Extras din referat
Este o bautura racoritoare in varsta de peste 100 de ani si care a aparut ca orice alteva decat o bautura racoritoare.Inventata de un farmacist,fost combatant in armata confederatiei,JOHN STYTH PEMBERTON,Coca-Cola a fost introdusa initial ca medicament exotic-ce continea atat cocaina din fruzele de coca cat si cafeina din fructele de cola.
Coca-Cola reprezinta povestea unor momente speciale.Ea a devenit familiara si universala prin publicitatea unica facuta de domnul Candler si prin viziunea domnului Woodruff datorita careia a fost de ajuns sa intinzi mana ca sa poti obtine o Coca-Cola
Coca-Cola a fost la inceput un medicament „O bautura delicioasa ,invioratoare ,racoritoare, fiind un mediament pentru afectiunile nervoase,dureri,nevralgii,isterii,melancolii”,spunea unul din primele anunturi publicitate.Pe la inceputul secolului,Coca-Cola a inceput sa straluceasca.Pe la 1902,cu un buget de 120.000 de dolari pentru publicitate,devenise cel mai cunoscut produs din America.
In 1915 un designer din Terre Haute,Indiana,a realizat o sticla noua de 6.5 uncii care a devenit semnul unicitatii Coca-Cola.De-a lungul anilor au fost produse peste 6 miliarde de astfel de sicle.Noul design al sticlei a venit la timp,imitatorii rasareau peste tot in tara(numai ihn 1916,153 de impostori au fost condamnati de tribunal,printre care si Fig-Cola,Cold-Cola,Cay-Cola,Koca-Nola)
In urmatorii ani firma trebuia sa faca fata unei concurente crescanede.Aceasta poate face fata daca trece de la politica bazata pe produs si vanzari la o politica bazata pe client si pe marketing,pe cunoasterea si satisfacerea nevoilor consumatorilor.
Succesul Companiei Coca-Cola se datoreaza faptului ca politica sa este indreptata catre client,oferindu-i o calitate superioara.Specializarea in crearea clientelei si sprijinirea acesteia reprezinta puncte esentiale in succesul obtinut.Clientul si consumatorul ocupa un loc foarte important printre obiectivele si deciziile ce urmeaza a fi luate.
Politica urmata de catre concurentii firmei,in special in materie de lansare de produse,a fixarii preturilr sau a campaniilor promotionale,are o mare influenta asupra vanzarilor firmei.
Cunoasterea concurentei joaca un rol hotarator in planificarea de marketing.Firma trebuie sa compare constant produsele,preturile,canalele de distributie si actiunile de promovare cu cele ale concurentei.Astfel ea poate identifica avantajele si dezavantajele pe care le are in lupta cu aceasta,lansand atacuri mai precise asupra concurentei si aparandu-se mai bine de atacurile acesteia.
Compania Coca-Cola analizeaza periodic strategiile concurentilor sai si aceasta pentru ca acesti concurenti dau dovada de multa imaginatie si fonduri financiare nebanuite si isi revizuiesc strategiile periodic.
Coca-Cola se detaseaza de concurenta prin:
-produse si servicii superioare
-calitatea serviciilor
-dezvoltarea relatiilor pe tremen lung cu clientii
-campanii promotionale bine gandite si realizate
-calitatea si eficienta procesului tehnologic
-increderea pe care a creat-o in mintea consumatorilor
-actiunile promotionale care implica tinerii
Criza din anii treizeci a ajutat concurenta,mai ales Pepsi Cola si Royal Crown,sa urce.ideea de baza era sticla de 12 uncii care s-a vandut la acelasi pret cu sticla Coca-Cola de numai 6.5 uncii.Pepsi Cola a avut ideea inca din 1934 dar abia in 1939(la sosirea lui Walter Mack) a fost pusa in miscare.A fost creat si un cantec de reclama radio,pe muzica celebrului John Peel:
„Pepsi Cola are acum
Doispe uncii,mult mai mult;
Pepsi Cola bea si tu,
Tot un banut,dar de doua ori mai mult!”
A fost o strategie stralucita,executata cu maiestrie,si-a atins tinta,mai ales la tineri.In materie de dulciuri sau racoritoare,cei mici vor mai degraba cantitate decat calitate.Si totul s-a facut cu uhn buget de publicitate foarte limitat.In 1939 Coca-Cola a cheltuit 15.000.000 de dolari pentru reclama,iar Pepsi Cola-600.000.Acum Coca-Cola erau la serviciu:nu puteau creste cantitatea decat daca renuntau la mai bine de un miliard de sticle de 6.5 uncii.Nici pretul nu puteau sa-l scada,din cauza sutelor de mii de automate de o fisa.
Principiul numarul doi al ofensivei „Gaseste o slabiciune in puterea liderului si ataca in acel punct”.Pepsi Cola lansase un atac clasic pe flancuri,la pret,dar a fost mai mult de atat,transformandu-se intr-o ofensiva directionata spre centrul puterii Coca-Cola.Cei din Atlanta considerau in mod evident ca puterea lor consta in sticla de 6.5 uncii,o utilizau in fiecare reclama si chiar au inregistrat-o ca marca.Raymond Loewy a numit-o „cel mai perfect ambalaj de pe piata”Compania Pepsi a transformat aceasta putere intr-o slabiciune,sticla perfect proiectata pentru 6.5 uncii nu putea fi marita la 12 uncii.Astfel in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Pepsi Cola a depasit atat pe Royal Crown cat si pe Dr.Pepper,devenind numarul doi.
Princiupiul defensiv numarul doi”Cea mai buna strategie defensiva este curajul de a ataca singur”.Coca-Cola ar fi trebuit sa se atace singura cu un nou produs inainte sa o faca Pepsi,iar momentul ideal pentru a lansa un astfel de produs cu pret scazut dupa ideea Pepsi ar fi fost la inceputul crizei din anii ’30.
La scurt timp dupa razboi Coca-Cola revine;economia se intorsese impotriva Pepsi.Pe masura ce cresteau pretul la zahar si costurile muncii,la fel crestea si pretul unei sticle de Pepsi”Tot un banut dar mai mult” a devenit „De doua ori mai mult si mai bun”
Coca-Cola a inceput anii ’50 de la scorul 5-1 in favoarea ei.la inceputul anilor ’60 Pepsi redusese handicapul la jumatate.Cat putea rezista Coca-Cola unor sticle mai mari?Momentul adevarului a fost in 1954:vanzarile Coca-Cola au scazut cu 3%,iar cele ale Pepsi au crescut cu 12%
Anul urmator insa Coca-Cola a lansat blitzkreig-ul:sticle de 10,12 si 26 uncii.Pe masura ce sticlele vechi se goleau,ele erau scoase din uz si sticla celebra de 6.5 uncii a intrat definitiv in istorie.Si in fiecare an sloganul se schimba in functie de metodele companiei de a contraataca miscarile Pepsi „Coca-Cola face ca lucrurile bune sa fie si mai bune”-1956, „Semnul bunului gust”-1957, „Gustul racoritor si inviorator”-1958, „Te invioreaza cu adevarat”-1959.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Concurenta Coca Cola.doc