Extras din referat
Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” din IasiFacultatea de Inginerie Chimica si Protectia MediuluiSpecializarea: Produse Farmaceutice si Cosmetice
Metode de analiza si control a calitatii produselor cosmetice
Generalităţi
Produs cosmetic – „Orice substanţă sau preparat care urmează să fie pus în contact cu diverse părţi externe ale corpului uman, precum piele, păr, unghii, buze, organe genitale externe sau cu dinţii şi mucoasa bucală, cu scopul exclusiv sau principal de a le curăţa, a le parfuma, a le modifica aspectul şi/sau a le corecta mirosurile corporale şi/sau a le proteja ori a le menţine în bună stare.”
(art. 1 (1) din Directiva Consiliului 76/768/CEE)
Denumirea lor deriva de la cuvantul grecesc “Kosmeticos”,ce inseamna igiena pielii
Industria cosmetică s-a dezvoltat si a devenit un domeniu foarte complex si specializat. Acest domeniu a combinat cunostinţele de farmacie si dermatologie cu cele de herbologie tradiţională, precum şi cu cunostinţe moderne despre procesarea tehnologică şi elemente foarte avansate de psihologie de marketing. Toate acestea pentru a exploata şi satisface instinctele omului de a-şi dori să fie considerat atragător sănătos în mediul său social.
Pentru clasificarea produselor cosmetice, ca si în alte domenii ale tehnologiei chimice, sunt utilizate următoarele criterii, si anume: modul de intrebuințare si efect, modul de prezentare etc.; insă cel mai frecvent intalnit este modul de clasificare în functie de finalitate si respectiv de scopul utilizării – scopuri de fapt pentru care sunt create toate produsele cosmetice.
Calitatea produsuluicosmetic
Calitatea produsului cosmetic constituie una dintre condiţiile esenţiale ale succesului. Aceasta se reflectă în primul rând în produse, într-o structură organizatorică bine pus la punct, logică şi operativă a companiei producătoare, în resursele disponibile (personal, cladiri, dotări, aparatură), resurse la un nivel stinţific cât mai avansat, cât şi în procedeele de producţie şi în materiile prime necesare fabricării produselor.
Un aspect important în calitatea produselor cosmetice se referă la normele de igienă, norme care trebuie respectate riguros în toate etapele procesului de producţie, din momentul cercetării noului produs până în momentul comercializării acestuia.
În prezent, calitatea unui produs cosmetic nu mai este privită doar din perspectiva ingredientelor sau a acţiunii sale, pentru consumator devine din ce în ce mai important conformitatea acestuia cu cerinţele de bicompatibilitate.
Testele sunt efectuate de laboratoare omologate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei, iar documentul care atestează caracterul dermofil al produsului se numeşte: „Document de evaluare a riscului pentru sănătatea umană a produsului cosmetic” elaborat în conformitate cu Legea nr. 178/2000 şi Legea nr. 508/2002 privind produsele cosmetice, art. 10 lit. C
Specialiştii în cosmetică au găsit numeroase metode de a demonstra eficacitatea unui produs cosmetic, de la cele mai simple (pe baza ingredientelor active) până la cele mai complicate (metodele instrumentale aplicate pe voluntari), toate din dorinţa de a convinge consumatorul final.
Pentru a pune pe piaţă un produs cosmetic trebuie însă îndeplinite condiţiile legale, condiţii care au la bază trei concepte fundamentale în conformitate cu natura şi modul de aplicare a produsului: securitate, calitate, eficacitate. Astfel, o atenţie specială ar trebui acordată:
selectării ingredientelor cosmetice, ca acestea să fie lipsite de toxicitate la concentraţia prevăzută pentru produsul finit;
verificării toleranţei locale pentru produsul finit;
alegerii unui ambalaj adecvat care să menţină calitatea produsului şi să evite, pe cât posibil, riscul utilizării incorecte sau accidentale;
Conținut arhivă zip
- Metode de Analiza si Control a Calitatii Produselor Cosmetice.ppt