Creatia in Publicitate

Extras din referat Cum descarc?

Cea mai spectaculoasa dintre componentele industriei de publicitate este activitatea de creatie. Acest lucru se datoreaza atat faptului ca este partea cea mai vizibila a procesului, cea care este in ultima instanta validata de catre consumator, cat si pentru ca devine din ce in ce mai mult o forma de arta. Succesul celor mai multe agentii de publicitate se datoreaza departamentului de creatie, care trebuie sa contina specialisti in egala masura si artisti, capabili sa castige increderea clientilor agentiei. Spunem specialisti deoarece activitatea de creatie presupune experienta in discipline atat de specializate, incat de multe ori unui om ii trebuie o viata intreaga pentru a le duce la perfectiune. 
La o prima privire, creatia pare doar fata boema a publicitatii. si intr-o oarecare masura este. Imaginatie libera, posibilitati practic neingradite de a exprima o idee... Dar la o privire din interior, creatia in publicitate este in acelasi timp un paradox. Pentru ca intregul potential de idee, de executie si stil, intreaga libertate de expresie urmeaza niste parametri foarte precisi. Unii i-ar putea considera chiar limitari. Dar adevarul este ca acesti parametri ofera, dau directia de mers, pentru ca in publicitate nu se creeaza la intamplare. Daca ar fi sa folosim o comparatie din geometria in spatiu, se poate spune ca acesti parametri traseaza coordonatele concrete, contextul, dar pe orizontala. In rest, ramane atata spatiu vertical care asteapta sa fie ocupat de creatie. Aici este spatiul in care se misca omul de creatie, in care se poate afirma potentialul de creatie al unei echipe.
Creatia trebuie sa vanda acea marca pentru care este realizata. Este intr-adevar o afirmatie transanta si mercantila dar unanim acceptata in industria de publicitate atat de care client si de agentie. In publicitate nu se face creatie de dragul creatiei. Scopul este foarte precis, chiar daca mijloacele folosite par a nu se plia intotdeauna pe sfera concretului. In ultima instanta, eficacitatea creatiei publicitare se masoara in cotele de piata castigate de client, in volumul de produse sau servicii vandute, in perceptia publicului fata de o marca sau o institutie. Creatia in publicitate inseamna creatie de imagine. Creatia este o cale de a crea si de a mentine legatura dintre produs si consumator. si nu la intamplare. Creatia trebuie sa fie acea comunicare inedita si coerenta, onesta, despre un produs, care sa vorbeasca pe limba consumatorilor. Rolul cardinal al creatiei nu poate fi contestat. Creatia publicitara poate sa ridice sau sa coboare o marca. Poate face dintr-un produs necunoscut un nume despre care se vorbeste. 
Omul de creatie trebuie sa stie mai mult decat are nevoie. Din domeniul sau de specialitate si din cele adiacente, si in general din toate. Abilitatile innascute conteaza mult in momentul in care acesta intra in meserie, dar cum continua este o problema de experienta si de acumulari continue. Omul de creatie din publicitate trebuie sa aiba cunostinte foarte concrete. In primul rand, din sfera teoretica a meseriei. Apoi din sfera produsului sau serviciului pe care il promoveaza: contextul pietei, competitia, intentiile clientului, potentialul de imagine si locul produsului pe piata, consumatorii. 
In cazul omului de creatie, zece la suta este inspiratie, nouazeci la suta este informatie. Cum se foloseste de tot ce stie este o problema de experienta, de intuitie si adaptabilitate. Se poate spune ca trasatura cea mai importanta care caracterizeaza pe acesti oamenii este "scanteia" creativa, inovativa, acel "alt-ceva" care ii face atat de deosebiti de ceilalti. 
O alta caracteristica a oamenilor de creatie este ca acestia prezinta cel mai adesea un grad ridicat de ambivalenta sociala, de non apartenenta ferma la anumite categorii. Ei sunt mai degraba cosmopoliti, deschisi catre multiculturalitate, capabili sa se identifice cu individul tip al oricarui grup tinta, fara a ramane insa ancorat in aceasta realitate. Aceste caracteristici ii fac pe oamenii de creatie de marca sa poata "intra in pielea" consumatorilor, sa se identifice cu acestia, sa simta si sa doreasca ce simt si ce doresc acestia. Creatia este prin esenta sa un proces ce se desfasoara in afara regulilor logicii comune, si care nu respecta status tiparele. Procesul incepe prin luarea in considerare a tot ce poate fi aflat despre subiectul in cauza, printr-o imbaiere in mediul marcii - iar pentru aceasta orice detaliu se poate dovedi util - pana la intelegerea cat mai completa a acesteia. 
In acelasi timp si in egala masura creatorul trebuie sa se identifice cat mai mult cu grupul tinta careia i se adreseaza (consumatorul). Procesul de creatie este in concluzie efortul oamenilor de creatie de a realiza o legatura optima intre marca si consumator, de a-l convinge pe acesta ca marca in cauza poate sa-i imbunatateasca viata intr-un fel sau altul. Procesul de creatie este in primul rand un demers exploratoriu care consta in principal in realizaree unor asocieri libere pe baza unor elemente strategice deja existente. Demersul are succes atunci cand ideile disparate pot fi "inchegate" intr-un concept nou si coerent de creatie. 
In ciuda imaginii preconcepute despre omul de creatie ca fiind un singuratec inchis in universul propriei imaginatii, a crea publicitate este rareori un proces individual. Experienta arata ca cele mai bune rezultate sunt produse de parteneriatul dintre un specialist al cuvintelor si un specialist al imaginilor, parteneriat care creaza acea tensiune dintre cuvant si imagine, cea mai fertila baza pentru creatie. De aceea, cea mai folosita formula este cea a echipei de doi, un copywritter si un art director.
Creatia nu poate functiona independent. Produsul creativ ca atare, asa cum acesta "iese" dintr-un departament de creatie, este abstract, o idee despre cum sa se intample anumite lucruri. Produsul de creatie se afla in situatia "hainelor imparatului", el trebuie facut vizibil adresantilor. Apoi exista problema felului cum o marca se face auzita. O creatie de calitate capata valoare daca este comunicata si, mai ales, daca este comunicata cui trebuie. Creatia este parte dintr-un intreg care este viu, care este in permanenta miscare si interactiune. Directia in care creatia trebuie orientata este stabilita impreuna cu departamentul de strategie, in timp ce implementarea este realizata de departamentele de productie audio-video si print, iar difuzarea de cel media.


Fisiere in arhiva (1):

  • Creatia in Publicitate.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!