Extras din referat
Recesiune sau nu, produsele de panificație nu ies din meniul zilnic.
Deși meniul românilor variază de la o zi la alta, există totuși o constantă, un aliment care nu lipsește de pe masă indiferent de anotimp sau de starea mediului economic: pâinea. Fie ca este vorba de franzela, paine integrală, cu semințe de cereale sau graham, feliată sau nu, există cate un sortiment care sa raspundă nevoilor si gusturilor oricaruia dintre noi.
Insă, nu putem sa nu ne intrebam cum si in ce masură va fi afectat sectorul productiei de panificatie in acest an, atunci cand știm ca recesiunea a inceput sa se strecoare si pe sub ușile noastre.
In 2008, piața romanească de produse de panificație a fost estimată la aproximativ 2 milioane tone in volum si in jur de 2,3 miliarde euro in valoare, potrivit oficialilor Pambac, unul dintre cei mai importanti producatori de pe piata de profil, care preconizează pentru anul in curs o scădere in volum de maxim 2%.
Până nu de mult, numeroși analiști afirmau ca in Romania nu va fi criză financiară si au refuzat sa anticipeze convulsiile economiei in caz real de criză. Cu toate acestea, criza s-a instalat si se transforma tot mai mult intr-o criză economică la nivel macro.
Companiile din România au anunțat concedieri masive, reduceri ale producției, investițiilor pentru inceputul lui 2009, din cauza scăderii comenzilor pe fondul accentuării efectelor crizei economice si financiare mondiale. Criza economică ar putea afecta investițiile din industria panificatiei, estimate la 100 de milioane de euro pentru 2009, din cauza ingreunării accesării creditelor. Valoarea pieţei româneşti de produse de morărit, panificaţie şi produse făinoase va creşte în 2009 cu circa trei la sută, faţă de valoarea estimată pentru 2008, de aproximativ două miliarde de euro, potrivit datelor furnizate de Rompan. "Pentru anul 2009 se estimează o creştere cantitativă a produselor de 2-3 la sută datorită creşterii numărului populaţiei consumatoare prin întoarcerea în ţară a câtorva mii de muncitori români", a declarat preşedintele patronatului din industrie Rompan,citat de Agerpres.
Investiţiile realizate în anul 2008 în sectorul de morărit panificaţie se ridică la circa 180 milioane de euro, din care cele mai multe au demarat în zona prelucrării secundare a cerealelor (panificaţie, paste făinoase, biscuiţi, patiserie, cereale pentru mic dejun) datorită accesului la finanţarea europeană valabilă pentru anul 2008.
Potrivit preşedintelui Rompan, în acest an companiile din sector vor fi afectate de criza financiară întrucât vor accesa mai greu credite bancare.
"Problemele întâmpinate acum de companiile din sector sunt legate de accesul mai greu la credite bancare, dar şi de nivelul dobânzilor. Vom avea probleme legate de distribuitorii produselor noastre, care au şi ei un acces mai greu la credite şi oricând pot intra în incapacitate de plată", a subliniat Popescu.
În ceea ce priveşte nivelul pieţei negre, preşedintele Rompan a afirmat că în sectorul de morărit şi panificaţie se înregistrează cel mai ridicat din UE, de circa 40 la sută, iar acest lucru este datorat nivelului extrem de ridicat de taxe şi impozite şi în special a TVA, care se ridică la 19 la sută, comparativ cu media europeană de numai 5-7 la sută.
Consumul de pâine şi produse de panificaţie pe cap de locuitor în România se situează în prezent la circa 108-110 kg, mult mai ridicat decât în celelalte ţări din Uniunea Europeană, unde media este 78-80 kg/om anual. În ceea ce priveşte consumul de paste făinoase acesta se menţine la un nivel foarte scăzut de 2,8 kg/om/an, comparativ cu media europeană de circa 8 kg/om anual.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Piata Produselor de Panificatie Afectate de Criza Economica.doc