Extras din referat
Rolul eticii în deciziile de marketing
Abstract: Etica în marketing vizeaza aplicarea normelor si principiilor morale opticii si
practicii de marketing. Modalitatea de concretizare a normelor de etica o
reprezinta codurile si regulile generale de comportament elaborate de diferite
organizatii profesionale, de întreprinderi sau asociatii ale consumatorilor.
Acestea nu au caracter coercitiv precum normele legislative, trasând însa
directiile generale de conduita a organizatiilor care doresc sa respecte
principiile morale în cadrul actiunilor pe care le întreprind. Etica depaseste
cadrul legal deoarece acesta din urma nu poate include toate situatiile în care
sunt afectate, întro
masura mai mare sau mai mica, regulile morale.
Cea mai prestigioasa organizatie profesionala internationala din domeniul
marketingului, Asociatia Americana de Marketing, are în vedere, în cadrul misiunii sale,
si promovarea unor practici corecte în rândul operatorilor de marketing. În acest scop, a
elaborat un cod de etica la care sunt afiliati toti membrii organizatiei, iar nerespectarea
normelor incluse în cod atrage excluderea din rândurile acesteia. Astfel, orice operator
de marketing trebuie sa fie responsabil de consecintele tuturor activitatilor sale si sa se
asigure ca toate actiunile, deciziile si recomandarile sunt directionate a servi publicului
vizat: consumatori, organizatii si societatea în general. De asemenea, au fost definite
directiile de comportament la nivelul deciziilor legate de cele patru componente ale
mixului de marketing, precum si la nivelul practicilor din domeniul cercetarilor de
marketing.
Etica în politica de produs
În cadrul procesului de lansare pe piata a unui produs pot aparea o serie de
activitati în care se pune problema respectarii eticii. În faza generarii de idei noi, pot fi
aduse specificari cu privire la etica unor idei, la gradul în care produsul pe carel
vizeaza
este în conformitate cu nevoile consumatorilor si interesele societatii. În procesul de
selectie a ideilor de produs nou trebuie avute în vedere, alaturi de criteriile economice,
si aspecte precum siguranta produselor, la nivel individual si social. În etapa de
modelare tehnica si de piata a produsului trebuie sa fie testat modul în care consumatorii
folosesc produsul si masura în care acesta ar putea afecta nonconsumatorii sau mediul
ambiant.
Tot în cadrul acestei etape se va realiza ambalajul, fiind evaluata masura în care
este reciclabil si nu constituie o problema pentru mediul înconjurator. Ambalajul poate
induce în eroare consumatorii atunci când are dimensiuni semnificativ mai mari fata de
continut si acest lucru nu este necesar pentru pastrarea în bune conditii a produsului. O
astfel de tehnica este folosita pentru ca produsul sa para mai mare si pentru ca
producatorul sa câstige mai mult spatiu la locul vânzarii. De asemenea, ambalajul nu
trebuie sa antreneze cheltuieli excesive care nu justifica valoarea oferita si conduc la
cresterea pretului.
Modul de pozitionare a produsului poate conduce la o problema de etica, chiar
daca produsul în sine este etic. Exista situatii în care consumatorii pot percepe gresit
caracteristicile produsului, putândui
atribui o serie de beneficii pe care acesta nu le
detine, urmare a unui anumit mod de pozitionare. Din acest motiv, este necesar ca
modul de pozitionare sa dea posibilitatea deducerii caracteristicilor reale ale produsului.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Etica si Estetica unui Magazin.doc