Marketingul de baza se ocupa de piata,de schimb.Primul soc al vechilor relatii comerciale(targuri) il reprezinta era industriala cand productia a atins cote imense.Astfel,s-a ridicat problema distributiei de masa datorita cresterii marimii pietei.Acest lucru a semnalat necesitatea aparitiei marketingului.
In privinta aparitiei marketingului exista numeroase controverse.Marketing inseamna vanzare si publicitate(promovare).Chiar daca revolutia industriala a avut loc in U.K.,marketingul nu a aparut aici,ci in sec XX in SUA pentru ca societatea americana nu a copiat pe nimeni,au dispus de numerosi intreprinzatori si au pus un mare accent pe progresul tehnic.Progresele din sfera productiei au aparut si in sfera distributiei.
Marketingul a aparut sub aspectul unor numerosi factori:aparitia starii de abundenta;aparitia productiei de masa;procesele sociale(urbanizare,cresterea gradului de risc);dinamismul economico-social contemporan.
Marketingul a aparut mai intai pe planul practic si apoi s-a inceput teoretizarea acestuia.
Conceptul de marketing
,,Marketing"=substantivul market-piata economica
verbul ,,to market"=a desfasura tranzactii,a comercializa
Primii care s-au intrebat ce este marketingul sunt americanii.Prima definitie a fost data in 1937 de A.M.A.(American Marketing Asociation).Astfel,marketingul vizeaza realizarea activitatii economice care genereaza fluxul de bunuri si servicii de la producator la consumatorul final.
Trebuie retinute 4 aspecte:
-marketingul se refera la un complex camp de activitati
-are sub incidenta sa atat bunuri cat si servicii
-urmareste sa orienteze fluxul de marfuri pana la purtatorii cererii
-se refera atat la destinatarii marfurilor cat si la expeditorii marfurilor
S-a incercat apoi sa se formuleze definitii mult mai complexe.Astfel,avem de retinut 3 definitii:
1.-elaborata in 1960 de William Stanton din SUA : marketingul este un intreg sistem de activitati economice referitoare la programare,stabilire preturi,
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.