Piata electrocasnicelor si utilajelor din bucatarie este una foarte dinamica. Datorita diversitatii preferintelor consumatorilor, aceasta piata a trebuit sa se conformeze, scotand noi produse pentru a satisface nevoile fiecaruia.
Friteuzele au aparut din nevoia de confort a consumatorului. Unui simplu obiect, creativitatea umana i-a alaturat nenumarate utilitati. Friteuzele sunt produsele ideale pentru a usura munca si pentru a minimaliza efortul depus de oameni in pregatirea unei mese. Acestea au fost realizate de diferite branduri cu numeroase facilitati si functii, dand posibilitatea consumatorului de a alege in functie de aspectul, dimensiunea si performantele fiecareia in parte.
2. Segmentarea pietei pe avantaje
Evolutia pietii in domeniu a determinat dezvoltarea utilitatii friteuzelor. Pentru clientii care doresc mai multe utilitati practice a produsului, s-au creat anumite avantaje: intrebuintari multiple (fierbe ciorbe sau galuste cu aburi, frige carnea la gratar, pregateste carnea la cuptor, tine cald sau reincalzeste mancarea), un consum de energie redus, alocarea unui spatiu in bucatarie cat mai mic etc.
Deasemenea, alte criterii vizate sunt: materialul de inalta calitate, curatarea si intretinerea facila (putand fi spalate fara probleme, demontabile).
In ceea ce priveste structura pietei, aceasta cuprinde consumatorii, nonconsumatorii absoluti si nonconsumatorii relativi.
3. Criterii de segmentare
Principalele criterii si variabile de segmentare analizate in cazul friteuzelor sunt:
Tabel nr.1 Criterii si variabile de segmentare a pietei friteuzelor
Criterii Variabile Segmente obtinute
Demografice
Sex Barbatesc, Femeiesc
Varsta 20-25; 26-35; peste 35
Venit 300-500; 501-1000; peste 1000
Educatia studii medii, studii postliceale; studii universitare; studii postuniversitare
Statutul marital celibatar; casatorit; divortat; vaduv
Marimea familiei 1 persoana; 2-4 persoane; peste 4
Geografice
Mediul de provenienta rural; urban
Psihografice personalitate Introvertiti; extrovertiti; colerici; flegmatici
Stilul de viata Liberal; conservator;dinamic;sedentar
Comportamentale Atitudine Entuziasta; Pozitiva;Negativa
Avantaje asteptate de consumatori Calitate, design placut, dimensiune, pret accesibil
II.Consumatorii
Notiunile de consumator si cumparator sunt, cel mai adesea distincte, in special in cazul achizitiilor efectuate la nivel de intreprindere, unde cumparatorul unui bun este, in majoritatea cazurilor, diferit de utilizatorul direct al acelui bun. Se poate vorbi despre o oarecare suprapunere a celor doua notiuni in cazul achizitiilor de bunuri de consum curent.
Consumatorul este acea persoana ce utilizeaza, foloseste un anumit produs, in cazul nostru-friteuzele. Consumatorii produsului nostru sunt persoanele cu un trai de viata mai bun, cu venituri financiare accesibile, care locuiesc la bloc sau casa si dispun de un spatiu mai mare in bucatarie si care isi achizitioneaza diferite electrocasnice pentru a spori confortul.
Nonconsumatorul absolut este persoana care nu utilizeaza si nu poate fi atrasa in utilizarea produsului, neavand nevoie de acesta. In aceasta categorie a noncosumatorilor absoluti sunt cuprinse persoanele care locuiesc in mediul rural, personele varstnice care nu sunt interesate de evolutia tehnologiei si cele care prefera gatitul in mod traditional, incluzand aici si oamenii care au anumite restrictii la regimul alimentar.
Nonconsumatorul relativ este persoana care nu utilizeaza si nu cumpara inca produsul din motive conjuncturale dar poate fi atras sa utilizeze produsul respectiv. In cazul nonconsumatorilor relativi intalnim: persoanele care la un moment dat nu dispun de un venit financiar corespunzator sau pur si simplu nu considera necesara procurarea unei friteuze.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.