Natura organizației

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Acest capitol identifica rolul semnificativ pe care organizatiile il joaca in vietile noastre si prezinta cateva concepte de baza cu privire la organizatie. Modelul sistemului deschis este prezentat prin intermediul celor trei subsisteme interne (social, tehnic si administrativ). De asemenea, este prezentat si conceptul de cultura organizationala.

Societatea moderna reprezinta un ansamblu de organizatii. Aproape toate aspectele existentei umane sunt reglementate, asistate sau facilitate de catre o organizatie sau alta. Aproape toti oamenii fac parte din structurile si procesele unui tip de organizatie, fie ea familie, scoala, guvern, biserica, afacere, intreprindere sau club.

Conform unei definitii simple, o organizatie reprezinta combinarea si utilizarea de resurse - umane, financiare si materiale - in vederea atingerii unor obiective. Toate organizatiile includ intr-o forma sau alta un set de obiective proprii, distribuirea puterii si autoritatii, asteptarile cu privire la functii sau indatoriri, canale de comunicare si anumite metode de asigurare a atingerii obiectivelor. Natura universala a organizatiilor a facut ca ele sa fie atat subiectul admiratiei, cat si al glumelor sau povestirilor negative. Pe de o parte, despre unele organizatii se spune faptul ca "merg ca unse", in timp ce in altele oamenii se plang ca sunt tratati ca niste numere, iar nu ca indivizi sau ca se pierd in marea birocratie.

Ambivalenta referitoare la organizatii reprezinta un aspect cheie pentru cei aflati in posturi de conducere, care trebuie sa stabileasca daca organizatia din care fac parte este "stapanul" sau "sclavul" lor.

Daca organizatia este privita ca un "stapan", tot ceea ce exista in sistem este privit ca un dat, iar oamenii trebuie sa se adapteze structurii, politicilor, obiectivelor, valorilor si cerintelor instituite de organizatie. Rolul managerului este acela de a pastra organizatia drept ceva sacru si de a avea grija ca toti cei din sistem sa se conformeze sistemului din care fac parte.

Organizatia poate fi privita si ca un "sclav" sau mai degraba ca un instrument pe care managerii il au la dispozitie pentru a asigura atingerea unor obiective. Daca o anumita combinare de factori de productie este ineficienta in a-i conduce pe oameni unde vor sa ajunga, actiunea cea mai potrivita este aceea de a schimba ceva in organizatie.

Istoria este plina de exemple de manageri care au esuat in incercarea lor de a schimba organizatia in asa fel incat sa raspunda cerintelor situatiei existente.

In domeniul afacerilor, unele companii precum Procter and Gamble sau General Foods au creat o noua forma organizationala numita organizatia matriceala, care le-a oferit un avantaj concurential. Aceasta forma a creat echipe de produs sau de proiect care reuneau angajati din mai multe departamente. Fiecare membru al echipei avea doi sefi - liderul echipei de produs si liderul departamentului. Aceasta noua forma de organizare a permis echipei sa dispuna de toate resursele necesare pentru a produce si a lansa pe piata un nou produs intr-un timp foarte scurt, datorita faptului ca elimina faza in care produsul trebuia sa primeasca avizul tuturor departamentelor inainte de a fi lansat pe piata.

Acesta este un exemplu de gandire manageriala conform careia organizatia reprezinta un instrument care poate fi schimbat si folosit intr-un mare numar de modalitati pentru a asigura atingerea obiectivelor sau indeplinirea misiunii organizatiei.

TEORIA ORGANIZATIEI CA SISTEM DESCHIS

Pentru intelegerea functiei organizatiilor, este important ca organizatia sa fie perceputa ca un sistem deschis, ceea ce presupune ca organizatia se afla intr-o interactiune dinamica permanenta cu mediul (W. Dyer).

Majoritatea cercetarilor si teoriilor cu privire la organizatii se bazeaza pe un model al sistemului inchis. Din ratiuni didactice, organizatia este privita ca fiind formata din structurile sale fizice operative si organigrama existenta De exemplu, o fabrica de automobile este privita ca o multime de muncitori care produc masini intr-o anumita locatie. Daca rezultatele sunt micsorate sau restrictionate, diagnosticarea problemei si actiunea de corectare a situatiei au loc in general in limitele fabricii.

Aproape toti teoreticienii organizatiilor recunosc faptul ca o organizatie exista intr-un cadru mai larg si ca poate fi influentata considerabil de conditii din exteriorul ei. Fabrica de automobile este afectata de conditiile economice generale, de reglementarile legislative cu privire la siguranta automobilelor si la reducerea poluarii, de reglementarile sindicale, de disponibilitatea si costul materiilor prime, de taxe si impozite, de preturile produselor concurentilor si asa mai departe. In acest sens, organizatia este un sistem deschis. Planificarea activitatilor organizatiei trebuie sa tina cont de mediul extern Mediul extern furnizeaza intrari (materii prime, forta de munca) care sunt procesate/convertite de catre organizatie prin munca sa sau prin activitati de transformare, in iesiri. Iesirile (produsele finale) trec in mediul extern si influenteaza noile intrari, care sunt din nou canalizate catre sistem. Acesta este un ciclu continuu in toate organizatiile (W. Dyer).

De exemplu, o fabrica de automobile preia din mediul extern forta de munca, materiile prime si echipamentele. In plus, daca este bine condusa, preia si eventualele informatii cu privire la conditiile externe, precum preturile, pietele, impozitele, reglementarile in vigoare si asa mai departe. Aceste date sunt utilizate pentru luarea de decizii cu privire la: salarii, preturi, design, dividende platite actionarilor, activitati de relatii publice, piete si extinderea/reducerea facilitatilor. Partea interna sau inchisa a organizatiei proceseaza intrarile prin activitatile de productie (linia de asamblare, grupurile de maistri sau departamentele de service) si le transforma in produsul/serviciul (iesire) care este inapoiat mediului extern.

O procedura similara se desfasoara zilnic: muncitorii aduc din mediu atitudini, reactii si sentimente care le pot influenta lucrul in timpul activitatii de transformare. La sfarsitul zilei, ei revin in comunitate si isi descarca sentimentele si reactiile cu privire la companie. La randul lor, aceste sentimente influenteaza modul in care ceilalti raspund muncitorului si companiei, ciclul devenind complet: ceea ce intra influenteaza ceea ce iese si reciproc.

Atunci cand o organizatie este privita ca un sistem, aceasta este considerata ca o unitate

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Natura organizatiei.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
17 pagini
Imagini extrase:
17 imagini
Nr cuvinte:
6 409 cuvinte
Nr caractere:
33 972 caractere
Marime:
61.94KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
organizare, manageri, firma
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!