Piața muncii

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

1. Piata muncii
1.1. Oferta de munca
1.2. Cererea de munca
1.3. Piata muncii
1.4. Segmentarea pietei muncii.Formarea nivelului salariului pe diferite piete

Extras din referat:

1. Piata muncii reprezinta spatiul economic in care tranzactioneaza in mod liber utilizatorii de munca (detinatorii de capital) in calitate de cumparatori si posesorii resursei de munca, in calitate de vanzatori, in care, prin mecanismul pretului muncii, al concurentei libere intre agentii economici, al altor mecanisme specifice, se ajusteaza cererea si oferta de munca.

Oferta de munca se delimiteaza in cadrul potentialului demografic printr-o serie de criterii, de conditii socio-demografica, de optiuni ale persoanelor cu varsta legala de munca si apte de munca.

Oferta de munca constituie acele resurse de munca, acel potential de munca, care se incadreaza in categoria de oferta pe baza criteriului salarizarii. Oferta de munca se manifesta prin cerere de locuri de munca salariata, in angajarea ca salariati.

Dupa cum se stie, trei sunt factorii principali care influenteaza oferta de munca la acest nivel: marimea salariului (normal, real); raportul dintre utilitatea si dezutilitatea muncii (respectiv, relatia dintre efortul individual si costul de oportunitate); nevoia de a subzista a salariului si a familiei sale.

Tinand seama de influenta acestori factori, curba ofertei de munca este atipica, cum se poate observa in graficul de mai jos.

C A O 2 4 6 8 10 Cantitatea de munca Figura 1. Curba atipica a ofertei de munca 1. 2. Cererea de munca are ca punct de plecare nevoia de servicii-munca din partea utilizatorilor acesteia. Conditia generala a transformarii nevoilor de munca in cerere de munca este remunerarea sau salarizarea; aceasta se concretizeaza in oferta de locuri de munca salariate.

Cererea de munca si oferta de munca sunt categorii si marimi dependente, pe de o parte, de dezvoltarea economico-sociala, de amploarea si structurile activitatilor economice si ale actiunilor sociale si, pe de alta parte, de fenomenele si procesele social-demografice. Caracterul specific al pietei de munca poate fi pus in evidenta prin urmatoarele aspecte: cererea de munca este, pe termen scurt, practic, invariabila; crearea de noi locuri de munca presupune dezvoltarea activitatilor existente si initierea altora noi, probleme complexe care nu se pot realiza decat in timp; oferta de munca, la randul ei se formeaza in decursul unui orizont de timp indelungat, timp in care noua generatie ajunge la varsta legala de munca si se instruieste; oferta de munca isi pune amprenta asupra modului de satisfacere a cererii de munca; modalitatea redusa a fortei de munca, a posesorului acestuia; oamenii sunt atasati mediului social-economic in care s-au format si unde traiesc; avantajele economice oferite de alte zone (localitati) nu isi exercita nelimitat rolul in ceea ce priveste deplasarile oamenilor spre noi locuri de munca; oferta de munca depinde si de alti factori decat cei economici (varsta, starea sanatatii, psihologia oamenilor); eterogenitatea cererii si ofertei de munca, neconcordanta dintre structurile ...

Bibliografie:

1. Nita Dobrota - Economie politica, editura economica;

2. Petre Burloiu - Economia muncii, editura Lumina Lex;

3. Aurel Manolescu - Managementul resurselor umane

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Piata Muncii
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
15 pagini
Imagini extrase:
15 imagini
Nr cuvinte:
2 426 cuvinte
Nr caractere:
14 372 caractere
Marime:
22.69KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
munca, servicii
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!