1. Introducere 2. Etape in evolutia teoriei si practicii marketingului 2.1 Moduri fundamentale de etapizare 2.2 Conceptii de abordare a activitatii de marketing 2.2.1 Orientarea spre productie 2.2.2 Orientarea spre produs 2.2.3 Orientarea spre vinzari 2.2.4 Orientarea spre marketing 2.2.5 Marketing relational 2.2.6 Marketing societal 3. Evolutii contemporane ale principalelor orientarii si activitati de marketing 4. Concluzii 5. Bibliografie
1. INTRODUCERE Teoria si practica de marketing au cunoscut o evolutie extrem de rapida, mai ales in ultimile 3-4 decenii, in care incidentele revolutiei stiintifico-tehnice sunt receptate in toate domeniile si cu prioritate in domeniile nou aparute. Evolutia marketingului poate fi astazi privita prin prisma unui sir de etape succesive, care au marcat procesul de receptare in plan ideatic a dezvoltarii practice a acestuia. Desi in randul specialistilor exista, cu privire la periodizarea evolutiei marketingului, mai multe puncte de vedere, cel care s-a impus printr-o larga recunoastere, deoarece evidentiaza caracteristica esentiala a fiecarei perioade, apartine lui Robert Bartels , care distinge urmatoarele etape : o descoperirea marketingului - corespunde primei decade a secolului nostru; o conceptualizarea lui - in cea de-a doua decada, ca urmare a sesizarii de catre teoreticieni a faptului, ca in practica o serie de activitati economice se desfasoara in alt mod; o integrarea marketingului in deceniul al treilea; o dezvoltarea marketingului in intreprindere - deceniul al patrulea; o incercarile de reevaluare a marketingului, in special in a doua jumatate a deceniului al cincilea, intrucat incheierea razboiului punea altfel problemele economice decat in perioada interbelica; o reconceptualizare marketingului in deceniul al saselea, care a insemnat nu doar revederea vechiului concept, ci mai ales fundamentarea teoretica, care a fost apoi transpusa si in practica, a noii viziuni a marketingului actual, a opticii de marketing contemporan. Aceasta periodizare se bucura de o larga acceptare, intrucat explica in planul actiunii practice schimbarea mentalitatii, a comportamentului agentilor economici, reflectata prin procesul de trecere, in activitatea economica, de la orientarea spre productie la orientarea spre vanzare si apoi la orientarea de marketing, iar in plan teoretic explica aparitia, formarea si cristalizarea unei noi stiinte economice - MARKETINGUL. Cu privire la locul teoriei marketingului, inca din anii '50 si '60 s-au avansat o serie de pareri in cadrul numeroaselor dezbateri care au avut loc, ele continuand si in prezent. Cei mai mari specialisti inca nu afirma categoric ca marketingul este o stiinta. Astfel, unii sustin ca marketingul "nu este o stiinta, ci o arta" , altii ca "nu este numai o stiinta, ci si o arta" , altii ca este "o stiinta experimentala", unii o "stiinta aplicativa" . M. Halbert preciza in 1965 ca marketingul nu are recunoscuta o baza teoretica centrala, cum au alte discipline si deci admite tacit ca nu este inca o stiinta, dar demersurile lui au drept scop explorarea posibilitatilor de a avea o stiinta a marketingului, pentru ca acesta ar trebui sa fie stiinta. De asemenea Johan Arndt evidentia faptul, ca scopul marketingului este dezvoltarea exact in aceleasi directii ca si celelalte discipline, de la imperative simple, la notiuni complicate, la formulari complexe si uneori chiar contradictorii. Merita evidentiata si opinia lui M. J. Baker care considera ca " pana ce va fi elaborata o teorie generala punctul de vedere al specialistilor si academicienilor cu privire la acest subiect tinde sa fie influentat de disciplina de la care au plecat pentru a ajunge la marketing", ceea ce este real si in cazul autorului care are pregatire de economist. Disputele din ultima vreme se cantoneaza in perimetrul caracterului stiintific al marketingului, daca este sau nu o stiinta economica clar conturata sau doar o disciplina inca in curs de cristalizare. 2. ETAPE IN EVOLUTIA TEORIEI SI PRACTICII MARKETINGULUI 2.1 Moduri fundamentale de etapizare Preocuparile asupra conturarii drumului parcurs de marketing de-a lungul evolutiei sale, de la aparitie si pina in prezent, s-au concretizat in citeva moduri fundamentale de etapizare, prin prisma continutului, ariei de raspindire si orientarilor de baza specifice diferitelor momente de care a fost asociat.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.