Negocierea managerială

Extras din referat Cum descarc?

Negocierea mangeriala reprezinta procesul prin care cadrele de condcere solutioneaza divergentele dintre indivizi si grupuri in legatura cu indeplinirea sarcinilor de munca din cadrul organizatiei, prin realizarea unui acord reciproc avantajos. Implicarea cadrelor de conducere poate sa fie directa, ca parte in negociere, sau indirecta, atunci cand ei decid si organizeaza desfasurarea acesteia.
Contextul organizational
Negocierea manageriala vizeaza relatiile de munca si indeplinirea sarcinilor
din cadrul organizatiei. Ea apare ca o forma de reglementare a acestor relatii, de pilda
cele dintre sef si subaltern, dintre angajati care conlucreaza la indeplinirea unei
sarcini de munca comune, dintre grupuri etc. in organizatie, intre sef si subaltern
exista un raport acceptat de parteneri iar negocierea vine sa restructureze regulile ce il
guverneaza (ex: salariul, timpul de lucru, cantitatea de efort etc). De asemenea intre
colegii de munca exista rapoarte si reguli relativ bine determinate; ceea ce nu exclude
totusi reasezarea lor periodica.                 
Organizatia, cu atributele sale, reprezinta componenta cea mai importanta a contextului general, asa cum, in negocierea comerciala, piata ofera cadrul de referinta al procesului si cea care sanctioneaza rezultatele. intreprinderea reprezinta o forma de organizare a activitatii umane, care respecta anumite reguli instaurate prin lege sau prin cutume si functioneaza dupa norme interne si principii manageriale aplicate. Reglementarile juridice (ex: referitor la desfacerea contractului de munca), normele interne (ex: raporturile de putere instituite de structura ierarhica), principiile de conducere (ex: consultarea personalului la adoptarea unor decizii) influenteaza desfasurarea procesului de negociere.
In ceea ce priveste functiile negocierii evidentiate de Faure - rezolvarea conflictelor, adoptarea deciziilor si introducerea schimbarii -, acestea se regasc si in cadrul organizatiei.
Procesul decizional si negocierea
Procesul decizional presupune alegere, dintre mai multe posibilitati, a unui curs de actiune prin care este rezolvata o problema sau este valorificata o oportunitate. Prin urmare este vizat de catre decident fie prezentul (problemele), fie viitorul (oportunitatile).
Realizand o sistematizare a tipurilor deciziilor din organizatie, Victor Vroom (1973) si colaboratorii le grupeaza in trei categorii:
-decizia unilaterala, atunci cand managerul (decidentul) alege singur cursul de
actiune, prin exercitarea autoritatii conferite de pozitia ierarhica. Aceasta se
bazeaza pe informatiilor de care dispune in acel moment. intr-o alta varianta,
decizia este luata dupa obtinerea informatiei necesare de la subordonati (acestia
putand sa nu stie in ce scop le transmit). Chiar si in a doua situatie, ceilalti nu
contribuie decat in calitate de furnizori ai informatiei si nu participa in procesul de
generare si de evaluare a solutiilor. Deciziile unilaterale au avantajul ca sunt luate
rapid si mizeaza pe competenta decidentului, care este obligat sa aiba o buna
expertiza si  sa-si asume reponsabilitatea.  Pe de alta parte insa nu  iau in
considerare punctele de vedere si interesele celorlalti, pot fi interpretate gresit sau
pot provoca rezistenta.
-decizia consultativa este adoptata singur de decident dar dupa ce   impartaseste
problema altora si se consulta cu acestia (fie cu cativa membrii, fie cu intreaga
echipa), cerand informatii, evaluari sau sugestii, de care poate tine cont sau nu.
Avantajul acestor tipuri ale deciziilor este ca sporesc sansa ca interesele si
punctele de vedere ale celorlalte persoane sa fie luate in considerare. Prin aceasta
creste si probabilitatea de a fi intelese si acceptate.
-decizia   participativa   (numita   de   Vroom   decizie   de   grup)  presupune   ca
decidentul sa discute problema si sa caute solutii impreuna cu alte persoane sau cu
echipa sa. Avantajul incontestabil este ca decizia va fi rodul confruntarii punctelor
de vedere si intereselor si va fi inteleasa si acceptata. Pe de alta parte au
dezavantajul ca sunt consumatoare de timp, mai ales daca intrunirea grupului nu
este bine organizata.
Interactiunile asociate adoptarii acestor tipuri diferite de decizii pot fi foarte diferite:
-o prima categorie o reprezinta deciziile impuse celorlalti in mod unilateral, prin
decizia unui superior ierarhic, prin mecanismul votului sau a unei alte terte
instante (ex.: un expert, seful ierarhic).
-interactiunea    de    tipul    "rezolvarea   problemelor",    pertinenta    atunci    cand
participantii in procesul de adoptare a deciziei au interese si obiective identice.
Am aratat care sunt principalele sale puncte de distinctie fata de interactiunea de
tipul negocierii; acestea se refera in principal la modul de conlucrare a partilor.
-negocierea este considerata ca un tip de interactiune adecvata adoptarii deciziei
daca se considera ca realizarea consensului este cel mai indicat demers in
conditiile date, cand exista divergente de interese sau conceptii in legatura cu
problema respectiva, divergente reclamand un efort de armonizare intre decident
si persoana sau persoanele care pot pierde ceva. in mod evident, negocierea apare
in cazul deciziilor participative. 
Introducerea schimbarii si negocierea
Introducerea schimbarii in organizatie este insotita, de regula, de aparitia sau activarea unor forte de rezistenta.
Pentru reducerea rezistentei, Kotter si Schlesinger (1979) indica mai multe modalitati de abordare, cum ar fi:
-informarea oamenilor asupra tuturor aspectelor relevante ale schimbarii


Fisiere in arhiva (1):

  • Negocierea manageriala.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!