Comunicarea Nonverbala

Extras din referat Cum descarc?

Exista multiple definitii ale comunicarii, de pilda definitii care descriu comunicarea prin componentele sale, asa cum se produce aceasta sau definitii care incearca sa observe comunicarea dincolo de activitatea stricta de transmitere-receptare a unui mesaj, insa, in sens larg, comunicarea este un proces prin intermediul caruia se transmit informatii, idei, opinii, pareri, emotii, fie de la o persoana la alta, fie de la un grup social la altul, fie de la o colectivitate la alta prin intermediul mesajelor. Din punct de vedere etimologic, cuvantul "comunicare" provine din limba latina (communico, are, avi, atum) si semnifica actiunea de a face ceva comun, de a impartasi ceva cu cineva, de a imparti. 
Comunicarea poate fi "verbala", atunci cand actiunea de transmitere a informatiei se realizeaza prin intermediul limbajului oral sau verbal, sau "nonverbala", atunci cand informatia nu este transmisa prin intermediul acestui limbaj. In alta ordine de idei, in comunicarea dintre persoane, cuvintele nu sunt de ajuns, ba chiar, uneori, apelul la cuvinte devine inutil, ca de exemplu atunci cand este zgomot, atunci cand distanta dintre cele doua sau mai multe persoane ce participa la actul comunicarii este mare, atunci cand nu cunoastem limba vorbita de unul dintre partenerii de discutie etc. Astfel, postura corpului, gesturile, expresia fetei, contactul vizual, imbracamintea, mirosurile, tonul vocii insotesc si, uneori, inlocuiesc cuvintele. Toate aceste aspecte reprezinta parti componente ale comunicarii nonverbale. Insa, mai exact, la ce serveste comunicarea nonverbala? Care este rolul acesteia in viata cotidiana?
Septimiu Chelcea defineste comunicarea nonverbala ca fiind "interactiunea umana bazata pe transmiterea de semnale prin prezente fizica si/sau prin comportamentele indivizilor intr-o situatie socio-culturala determinata"(2005, 25). Din punct de vedere al tipurilor de comunicare, comunicarea nonverbala, sau asa cum este ea numita in limba engleza "body language", reprezinta un punct de interes din cel putin doua motive: 1) rolul acestui tip de comunicare este adesea minimalizat; 2) intr-o comunicare orala, informatia este perceputa si retinuta datorita limbajului nonverbal in proportie de 55% (Tran, Vasile, Stanciugelu, Irina, 2003, 89). Asadar, importanta comunicarii nonverbale este demonstrata pe la sfarsitul anilor '70 de catre A. Mehrabian si M. Weiner in Decoding of inconsistent comunication cand, in urma unui studiu, acestia ajung la concluzia ca numai 7% din mesaj este transmis prin cuvinte, in timp ce 38% din mesaj este transmis prin paralimbaj (in principal intonatia si inflexiunile vocii), iar un procent de 55% prin intermediul limbajului nonverbal (Tran, Vasile, Stanciugelu, Irina, 2003, 89). 
In viziunea lui Ion-Ovidiu Panisoara, printre functiile comunicarii nonverbale se numara aceea de a accentua comunicarea verbala, adica procesul comunicarii poate fi intarit prin anumite elemente de mimica sau gestica, spre exemplu atunci cand recitam un imn, ridicam bratul si aducem mana dreapta in jurul pieptului sau cand mustram un prieten, expresia fetei ne poate da de gol, aratand ca nu ne-am suparat foarte tare; de a completa mesajul transmis pe cale verbala, adica colaboreaza la transmiterea mesajelor verbale, ceea ce duce la o mai buna decodificare a lor; de a contrazice anumite aspecte ale comunicarii verbale, cu alte cuvinte de a transmite semnale in opozitie cu mesajele verbale, spre exemplu spunem ca ne bucuram atunci cand ne intalnim cu un prietenca dar privim in alta parte cand ii intindem mana sau intreprindem alte activitati in timp ce vorbim cu el; de a repeta sau reactualiza mesajul transmis pe cale verbala, de exemplu atunci cand spunem "da" si facem miscari verticale de sus in jos ale capului sau atunci cand dam indicatii cuiva privind o locatie si simultan aratam cu mana incotro sa se indrepte; de a substitui aspecte ale comunicarii verbale, mai exact de a inlocui mesajele verbale, ca spre exemplu o expresie a fetei senina, fericita ne spune ca persoana respectiva se simte bine. (editia a II-a, 79).
Dupa cum am observat din cele spuse pana acum, ori de cate ori comunicam trimitem in exterior mesaje si prin alte mijloace. Astfel, fie voluntar, fie involuntar, atunci cand vorbim, comunicam si prin: expresia fetei - un suras, o fata posomorata; gesturi - miscarea mainilor, a picioarelor, a corpului pentru a intari cele deja spuse; pozitia corpului - modul in care stam atunci cand vorbim; orientarea - pozitia corpului fata de cel caruia ne adresam; proximitatea - distanta la care ne aflam de interlocutor atunci cand ii comunicam ceva; contactul vizual - in ce mod si cat timp privim interlocutorul; contactul corporal - o bataie usoara pe umeri sub forma unei incurajari, o strangere usoara de maini sub forma unui salut; miscari ale corpului - ce exprima acordul sau dezacordul unuia dintre interlocutori de a continua sau nu conversatia; aspectul exterior - vizeaza imbracamintea interlocutorilor, respectiv modul in care acestia se imbraca si isi aleg vestimentatia; alte aspecte nonverbale ale vorbirii vizeaza intonatia, tonul vocii, rapiditatea vorbirii, pronuntarea apasata a cuvintelor; printre aspectele nonverbale ale scrisului se numara organizarea si asezarea in pagina a scrisului de mana, aspectul vizual general (Stanton, Nicki, 1995, 2).
Multitudinea de elemente nonverbale enuntate mai sus poarta denumirea de ,,metacomunicare". Din punct de vedere etimologic, cuvantul "meta" provine din limba greaca si inseamna, la origine "dincolo" sau "in plus". Acestea fiind spuse, metacomunicarea este deci "ceva in plus fata de comunicare" (Stanton, Nicki, 1995, 3) si are ca obiectiv aducerea unui surplus de informatii pe langa comunicarea propriu-zisa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea Nonverbala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!