Extras din referat
“Un meme este un simbol explicit ce foloseşte cuvinte, fapte, sunete, sau desene ce comunică pe deplin o idee. În două secunde un meme trebuie să comunice cine eşti şi de ce ar trebui cineva să cumpere de la tine în loc să cumpere de la un concurent. În plus, trebuie să transmită o reacţie emoţională şi să genereze o dorinţă. Guerilla este un meme. Cowboy-ul Marlboro este un alt meme. Nu este necesară nicio explicaţie. Asta inseamnă un meme: să convingi printr-o imagine, prin câteva cuvinte sau sunete, printr-o acţiune sau un simbol. Un meme bun poate propulsa un produs sau un serviciu pe culmea succesului” (Jay Conrad Levinson – Guerilla Creativity)
Termenul “marketing de gherila”, dat fiind faptul că este unul relativ nou intrat în limbajul universal, este încă prea puţin familiar, dar în propulsare sigură în Romania. Faptul că am auzit tot mai des acest termen in jurul meu m-a facut să aflu mai multe, să încerc să-l definesc şi, de ce nu? Să-l aplic.
În primul rând, marketingul înseamnă “absolut tot” ceea ce-ţi poate ajuta să promovezi o afacere din momentul conceperii ei, ca atare, până în momentul în care produsul sau serviciul oferit este cumpărat şi, mai mult, până când clientul devine dependent de tine şi te frecventează pe baze regulate. Pe scurt, marketingul este un proces complex, cu multiple implicaţii. “Orice tip de afacere are nevoie de marketing, fără excepţie. Fără marketing, nu poti reuşi” . Spre exemplu, firme precum Coca-Cola, Procter & Gamble, General Motors au început prin a fi mici, simpli întreprinzatori şi au folosit la maximum toate tacticile de marketing ca într-o gherila, cum i-a avantajat mai mult. În zilele noastre însă, aceste firme au ajuns să practice marketingul cel mai costisitor cu putinţă. Asta pentru că deşi sunt consolidate pe piaţă, fiind adevărate branduri, orice firma poate ajunge vulnerabilă sau poate fi întrecută la un moment dat. Provocarea companiilor în secolul nostru este să ţină pasul.
Întreprinzătorii secolului XX, în loc de o casa, o slujbă şi sigurantă financiară, căutau avere, siguranţă, extindere şi putere. Dar acest parcurs a fost caracterizat de “dependenţă de muncă, de sacrificiu şi lăcomie” . Întreprinzătorul secolului al XXI-lea va semăna mai mult cu un combatant de gherila – unul care prosperă în mod netradiţional, face lucruri neconvenţionale dacă acelea convenţionale nu au sens şi ştie că pentru a munci în noul mileniu este nevoie de a regândi natura noţiunii de întreprinzător de succes. Asfel, întreprinzătorii din secolul al XXI-lea vor fi motivaţi de călătoria însăşi, deoarece călătoria va fi şi scopul. Iar atunci când scopul este călătoria, poţi începe cu munca ce iţi oferă satisfacţii, timp liber petrecut în diferite activităţi şi cât mai puţin stres în viaţa cotidiană. Acesta este modul prin care marketingul de gherilă încearcă să işi facă loc in vieţile noastre, oferind parcă soluţia magică la problemele omului de afaceri al zilelor noastre.
Bill Gates, luptătorul de gherilă care valorează un miliard de dolari, unul din fondatorii Microsoft, el însuşi fiind un om care a incălcat cu success regulile, afirma: “Lucrurile pe care le cunoşti, le indrăgeşti şi în care vezi ocazii favorabile – eşti dator să iţi întemeiezi o afacere pe acestea”. În cartea sa “The Way of the Guerilla”, Jay Conrad Levinson a facut o hartă a luptătorului de gherilă, pe a cărei “indicatoare rutiere” scrie:
-Invaţă
-Cooperează
-Concentrează-te
-Fii pasionat
-Deleagă pe altcineva să facă unele lucruri în locul tău
-Impărtaşeşte
-Respectă timpul
-Fii flexibil
-Profită
-Observă
Dupa depăşirea unui indicator, luptătorul de gherila continua pe drumul cel bun, cautand un altul, insa acelasi autor sublinieaza importanta semnelor rutiere aditionale:
-Planifica
-Condu
Preview document
Conținut arhivă zip
- Guerilla Marketing.doc