Mariajul Dacia-Renault

Extras din referat Cum descarc?

Dacia Automobile S.A. este cel mai mare producator roman de automobile, care din septembrie 1999 apartine grupului francez Renault. Obiectul de activitate al societatii il constituie producerea si comercializarea de automobile, piese auto, masini unelte si instalatii pentru industria de automobile.Investitia initiala a grupului Renault s-a ridicat la aproximativ 50 milioane USD, suma cu care francezii au cumparat 51% din actiunile celui mai important producator de autoturisme din Romania.
In mariajul cu Renault, pitestenii au venit cu cladiri, utilaje, terenuri si muncitori, la care se adauga facilitati fiscale si vamale importante acordate de guvern. In schimb, francezii s-au angajat sa investeasca 269.7 milioane USD si sa faca din Dacia a doua marca a firmei Renault, introducand in fabricatie un nou produs, cu un grad de integrare de 60% si un pret estimativ de 6.000 de euro.
Insa, pentru ca toate aceste lucruri sa fie transpuse in practica, francezii au marit miza, conditionand realizarea investitiei de la Pitesti de acordarea de catre guvernul de la Bucuresti a unui set de facilitati impresionante, pe care il vom detalia in cele ce urmeaza:
- amanarea, pe o perioada de trei ani, de la plata TVA aferenta comercializarii pe piata interna a autovehiculelor din productia proprie;
- scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA la importurile de echipamente tehnologice, masini si utilaje destinate retehnologizarii;
- scutirea de la plata TVA pentru bunurile achizitionate din Romania care se constituie in active amortizabile;
- scutirea de la plata impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani, incepand cu primul exercitiu financiar in care s-a obtinut profit, dar nu pe mai mult de 8 ani;
- acordare unui decalaj de 65 zile fata de termenul prezazut in legea 118/96 privind constituirea si utilizarea Fondului special al drumurilor publice, pentru virarea cotei de 5% din valoarea autovehiculelor produse, pe termen de 5 ani de la data achitarii integrale a pretului actiunilor;
- posibilitatea de a introduce in Romania un contingent de autoturisme marca Renault scutite de plata taxelor vamale;
- interzicarea importului de masini second-hand;
Negocierile cu guvernul au fost mult inlesnite de importanta, pentru Romania, a unei astfel de afaceri, ele finalizandu-se prin acceptarea a 85% din conditiile dorite de producatorul francez. Practic, din toata lista de facilitati solicitata de investitorii francezi, doar in problema interzicerii importului de masini la mana a doua nu s-a ajuns la un acord.
Sigur, se poate aprecia ca aceasta lista de facilitati nu ar fi in spiritul concurentei loiale, lezand interesele celorlalti producatori de automobile de pe piata romaneasca, sau, mai mult, ca inlesnirile de ordin fiscal acordate constructorului francez ar echivala cu un imprumut anual fara dobanda de 150 milioane anual din partea statului roman, insa, in acelasi timp, trebuie calculat efectul net al facilitatilor, iar acesta este, fara indoiala, pozitiv. Se stie ca industria constuctoare de automobile are un puternic impact in economia oricarei tari, sintetizand rezultatele industriilor din amonte. De aici se poate deduce foarte usor ca declinul acestei ramuri poate avea efecte catastrofale asupra economiei, favorizand falimentul unei serii intregi de furnizori si producatori de subansamble, care dintr-o data s-ar trezi fara o piata de desfacere si fara posibilitatea de a se reprofila in timp util. Incheierea unei afaceri cu grupul Renault era perceputa ca "o mare bula de oxigen" pentru economia romaneasca, apreciindu-se ca daca executivul nu ar fi acceptat facilitatile solicitate de Renault, Uzinele Dacia ar fi disparut intr-un an de zile, iar 100.000 locuri de munca din intrega industrie ar fi fost pierdute. Acestea au fost, in linii mari, considerentele care au marcat logica incheierii contractului de privatizare Dacia-Renault.


Fisiere in arhiva (1):

  • Mariajul Dacia-Renault.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!