Esantionarea si Modalitati de Esantionare

Cuprins referat Cum descarc?

I.METODE DE ESANTIONARE
II. ALEGEREA METODEI DE ESANTIONARE ADECVATE
III. VALIDAREA ESANTIONULUI


Extras din referat Cum descarc?

Un esantion se constituie dintr-un numar de unitati care sunt selectate din randurile acelei populatii care face obiectul cercetarii, cu scopul de a estima caracteristicile acesteia. Sensul de populatie poate fi atribuit oamenilor, in general, cumparatorilor unui anumit produs, familiilor, agentilor economici de un anumit tip, studentilor, elevilor etc. 
In cercetarea de marketing unitatea de observare va fi constituita din fiecare element component, simplu sau complex, al populatiei sau colectivitatii cercetate.O parte foarte importanta a cercetarilor de marketing necesita o cercetare selectiva, adica obtinerea informatiilor primare necesare analizei, prin sondaj, facand apel la un anumit esantion.
Procesul esantionarii implica o serie de activitati specifice si anume:
- definirea populatiei care face obiectul cercetarii (a populatiei tinta);
- alegerea cadrului de esantionare;
- alegerea metodei de esantionare;
- stabilirea modalitatilor de selectie a unitatilor esantionului;
- stabilirea mamii esantionului;
- alegerea unitatilor efective ale esantionului.
Definirea populatiei trebuie facuta cu mare atentie pentru a evita, fie tendinta de a alege o populatie nejustificat de larga, fie tendinta de a alege o populatie nejustificat de restransa. 
Sunt si situatii cand pentru a determina corect populatia cercetata trebuie sa recurgem la un studiu bazat pe date secundare care sa ne ofere informatii privind structura pietei, respectiv a cererii.
In cazul unei esantionari aleatoare, esantionul va trebui ales dintr-o lista a populatiei, care, deseori, difera intr-o anumita masura de populatia care face obiectul cercetarii. Aceasta lista reprezinta cadrul de esantionare sau baza de esantionare deoarece ea cuprinde elementele din care urmeaza a se constitui esantionul. Listele au rolul de a stabili populatia care face obiectul cercetarii, ele sunt de cele mai multe ori imperfecte iar in multe situatii ele sunt inaccesibile. 
Constituirea esantionului presupune stabilirea unitatii de esantionare. 
Unitatea de esantionare este reprezentata de un element distinct sau un grup de elemente distincte din cadrul populatiei cercetate, ce poate fi selectat pentru a forma esantionul. Unitatea de esantionare poate fi o persoana, o familie, o gospodarie, o firma sau o intreprindere, o localitate etc. Unitatea de esantionare nu se suprapune intotdeauna cu unitatea de sondaj si cu unitatea de cercetare sau analiza.
Unitatea de sondaj reprezinta persoana de la care se culeg datele primare, respectiv respondentul.
Unitatea de analiza sau de cercetare reprezinta persoane, grupul de persoane sau organizatia despre care se culeg datele primare. 
Spre exemplu, in analiza cheltuielilor familiare, unitatea de esantionare poate fi locuinta sau gospodaria, unitatea de sondaj poate fi un membru al locuintei sau gospodariei iar unitatea de analiza poate fi familia.
I.METODE DE ESANTIONARE?
Se disting doua mari modalitati de esantionare:
1. estionare aleatoare (probabilista);
2. esantionare nealeatoare (empirica, la intamplare) sau pe baza de rationament.
Esantionarea aleatoare reprezinta acea tehnica de stabilire a esantionului care presupune faptul ca fiecare unitate a populatiei cercetate are o anumita probabilitate de a fi inclusa in esantion, probabilitate diferita de zero, care poate fi cunoscuta a priori. Practic, aceasta inseamna ca fiecare unitate a populatiei trebuie sa aibe aceeasi sansa ca toate celelalte de a figura in esantion.Aceasta conduce la constituirea esantionului prin tragere la sorti.
Esantionarea nealeatoare reprezinta acea tehnica a stabilirii esantionului care presupune necunoasterea probabilitatii de includere in esantion a indivizilor colectivitatii. Selectia are deci un caracter arbitrar, subiectiv, si se bazeaza, in primul rand, pe judecata personala a cercetatorului presupunand o "alegere rezonabila". In anumite situatii, o asemenea metoda poate fi utila pentru scopurile cercetarii.
In esenta, esantionarea aleatoare si nealeatoare ne ofera urmatoarele posibilitati din perspectiva caracterizarii populatiei cercetate:
Fig.1 Metode de esantionare si caracterizarea populatiei cercetate
1. Esantionarea probabilista sau aleatoare
Esantionarea aleatoare prezinta urmatoarele avantaje:
a) cunoasterea probabilitatii fiecarui individ din cadrul populatiei cercetate de a fi cuprins in esantion; aceasta permite determinarea unei marje de eroare a rezultatelor obtinute, adica un calcul al marimii erorii de esantionare pentru fiecare esantion in parte; se poate astfel cunoaste abaterea valorii parametrilor esantionului de la valoarea parametrilor reali ai populatiei cercetate; 
b) selectia probabilista a celor care vor constitui esantionul; in acest fel se asigura reprezentativitatea esantionului si se ofera utilizatorilor o protectie in raport cu alte modalitati de selectie care pot cuprinde importante erori de esantionare;
c) posibilitatea inferentei statistice; rezultatele obtinute la nivelul esantionului pot fi extrapolate la nivelul populatiei cercetate cu marja de eroare stabilita.
Dezavantajele metodelor probabiliste de esantionare constau, in primul rand, in costurile mai ridicate pe care la implica si in timpul mai indelungat pe care il necesita.
Esantionarea aleatoare se poate realiza pe baza probabilitatii egale, atunci cand fiecare individ al populatiei are aceeasi probabilitate de a fi inclus in esantion sau pe baza probabilitatii inegale, atunci cand un individ al unei populatii nu are aceeasi probabilitate ca ceilalti de a fi inclus in esantion.


Fisiere in arhiva (1):

  • Esantionarea si Modalitati de Esantionare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!