Investigarea Comportamentului Consumatorului

Extras din referat Cum descarc?

Comportamentul consumatorului reflecta conduita oamenilor in cazul cumpararii si/sau consumului de bunuri materiale si servicii si cuprinde intreaga conduita a utilizatorului final de bunuri materiale si imateriale; solicita pentru investigarea sa o abordare interdisciplinara, datorita naturii fundamental diferite a actelor si proceselor de decizie ce-l compun.
Desi caracterul interdisciplinar al investigatiilor comportamentului consumatorului este recunoscut, exista totusi numeroase puncte de vedere in literatura de specialitate ce pledeaza pentru autonomia acestui domeniu.
Primele studii privitoare la comportamentul consumatorului apar la mijlocul anilor 60. Pana atunci, aceasta investigare fusese considerata un domeniu aplicativ al psihologiei.
1. Mecanismul comportamentului consumatorului
Camp al investigatiilor multiplelor variabile ale cererii, comportamentul consumatorului este definit ca totalitate a actelor, atitudinilor si deciziilor acestuia privind utilizarea veniturilor sale pentru cumparaturi de marfuri, servicii si pentru economii.
Orice subiect economic al carui comportament este indreptat spre satisfacerea necesitatilor individuale sau ale microgrupului de apartenenta (familie, gospodarie) poate fi considerat consumator.
Comportamentul consumatorului poate fi mai bine inteles facandu-se apel la procesul de decizie. Rezultanta comportamentala este hotararea pe care o ia cumparatorul privind achizitionarea si consumul anumitor bunuri destinate a-i satisface trebuintele. Ansamblul de acte ale acestui proces, impreuna cu legaturile ce se realizeaza intre ele alcatuiesc mecanismul comportamental. Aceste acte pot fi structurate in succesiunea lor cronologica astfel:
- perceptia stimulilor din mediul ambiant, inregistrarea si catalogarea lor realizata in mod selectiv, in raport cu particularitatile individului, atat pe cale fizica, cat si pe cale cognitiva;
- informarea, reprezentand ansamblul modalitatilor omului de a invata sa cunoasca produsele si serviciile, de a-si imbogatii cunostintele despre acestea, pe baza experientei proprii sau a altora;
- atitudinea sau starea mentala de dispozitie, rezultat al experientei, exercitand o influenta directa si dinamica asupra reactiilor consumatorului fata de situatiile si bunurile materiale cu care este confruntat in vederea satisfacerii trebuintelor;
- motivatia, proces de gandire in cadrul caruia individul isi dirijeaza energia sa mentala catre un anumit scop;
- comportamentul manifest este definit prin actul de achizitionare sau respingere, consumare sau utilizare a unui produs.
Comportamentulconsumatorului este rezultanta a doi stimuli de natura endogena si exogena. In randul celor endogene sunt cuprinse caracteristicile personale ale individului si campul personalitatii sale. Variabilele exogene cuprind ansamblul factorilor de mediu in care consumatorul traieste si actioneaza(factori socio-demografici, veniturile, pretul marfurilor si tarifele serviciilor, influenta grupurilor sociale, etc.). 
2. Cercetarea dimensiunilor comportamentului 
consumatorului
Cercetarile referitoare la comportamentul consumatorului privesc dimensiunile acestuia si relatiile dintre ele.
Comportamentul consumatorului se compune din doua parti relativ distincte, dar intre care exista o permanenta interactiune: comportamentul de cumparare si comportamentul de consum. Inselegand actul de cumparare nu ca o simpla reactie intre venituri si preturi, se cer determinate toate dimensiunile ce duc la manifestarea unui anumit comportament economic. Intre acestea, cele mai importante sunt:
a) Motivele de cumparare sau necumparare reprezinta ansamblul imboldurilor constituite intr-un sistem de impulsuri si stari tensionale de natura sa justifice achizitionarea sau respingerea unui anumit produs sau serviciu.
Mobilurile ce stau la baza motivatiei se pot structura in rationale sau emotive, primare sau secundare. Pe langa motivatiile generale, ce duc la un anumit comportament, actioneaza si motivatii speciale, care ajuta la intelegerea mai clara a comportamentului (sentimentul afirmarii de sine, multumirii de sine, de nepretuire si afectiune, manifestarea spiritului creator, sentimentul originii etc.). 
Cercetarea motivelor de cumparare sau necumparare dispune de un insrtumentar bogat. Anchetele selective pe baza de chestionar scris folosite se particularizeaza prin utilizarea, alaturi de intrebarile inchise si a unui numar relativ important de intrebari deschise. Testele ,,oarbe" sunt de asemeni folosite si permit o delimitare mai exacta a semnificatiei motivationale a unor componente ale produsului in luarea deciziei de cumparare.
b) Preferintele cumparatorilor reprezinta o motivatie pozitiva si este exprimata prin compatibilitatea afectiva fata de o marfa, serviciu sau forma de comercializare. Preferinta nu apare decat in conditiile unei puternice motivatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Investigarea Comportamentului Consumatorului.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!