Concurență

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Cunoasterea concurentei joaca un rol hotarator in planificarea de marketing, in stabilirea produselor ce vor fi comercializate, in stabilirea preturilor, a canalelor de distributie si a actiunilor de promovare ale unei firme.

Prin relatii de concurenta se intelege ansamblul raporturilor de interactiune in care intra agentii economici disputandu-si pe de o parte furnizorii, prestatorii de servicii si disponibilitatile de forta de munca iar, pe de alta parte, clientii.

In functie de gradul de substituire al produsului, se disting patru niveluri ale concurentei:

Tipuri de concurenta Caracteristici

Concurenta de marca - este o forma de concurenta directa;

- se intalneste intre intreprinderi care apar pe piata cu bunuri identice sau similare, destinate satisfacerii acelorasi nevoi;

- diferenta dintre concurenti se realizeaza prin imaginea de marca.

Concurenta la nivel de industrie - este o forma de concurenta directa;

- sunt considerate concurente toate firmele care ofera acelasi produs sau aceeasi clasa de produse;

- competitia se realizeaza prin diferentierea calitativa a produselor si serviciilor.

Concurenta formala - este o forma de concurenta indirecta;

- sunt considerate concurente toate firmele care ofera produse destinate sa satisfaca aceeasi nevoie.

Concurenta generica - este o forma de concurenta indirecta;

- la nivelul pietei toate firmele sunt considerate concurente deoarece isi disputa aceleasi venituri ale consumatorilor.

Concurenta, la nivel de industrie, este determinata de o serie de factori (numarul vanzarilor si gradul de diferentiere a ofertei, barierele de intrare si miscare in cadrul pietei, barierele de iesire si restrangere a activitatii, aria de desfasurare etc).

Teoria si practica economica au evidentiat doua tipuri de concurenta: concurenta perfecta si concurenta imperfecta cu urmatoarele forme: concurenta pura, concurenta monopolista, concurenta oligopolista, monopol, monopol bilateral, monopson.

Analiza concurentei

Pentru a supravietui pe o piata concurentiala, firmele sunt nevoite sa urmareasca indeaproape activitatea competitorilor. Necesitatea obtinerii de informatii despre concurenti a condus la crearea conceptului de ,,competitive intelligence" (informatii competitive) prin care orice companie poate avea acces la informatii despre concurenta.

Conceptul reprezinta un proces continuu si sistematic de colectare, pe cale legala, a informatiilor despre concurenta, din surse publice.

Informatiile obtinute astfel servesc la luarea unor decizii strategice legate de fundamentarea strategiei de dezvoltare, a politicii de marketing, activitati de cercetare-dezvoltare etc.

Prin studierea mediului concurential cu ajutorul metodelor de ,,competitive intelligence", intreprinderea poate cunoaste din timp amenintarile si oportunitatile din cadrul mediului, in acest fel evitandu-se posibilele pierderi cauzate de decizii sau actiuni necorespunzatoare.

Principalele surse de informatii la care o firma poate apela pentru a obtine informatii despre concurenta si care pot fi folosite in luarea deciziilor strategice, sunt:

- personalul recrutat de la competitori

- personalul din departamentul vanzari

- asociatii comerciale si industriale

- alti competitori

- clienti

- furnizori

- intermediari

- consultanti

- Camere de comert

- autoritatile de reglementare

- studii de marketing

- rapoarte si statistici ale unor asociatii

- documente oficiale

- rapoarte ale autoritatilor de control

- baza de date despre brevete

- agentii de raportare a creditului

- rapoarte de marketing publicate

- presa scrisa

- statistici si rapoarte ale guvernului

- rapoarte ale societatilor de investitii, de brokeraj, ale asociatiilor de comert

Studiile realizate la nivel international au aratat ca in Europa, cea mai folosita sursa de informare pe care firmele o utilizeaza pentru a obtine date despre concurenta, este presa prin stirile si analizele pe care le difuzeaza, urmate de diferitele evenimente organizate (lansari de produse, anuntarea rezultatelor financiare, participarea la targuri, expozitii etc.) si nu in ultimul rand

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Concurenta.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
7 pagini
Imagini extrase:
7 imagini
Nr cuvinte:
1 842 cuvinte
Nr caractere:
10 114 caractere
Marime:
22.26KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
concurenta, piata, produse, servicii
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!