Se admite faptul ca tipurile de productie si de consum "non durabile"
sunt principalele cauze ale degradarii mediului. Ele agraveaza atat saracia,
cat si inegalitatile sociale. Exista o serie de programe de actiune concrete
(Programul de Actiune 21), in cadrul carora tarile dezvoltate s-au angajat sa
ia initiativa pentru a transpune in practica tipuri de consum durabil,
favorizand utilizarea optima a resurselor si reducerea productiei de deseuri.
In Programul Ecologic pentru Europa, adoptat in anul 1995 de catre
participantii la Conferinta Ministeriala "Un mediu pentru Europa" se
incurajeaza evolutia necesara a modurilor de consum si a comportamentelor
individuale catre modele durabile, prin eforturi de sensibilizare,
reglementari tehnice si masuri economice.
Chiar daca tarile membre UE au multe practici comune, structura
complexa a modurilor lor de consum si maniera in care evolueaza nu sunt
uniforme. Pe de alta parte insa, tarile Europei Centrale si de Est sunt
confruntate cu moduri proprii de consum, specifice tranzitiei catre economia
de piata. Indiferent de diferentele existente, multe tari examineaza
prioritatile si strategiile in vederea transpunerii in practica, la nivel national,
a unor tipuri de consum durabil, luand masuri concrete in acest sens.
Termenul de ecomarketing a fost lansat in Germania , in urma cu aproximativ doua decenii si jumatate(1978).
Ecomarketingul isi propune sa realizeze un echilibru intre activitatea economico - sociala prezenta , pe de o parte , si interesele : individuale , colective - ale grupurilor si ale intregii societati , pe termen mediu si lung(sau , cu alte cuvinte , sa armonizeze interesele consumatorilor cu cerintele protectiei mediului) , pe de alta parte.
Ecomarketingul vizeaza domeniile protectiei mediului inconjurator,
pe de o parte si domeniul produselor si serviciilor ecologice, pe de alta.
Ecomarketingul se poate defini ca fiind o specializare a marketingului
social (domeniu al marketingului care studiaza
interdependentele dintre marketing si societate), alcatuita dintr-un ansamblu de activitati care au ca scop
identificarea, influentarea si satisfacerea consumatorilor de bunuri si
servicii ecologice.
Ecomarketingul se adreseaza atat domeniului social (asociatii,
organizatii, public), cat si celui economic (educarea factorilor de decizie).
Indiferent de grupul tinta vizat, ecomarketingul promoveaza ideea ca mediul
este un bun public, bun ce trebuie protejat si respectat, indiferent de
interesele predominante la un moment dat.
Firmele, prin aplicarea principiilor unui marketing ecologic, pot sa
beneficieze de o serie de avantaje , si anume: castigarea unor noi segmente de consumatori, devansarea concurentei, realizarea unor venituri mai mari
pe termen lung, imbunatatirea imaginii, economii de cheltuieli datorita
anticiparii unor posibile efecte negative, accesul pe noi piete.
Totodata, este de asteptat ca firmele sa se confrunte si cu o serie de elemente care se constituie in dezavantaje - ca urmare a aplicarii principiilor ecomarketingului: o cerere scazuta pentru produsele ecologice, lipsa unor
tehnologii "curate", costurile ridicate ale unor investitii ecologice, curente
de opinie diferite in interiorul firmei, o legislatie inca incompleta si
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.