Concurență

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Marketingul este un instrument al concurentei, care reprezinta un factor esential al mediului inconjurator. La prima vedere, marfurile concureaza intre ele, in realitate, insa, concureaza intreprinderile care produc si vand aceste marfuri. De aceea cunoasterea subiectului si obiectului concurentei permite sa se faca o argumentare a nivelului competitivitatii marfurilor. Procesul de asigurarea a competitivitatii marfii este prezentat in schema nr.1.

Trasaturile caracteristice Tipurile de concurenta

Concurenta pura Concurenta monopolista Concurenta oligopolista Monopolul

Numarul de intreprinderi Foarte mare Numeroasa Cateva Una

Tipul produsului Standardizat Diferentiat Standardizat sau diferentiat Unical (nu are inlocuitori)

Controlul asupra pretului Lipseste In limite inguste Dependenta reciproca limitata Important

Conditiile intrarii in ramura Foarte usor, fara obstacole Comparatie usoara Exista obstacole esentiale Sunt blocate

Apartenenta Intreprinderi cu proprietate privata (individuale, gospodariile taranesti, societatile cu raspundere limitata) Intreprinderi de producere (a incaltamintei, etc.) Intreprinderi de producere a marfurilor de uz casnic etc. Intreprinderi locale (energetice, termice, servicii comunale) pentru deservirea societatii)

Schema nr.1 Trasaturile caracteristice ale tipurilor de concurenta pe piata.

Astfel, continutul concurentei poate fi studiat: 1) in sens ingust - marfa si proprietatile fizice ale ei; 2) in sens larg - satisfacerea cerintelor consumatorilor. Totodata, trebuie analizata concurenta orizontala si verticala, precum si concurenta intre intreprinderi, concurenta intre marfuri conform nivelului de satisfacere a cerintelor consumatorilor.

Antreprenorul deseori activeaza pe piata in conditii de concurenta. Pentru a-i atrage pe consumatorii potentiali, e necesar a crea prioritati de concurenta a intreprinderii si a elabora strategii de atingere a competitivitatii acesteia in raport cu concurentii.

Sarcina consta in gasirea posibilitatilor de activitate pe baza studierei partilor slabe ale concurentilor si reiesind din reactia posibila a acestora. In literatura de specialitate sunt prezentate diferite tipuri de concurenta: concurenta pura, concurenta monopolista, monopolul, oligopolul.

Concurenta pura apare in cazul cand exista multe oferte ce propun marfuri identice. Nici un vanzator nu poate modifica situatia pe piata, deoarece deosebirile dintre produse sunt nesemnificative (schema nr.1).

Concurenta monopolista se caracterizeaza printr-un numar mare de vanzatori, care ofera tipuri de marfuri cu particularitati originale. Aici are loc o anumita aliniere a preturilor cu modificarile corespunzatoare, impuse de diferentele dintre marfuri, iar preturile se stabilesc cu orientare spre cerere (schema nr.1).

Monopolul este direct opus concurentei perfecte, deoarece in acest caz productia si distributia unui produs se concentreaza intr-o singura forma sau la un singur vanzator, care controleaza pe deplin conditiile de vanzare, preturile, calitatea marfii. Activitatea de marketing e limitata, deoarece alti concurenti nu pot iesi pe piata (schema nr.1).

Concurenta oligopolista este imperfecta, deoarece predomina un numar nu prea mare de vanzatori, care isi protejeaza foarte minutios cota lor pe piata de la patrunderea noilor concurenti prin patente si licente. Apar situatii cand schimbarea atitudinii unuia din concurenti atrage reactia de raspuns din partea celorlalti (schema nr.1).

Antreprenorul trebuie sa analizeze partile slabe si puternice ale concurentilor, realizarile si neajunsurile proprii, strategia si tactica concurentilor pe piata. Succesiunea analizei observarilor asupra concurentilor se ilustreaza in schema nr.2.

Strategiile de atingere a prioritatilor intreprinderii

Bibliografie:

1. Tribuna economica, Bucuresti, 1997, nr.50, 51, 52.

2. Tribuna economica, Bucuresti, 1998, nr.1, 3, 5, 6.

3. Nicolae Postavaru, "Curs de marketing", Editura Bucuresti, 1997.

4. Demetrescu, M.,C., "Mecanismele decizionale in marketing", Editura Politica, Bucuresti, 1993.

5. Patriche, D., "Marketing industrial", Editura Tehnica, Bucuresti, 1977.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Concurenta.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
25 pagini
Imagini extrase:
25 imagini
Nr cuvinte:
10 932 cuvinte
Nr caractere:
58 750 caractere
Marime:
48.47KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
antrepenor, firma, concurenta, afaceri
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Serescu Raluca
Sus!