Eșantionarea și modalități de eșantionare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 4777
Mărime: 25.47KB (arhivat)
Publicat de: Cristobal Mircea
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. I.METODE DE EŞANTIONARE
  2. II. ALEGEREA METODEI DE EŞANTIONARE ADECVATE
  3. III. VALIDAREA EŞANTIONULUI

Extras din referat

Un eşantion se constituie dintr-un număr de unităţi care sunt selectate din rândurile acelei populaţii care face obiectul cercetării, cu scopul de a estima caracteristicile acesteia. Sensul de populaţie poate fi atribuit oamenilor, în general, cumpărătorilor unui anumit produs, familiilor, agenţilor economici de un anumit tip, studenţilor, elevilor etc.

În cercetarea de marketing unitatea de observare va fi constituită din fiecare element component, simplu sau complex, al populaţiei sau colectivităţii cercetate.O parte foarte importantă a cercetărilor de marketing necesită o cercetare selectivă, adică obţinerea informaţiilor primare necesare analizei, prin sondaj, făcând apel la un anumit eşantion.

Procesul eşantionării implică o serie de activităţi specifice şi anume:

- definirea populaţiei care face obiectul cercetării (a populaţiei ţintă);

- alegerea cadrului de eşantionare;

- alegerea metodei de eşantionare;

- stabilirea modalităţilor de selecţie a unităţilor eşantionului;

- stabilirea mămii eşantionului;

- alegerea unităţilor efective ale eşantionului.

Definirea populaţiei trebuie făcută cu mare atenţie pentru a evita, fie tendinţa de a alege o populaţie nejustificat de largă, fie tendinţa de a alege o populaţie nejustificat de restrânsă.

Sunt şi situaţii când pentru a determina corect populaţia cercetată trebuie să recurgem la un studiu bazat pe date secundare care să ne ofere informaţii privind structura pieţei, respectiv a cererii.

În cazul unei eşantionări aleatoare, eşantionul va trebui ales dintr-o listă a populaţiei, care, deseori, diferă într-o anumită măsură de populaţia care face obiectul cercetării. Această listă reprezintă cadrul de eşantionare sau baza de eşantionare deoarece ea cuprinde elementele din care urmează a se constitui eşantionul. Listele au rolul de a stabili populaţia care face obiectul cercetării, ele sunt de cele mai multe ori imperfecte iar în multe situaţii ele sunt inaccesibile.

Constituirea eşantionului presupune stabilirea unităţii de eşantionare.

Unitatea de eşantionare este reprezentată de un element distinct sau un grup de elemente distincte din cadrul populaţiei cercetate, ce poate fi selectat pentru a forma eşantionul. Unitatea de eşantionare poate fi o persoană, o familie, o gospodărie, o firmă sau o întreprindere, o localitate etc. Unitatea de eşantionare nu se suprapune întotdeauna cu unitatea de sondaj şi cu unitatea de cercetare sau analiză.

Unitatea de sondaj reprezintă persoana de la care se culeg datele primare, respectiv respondentul.

Unitatea de analiză sau de cercetare reprezintă persoane, grupul de persoane sau organizaţia despre care se culeg datele primare.

Spre exemplu, în analiza cheltuielilor familiare, unitatea de eşantionare poate fi locuinţa sau gospodăria, unitatea de sondaj poate fi un membru al locuinţei sau gospodăriei iar unitatea de analiză poate fi familia.

I.METODE DE EŞANTIONARE

Se disting două mari modalităţi de eşantionare:

1. eştionare aleatoare (probabilistă);

2. eşantionare nealeatoare (empirică, la întâmplare) sau pe bază de raţionament.

Eşantionarea aleatoare reprezintă acea tehnică de stabilire a eşantionului care presupune faptul că fiecare unitate a populaţiei cercetate are o anumită probabilitate de a fi inclusă în eşantion, probabilitate diferită de zero, care poate fi cunoscută a priori. Practic, aceasta înseamnă că fiecare unitate a populaţiei trebuie să aibe aceeaşi şansă ca toate celelalte de a figura în eşantion.Aceasta conduce la constituirea eşantionului prin tragere la sorţi.

Eşantionarea nealeatoare reprezintă acea tehnică a stabilirii eşantionului care presupune necunoaşterea probabilităţii de includere în eşantion a indivizilor colectivităţii. Selecţia are deci un caracter arbitrar, subiectiv, şi se bazează, în primul rând, pe judecata personală a cercetătorului presupunând o "alegere rezonabilă". În anumite situaţii, o asemenea metodă poate fi utilă pentru scopurile cercetării.

În esenţă, eşantionarea aleatoare şi nealeatoare ne oferă următoarele posibilităţi din perspectiva caracterizării populaţiei cercetate:

Fig.1 Metode de eşantionare şi caracterizarea populaţiei cercetate

1. Eşantionarea probabilistă sau aleatoare

Eşantionarea aleatoare prezintă următoarele avantaje:

a) cunoaşterea probabilităţii fiecărui individ din cadrul populaţiei cercetate de a fi cuprins în eşantion; aceasta permite determinarea unei marje de eroare a rezultatelor obţinute, adică un calcul al mărimii erorii de eşantionare pentru fiecare eşantion în parte; se poate astfel cunoaşte abaterea valorii parametrilor eşantionului de la valoarea parametrilor reali ai populaţiei cercetate;

b) selecţia probabilistă a celor care vor constitui eşantionul; în acest fel se asigură reprezentativitatea eşantionului şi se oferă utilizatorilor o protecţie în raport cu alte modalităţi de selecţie care pot cuprinde importante erori de eşantionare;

c) posibilitatea inferenţei statistice; rezultatele obţinute la nivelul eşantionului pot fi extrapolate la nivelul populaţiei cercetate cu marja de eroare stabilită.

Dezavantajele metodelor probabiliste de eşantionare constau, în primul rând, în costurile mai ridicate pe care la implică şi în timpul mai îndelungat pe care îl necesită.

Eşantionarea aleatoare se poate realiza pe baza probabilităţii egale, atunci când fiecare individ al populaţiei are aceeaşi probabilitate de a fi inclus în eşantion sau pe baza probabilităţii inegale, atunci când un individ al unei populaţii nu are aceeaşi probabilitate ca ceilalţi de a fi inclus în eşantion.

Preview document

Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 1
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 2
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 3
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 4
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 5
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 6
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 7
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 8
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 9
Eșantionarea și modalități de eșantionare - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Esantionarea si Modalitati de Esantionare.doc

Alții au mai descărcat și

Eșantionarea și modalitățile de eșantionare

Eşantion, populaţie eşantion – un număr de unităţi care sunt selectate din rândurile acelei populaţii care face obiectul cercetării, cu scopul de...

Influentă mass-media asupra consumatorului

1. Ce reprezintă “mass-media” Mass-media este o denumire generală a tuturor mijloacelor de informare în masă. Aceste mijloace sunt variate: presa...

Eșantionarea

In completarea exploatarii prin cercetare,o buna intelegere va fi castigata atat prin tipurile de intrebari care trebuie puse,cat si prin tipul de...

Metode de Cercetare de Marketing

Capitolul 1 Măsurarea şi scalarea fenomenelor în cercetarea de marketing Măsurarea este un proces prin care se prezintă într-o formă simbolică,...

Cercetări de Marketing

Introducere Cursul intitulat Cercetări de marketing îsi propune să familiarizeze tinerii antreprenori, dar si pe cei mai experimentati cu...

Analiza componentelor principale

Analiza clusterelor a fost folosita în marketing pentru a servi unei varietati mari de scopuri, incluzând urmatoarele: • Segmentarea pietei. De...

Scalarea și Eșantionarea în Cercetarile de Marketing

I. Masurarea si scalarea în cercetarile de marketing 1. Măsurarea si scalarea. Tipurile de scale. 2. Metodele de scalare in marketing. --- 1 ---...

Cercetări de Marketing

Cercetarile de marketing îndeplinesc un rol esential în sistemul de marketing deoarece ele asigura informatiile necesare functionarii sale. Pe baza...

Te-ar putea interesa și

General și Particular în Aplicarea Marketingului Financiar Bancar

CAP.1 REFLEXIA IMAGINII UNEI BANCI DIN PUNCT DE VEDERE AL IMPACTULUI ASUPRA POPULATIEI 1.1.Importanta efectuarii unui studiu in randul populatiei...

Agresivitatea - Ca formă de adaptare în relațiile conflictuale părinți - adolescenți

INTRODUCERE Actualitatea si importanta problemei abordate. Pentru a face parte urmatoarei provocari privind educatia copilului in cercul familiar,...

Cercetare de marketing - serviciul de telefonie mobilă Orange - gradul de satisfacție al utilizatorilor

1. TEMA CERCETARII Serviciul de telefonie mobila Orange - Gradul de satisfactie al utilizatorilor. Piata telefoniei mobila este intr-o continua...

Cercetarea cantitativă

CAPITOLUL I CERCETAREA CANTITATIVA Cercetarea cantitativa se deosebeste de cercetarea calitativa prin faptul ca are la baza un chestionar...

Standardele de Calitate privind Studiul Produselor și Serviciilor

CAPITOLUL 1 CALITATEA PRODUSELOR PE PARCURSUL DISTRIBUTIEI LOR FIZICE Produsele, indiferent de gradul lor de prelucrare, sunt in mod inevitabil...

Eșantionarea și modalitățile de eșantionare

Eşantion, populaţie eşantion – un număr de unităţi care sunt selectate din rândurile acelei populaţii care face obiectul cercetării, cu scopul de...

Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor

Argument Întrucât limbajul detine rolul primordial în stabilirea relatiilor sociale, se impune necesitatea investigãrii si cunoasterii...

Creditul - factor de relansare economică rurală

INTRODUCERE Observarea statistica presupune respectarea unor principii fundamentale impuse prin lege (Legea nr. 11/1994), principii asemanatoare...

Ai nevoie de altceva?