Franciza

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
"Viata este ca un automobil in miscare la care frina nu functioneaza. Daca iti petreci prea mult timp privind in oglinda retrovizoare si nu prin fereastra din fata sigur te vei lovi de un copac. Acesta este motivul pentru care oglinda retrovizoare este atit de mica, iar parbrizul prin care privesti in fata este atit de mare."
Jerry Wilkerson
Notiunea de franciza face obiectul de studiu in ceea ce priveste definirea atit din punct de vedere juridic, cit si la nivelul conceptual al marketingului. Cuvintul "franchise" este de origine franceza si se traduce ca privilegiu sau permisiune. Succint, franciza se poate defini ca o metoda comerciala de "imprumut" al numelui, prin care un business al francizorului este dat in folosinta unui beneficiar in anumite conditii contractuale. Astfel, pe de o parte franciza devine un vehicul de extindere a activitatii francizorului prin "multiplicarea" afacerii sale, pe de alta parte fiind o oportunitate accesibila a investitorului gata sa isi construiasca o cariera in afaceri. 
Franciza reprezinta o forma de cooperare contractuala intre un francizor si un francizat (persoane fizice sau persoane juridice, independente din punct de vedere financiar) prin care primul, contra unei taxe de intrare in franciza (,,drept de intare") si a unei taxe anuale raportata la cifra de afaceri (,,redeventa"), acorda celui de-al doilea (beneficiarul francizei)intregul pachet de afaceri, dreptul de comercializare a bunurilor si serviciilor folosind marca, numele, magazinele puternic personalizate, sistemele publicitare proprii, know-how-ul francizorului. In general, redeventele platite francizorului sunt proportionale cifrei de afaceri si nu trebuie considerate ca o renta obligatorie platita francizorului. Ele trebuie sa corespunda adevaratelor servicii prestate: studii de piata, lansarea unor noi produse sau servicii, consultanta tehnica si juridica etc. 
In afara de redeventa care se achita lunar, trimestrial sau anual si care este proportionala cifrei de afaceri francizorul mai poate cere si plata unor taxe cum ar fi taxa de publicitate, taxa de training. Odata cu finisarea negocierilor francizatul achita o taxa de intrare unica care difera de la un francizor la altul.
Franciza ca sistem de dezvoltare a afacerilor a aparut in Statele Unite ale Americii la inceputul anilor '50 si a cunoscut doua etape distincte in dezvoltarea sa:
- inceputul secolului al XX-lea - axata pe franciza vanzarilor de automobile si a organizarii statiilor pentru distribuirea benzinei si a lubrifiantilor;
- anii 1950-1960 - marcati de expansiunea deosebita a francizei produselor alimentare de mare consum.
Pentru prima data franciza fost utilizata in SUA de catre compania Singer Sewing Machine in anii 1860. Exemplul caruia a fost urmat apoi de General Motors, care a inceput sa foloseasca franciza in 1898 si in sfirsit, Rexall Drugs in 1902. Dupa prima etapa de lansare, au urmat alte companii din diferite domenii ca industria auto, industria petrolului, imbuteliere bauturilor racoritoare, accesorii auto, fast-food.
Sistemul de francizare care s-a dovedit atit de reusit si de util in industriile auto si petrolului au inceput sa se raspindeasca curind si in alte sectoare de afaceri. Western Auto a dezvoltat sistemul de franciza in anul 1909 permitind celor interesati sa isi deschida propriile magazine, daca aveau bani si ambitie, chiar si fara sa aiba experienta anterioara in activitati de comert. In anul 1925, cind au inceput sa se extinda prin franciza, restaurantele Howard Johnson ofereau trei arome de inghetata "superioara". In 1940 a fost deschis primul restaurant Howard Johnson linga o autostrada, iar in 1954, s-a deschis primul motel. In anii '50 a avut loc o adevarata explozie a dezvoltarii francizei, odata cu inaugurarea in 1955 a restaurantelor McDonald's, de catre Ray Kroc, care a pus accentul pe "calitate, servicii, curatenie si valoare." In acelasi an , Harland Sanders a gasit o nisa in industria fast food-ului cu Kentucky Fried Chicken.
Aceasta a cunoscut o crestere si o invadare a pietelor de capital din toata lumea, astfel incit astazi se poate vorbi de sute de companii care opereaza in sistem multi-national, unele dintre ele chiar la nivel mondial. Francizorii ofera mii de oportunitati de a deschide noi afaceri in fiecare an. Se estimeaza ca la nivel mondial, in orice moment exista circa 250 000 de oameni care se straduiesc sa-si stabileasca un business. In tarile Europei Occidentale sunt intre 600 si 900 de oportunitati de franciza (dar nu toate de inalta calitate), ceea ce face ca informarea si obtinerea unor sfaturi profesionale sa fie vitale. Cifra de afaceri atinsa in SUA anual de catre companiile de franciza se ridica la 800 miliarde dolari, iar in Marea Britanie, in sistemul francizei lucreaza 250 000 de oameni in 40 000 de afaceri.
Franciza este un sistem de care este bine sa tina cont in special intreprinderile mici, care vor sa patrunda pe piete deja ocupate de firme cu o experienta indelungata si care doresc sa obtina succese imediate. In concluzie putem afirma ca, prin intermediul contractului de franciza, francizorul isi poate extinde afacerea cu cheltuieli reduse, in timp ce francizatul beneficiaza de renumele unei firme de prestigiu si de sprijinul interesat al francizorului.
Intre motivatiile optarii catre sistemul de franciza putem sa amintim:
-nevoia de independenta profesionala;
-posibilitati substantiale de castig;
-risc relativ limitat;
-costuri mai reduse (in functie de tipul de franciza) etc.
Participantii pe piata de franchising
Francizorul:
Francizorul este un comerciant sau intreprinderea producatoare reputata pe o anumita piata care: 
-dispune de marca proprie,drepturile asupra marcii trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza; 
-confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
-asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate, a know-how-lui; 
-utilizeaza personal mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurind dezvoltarea si viabilitatea produsului. 
-intreprinderea care a incheiat un contract de franchising cu o alta intreprindere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Franciza.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!