Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 4110
Mărime: 636.14KB (arhivat)
Publicat de: Aristide Ghinea
Puncte necesare: 7

Extras din referat

ABSTRACT

GIS fiind un sistem informatic a căror date au referinţă spaţială, oferă o nouă viziune asupra abordării pieţei, care face legătura dintre datele interne ale întreprinderii şi date spaţiale. Principala caracteristică a acestei tehnologii este utilizarea structurilor spaţiale sub formă de hărţi interactive. Principala calitate a bazelor de date spatială, este asocierea acestora cu date alfanumerice. Acest lucru permite asocierea bazelor de date proprii întreprinderii cu baza de date spaţială, generând structuri care permit vizualizarea acestora pe hărţi interactive.Din interiorul unei întreprinderi se cunosc date cum ar fi cele referitoare la vânzări, stocuri , cifre de afaceri, investiţii sau cheltuieli. Prin combinarea acestor date cu datele pieţei precum şi cu datele cu referinţă spaţială, se obţin hărţi interactive oferind vizualizarea nivelului de penetrare pe piaţa a firmei respective sau a unor produse specifice. Aceste lucru duce implicit şi la localizarea grupurilor ţintă: de unde vin clienţii, unde se pot găsi posibili clienţi noi, care este tiparul clientului fidel. Cu ajutorul tehnicilor GIS, o companie are posibilitatea optimizării activităţii economice, prin identificarea potenţialului pieţei, in realizarea unei campanii publicitare, sau promovarea unui produs în zone unde se pot câştiga clienţi noi. Combinarea datelor interne ale companiei, cu localizarea concurenţei oferă o alta viziune analizei de marketing. Principalele aplicaţii cu impact semnificativ pot fi: amplasarea optima a panourilor publicitare, simularea amplasării unui nou punct comercial coroborată cu redistribuirea clienţilor, optimizarea distribuţiei în funţie de concurenţă. Marketingul bazat pe grupele ţintă, oferă întreprinderilor posibilitatea ca mesajul lor despre un produs să atingă grupul ţintă corect, să fie localizat analizându-se astfel mai eficient piaţa.

CUVINTE CHEIE: GIS, marketing, distribuţie, promovare.

Introducere

Sistemele Informatice Geografice (GIS) fac parte din clasa mai largă a Sistemelor Informatice (SI), care au ca principală caracteristică prelucrarea datelor ţinând cont de localizarea spaţială.

Produsele GIS au un larg evantai de aplicaţii, în cele mai diferite domenii. Practic tot ce este legat de teritoriu intră, mai mult sau mai puţin, sub incidenţa programelor înglobate într-un GIS.

Informaţii de calitate înseamnă decizii de calitate. Tehnologiile GIS au drept scop integrarea bazelor de date distribuite în baze de date spaţiale, prelucrarea în ansamblu a acestora oferind astfel informaţii utile în luarea deciziilor. GIS poate fi de un real ajutor oricărei organizaţii cu sarcini complexe şi care au încorporate în baza de date, date cu referinţă spaţială. Putem spune că tehnologiile GIS devin un instrument în luarea deciziilor total diferit de celelalte SI, neputând fi înlocuit de nici un alt sistem tradiţional.

O analiză mai atentă a tipurilor de date din mediul afacerilor scoate în evidenţă faptul că o mare parte din acestea au o natură spaţială. O fabrică are puncte de desfacere; un depozit en gros este conectat cu un lanţ de societăţi comerciale, iar acestea din urmă au clienţi care locuiesc într-un anumit loc şi lucrează în alt loc. O bancă are mai multe sucursale, fiecare având la rândul lor relaţii cu agenţi economici sau persoane fizice, răspândiţi pe un anumit teritoriu. O societate de telefoane are centrale pe cartiere, posturi răspândite teritorial şi abonaţi repartizaţi la o anumită centrală. Camera de Comerţ şi Industrie ţine evidenţa tuturor societăţilor comerciale care au o răspândire teritorială, fie la nivel de oraş, fie la nivel de judeţ.

Există mai multe definiţii pentru GIS dintre care am ales pe cea considerată ca fiind mai generală. Un GIS este un sistem informatic ce permite captarea (intro¬ducerea), stocarea, integrarea, manipularea, analiza şi vizu¬ali¬zarea datelor care au referinţă spaţială.

Pentru a ne face o imagine de ansamblu a ceea ce este un GIS, să evidenţiem câteva din întrebările la care poate să răspundă un astfel de sistem.

Ce este la...? adică localizarea unei anumite caracteristici spaţiale. O locaţie poate fi descrisă în mai multe feluri. De exemplu, ce reprezintă o anumită caracteristică? Este un punct de desfacere en gros, un magazin, un client? Care sunt vânzările sau stocurile din acea locaţie?

Unde se găseşte...? adică exprimarea unei condiţii. Mai precis, în loc să identificăm ce este la o anumită locaţie, dorim să ştim în ce locaţii sunt satisfăcute anumite condiţii. De exemplu unde avem vânzări mai mici sau mai mari de o valoare specificată.

Ce s-a schimbat la...? adică evoluţia. Se determină variaţiile în timp ale unui areal. De exemplu ce cantităţi de produse se vând zilnic într-o anumită locaţie sau în decursul unui an¬?

Ce se întâmplă dacă...? adică modelarea. De exemplu ce se întâmplă cu clienţii unui furnizor de ser¬vi¬cii dacă în zonă apare un nou competitor? Sau ce modifi¬cări se produc în structura pieţei în cazul în care se înfiinţează un nou magazin?

În esenţă GIS manipulează două tipuri de date: spaţiale şi atribut. Datele spaţiale sunt materializate prin hărţi digitale (tematice) iar datele atribut sunt date alfanumerice (în formă tabelară) asociate cu cele spaţiale. Ceea ce este specific produselor GIS este tocmai posibilitatea de a prelucra împreună aceste două tipuri de date. Se poate remarca faptul că o anumită prelucrare pe datele atribut se reflectă în datele spaţiale, după cum vom vedea mai jos.

Produsul ArcView GIS

In continoare, trebuie sa alegem un anumit soft care să satisfacă cea mai mare parte din problemele curente. Unul dintre cele mai accesibile produse soft GIS existente la ora actuală pe piaţă şi care este orientat înspre domeniul de afaceri este ArcView

ArcView este un produs al firmei ESRI (Environmental Systems Research Institute) leader mondial în domeniu. ArcView este un GIS orientat “desktop”, care rulează pe microcalculatoare PC standard. Are o mare varietate de funcţii, iar simplitatea lui şi uşurinţa în utilizare îl face foarte productiv şi se obţin rezultate în timp mai scurt decât sistemele complete. În Arc View datele spaţiale (hărţile) sunt organizate în straturi tematice, care pot fi: strat punct (localităţi, magazine, clienţi), strat linie (reţeaua de căi ferate, reţeua rutieră, reţeaua de linii telefonice) sau strat poligon (limitele unui judeţ, unei comune, aria vânzărilor) pe care le vom numi simplu teme. Datele atribut se prezintă sub formă de tabele asociate cu o temă specificată. Aceste două tipuri de date sunt "legate", astfel că nu poate exista unul fără altul. Tabela de atribut asociată cu o temă este un tabel în care sunt trecute date alfanumerice strict necesare precum şi anumite date arbitrare (la latitudinea utilizatorului) care se consideră fixe pe o perioadă îndelungată. Când se creează o temă (hartă) se creează automat şi tabela de atribut. În cele ce urmează se consideră că temele există împreună cu tabelele de atribut pentru fiecare temă. Datele alfanumerice care se doresc a fi reprezentate pe hartă şi care în mod normal sunt rezultatele unor prelucrări din alt sistem informatic, vor fi "lipite" la tabela de atribut a temei, în vederea înfăţişării lor pe hartă. Acest lucru constituie una din facilităţile cele mai apreciate de către comunitatea oamenilor de afaceri din SUA.

Excluzând crearea bazei de date spaţiale, cele mai importante genuri de operaţii ale produselor GIS din punct de vedere al afacerilor se pot grupa în 4 categorii: interogarea bazei de date, integrarea datelor, proceduri de analiză şi modelare, şi prezentarea datelor atât a celor spaţiale cât şi a celor atribut într-o manieră utilă factorilor de decizie.

Preview document

Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 1
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 2
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 3
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 4
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 5
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 6
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 7
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 8
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 9
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 10
Implementarea Aplicațiilor GIS în Mediul Afacerilor - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Implementarea Aplicatiilor GIS in Mediul Afacerilor.doc

Alții au mai descărcat și

Analiza componentelor principale

Analiza clusterelor a fost folosita în marketing pentru a servi unei varietati mari de scopuri, incluzând urmatoarele: • Segmentarea pietei. De...

Campanie de Promovare a Vopselurilor în Mediul Rural

CAMPANIE DE PROMOVARE A VOPSELURILOR ÎN MEDIUL RURAL Locatie: comuna Lita, judetul Teleorman, comuna aferenta municipiului Turnu Magurele...

Ai nevoie de altceva?