marketing, utilizat în operaţionalizarea alternativelor strategice de creştere a complexităţii şi calităţii lor, menţinând obiectivul strategic de satisfacere totală a necesităţilor şi dorinţelor consumatorului. Ea este impusă şi de schimbarea preferinţelor, apariţia noilor tehnologii, precum şi de eforturile şi realizările concurenţei. Fiecare produs îşi are ciclul său de viaţă, respectiv se naşte, traversează câteva etape de creştere şi ajunge eventual la declin deoarece noile produse ce apar satisfac mai bine nevoile sau dorinţele consumatorului. Întreprinderile de turism pot obţine noi produse prin achiziţie de noi destinaţii şi licenţe pentru noi servicii sau prin utilizarea propriilor cercetări pentru lărgirea şi modernizarea produselor existente.
Prin produse turistice noi se înţeleg atât produse originale, cât şi produse cu îmbunătăţiri, respectiv noi mărci de produse pe care întreprinderea le obţine prin eforturi proprii. În principiu, paleta de tipuri noi de produse turistice porneşte de la inovaţiile majore şi se termină la schimbări de stil, fiind recunoscute şase tipuri caracteristice:
1. inovaţii majore (produse noi, necunoscute până în momentul apariţiei);
2. noi apariţii (produse substitut);
3. noi servicii pentru piaţa actuală (produsele existente pe alte pieţe);
4. extinderea liniei de servicii (produsele actuale se completează cu servicii suplimentare);
5. perfecţionarea produselor existente (modificarea serviciilor auxiliare fără modificarea serviciului de bază);
6. schimbarea stilului (acelaşi serviciu se oferă prin schimbări ale personalului, comportamentului acestuia şi / sau modificarea mediului ambiant).
Apariţia noilor produse oferă întreprinderii şansele obţinerii unui profit mai mare sau pierderi însemnate în cazul în care produsele nu sunt acceptate de consumatori. Din acest motiv, obţinerea noilor produse turistice trebuie să fie rezultatul unui proces care, după Kotler, trebuie să cuprindă ca etape generarea de idei, selectarea de idei, crearea şi testarea conceptului de produs, elaborarea strategiei de marketing, analiza afacerii, crearea produsului, testarea pieţei şi comercializarea.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Piata Turistica si Ciclul de Viata al Produselor Turistice.doc