Comportamentul consumatorului si importanta protectiei acestuia

Extras din referat Cum descarc?

Abstract
Avand in vedere dezechilibrele economice produse in ultimii ani, atitudinea consumatorului cu privire la ofertantii de pe piata se schimba considerabil, acesta devenind din ce in ce mai precaut. Asadar, trebuie sa cunoastem care sunt factorii care inflenteaza comportamentul consumatorilor pentru a realiza astfel, care sunt nevoile acestora. Odata cunoscute acestea, incalcarea drepturilor nu va mai reprezenta o problema pentru cumparatori, iar increderea acestora in ofertanti va creste. "Achizitiile consumatorului sunt puternic influentate de caracteristicile sale culturale, sociale, personale, si psihologice."(Kotler si Armstrong, 2008, p.186). Este necesara cunoasterea acestor caracteristici, dar si mentinerea unei legaturi intre consumator si ofertant, prin intermediul unei comunicari eficiente intre cele doua parti. "A patrunde in cotloanele intunecate ale mintii consumatorului nu e o treaba simpla. De multe ori, nici consumatorii insisi nu stiu exact ce anume le influenteaza achizitiile.'(Kotler si Armstrong, 2008, p 185), de aceea strategiile de marketing devin din ce in ce mai complexe in aflarea raspunsurilor. 
Cuvinte cheie: drepturile consumatorilor, comportament, decizii, protectia consumatorului. 
Clasificare JEL: D18
Introducere
Protectia consumatorilor vizeaza in primul rand legatura ce se stabileste intre consumator si serviciul oferit in cadrul pietei, dar si relatia dintre consumator si producator. Mai mult, protectia consumatorilor presupune respectarea anumitor reguli de catre ofertanti, prin care cumparatorul este protejat, oferindu-i-se oportunitatea de a se apara pe cale legala. Este esential pentru un consumator sa isi cunoasca drepturile, pentru a evita anumite probleme ce pot aparea. Insa, de multe ori, consumatorii vulnerabili, nu se pot apara, dintre acestia ii enumeram pe cei care dispun de venituri mici, aflati in incapacitatea de a se informa asupra drepturilor ce le detin. In aceste cazuri, multi producatori profita de acest lucru, incalcandu-se astfel drepturile consumatorilor. Dar mai intai de toate, trebuie sa intelegem care sunt factorii ce influenteaza comportamentul consumatorilor si alegerile pe care acestia le fac adeseori. 
Continut 
Putem enumera o multitudine de factori, printre acestia aflandu-se in primul rand factorii culturali, urmati mai apoi de cei sociali, personali, si psihologici. De cele mai multe ori, factorul cultural predomina in influentarea deciziei de a cumpara."Comportamentul uman este in mare masura invatat, nu natural. Crescand intr-o societate, copilul asmilieaza valori fundamentale, perceptii, dorinte si comportamente, din familie si de la alte institutii sociale importante."(Kotler si Armstrong, 2008, p 186). Asadar este important sa cunoastem mediul in care traieste segmentul de piata pe care dorim sa actionam. Pe langa factori culturali, comportamentele consumatorilor mai sunt adesea influentate si de factori sociali. Acestia reprezinta persoanele, familia, sau alte grupuri cu care consumatorul interactioneaza si care exercita asupra acestuia o oarecare influenta in decizia de cumparare. " O influenta ceva mai directa asupra
comportamentului uzual de cumparare o exercita familia de procreatie(conjugala) - 
respectiv sotul-sotia persoanei in cauza si copiii.''(Kotler, 2008, p 269).
In categoria factorilor personali, distingem anumite caracteristici ce tin de fiecare consumator in parte, precum varsta, stil de viata, ocupatie s.a.m.d. "Cumpararea este modelata si de etapa din ciclul de viata al familiei- stadiile prin care trec familiie, pe masura ce se maturizeaza".(Kotler si Armstrong, 2008, p 194), de aceea, uneori se realizeaza produse astfel incat sa se adreseze fiecarei etape. Nu in ultimul rand, abordarea factorilor psihologici este una importanta in ceea ce priveste decizia consumatorului. De aceea, Abraham Maslow, a cautat un raspuns la ceea ce influenteaza dorintele consumatorilor si a dezoltat o ierarhizare a nevoilor sub forma unei piramide, unde putem enumera nevoile fiziologice, cele de siguranta, sociale, de stima, si de implinire.
Astfel, comportamentul consumatorului este in mare parte influentat de acesti factori, iar pe masura schimbarilor ce au loc la nivelul societatii, se dezvolta diverse strategii pentru satisfacerea nevoilor consumatorilor.
De cealalta parte, abordarea problemei protectiei consumatorilor ajuta la imbunatatirea relatiilor dintre producator si cumparator, astfel ca cele doua parti sa dezvolte o relatie bazata pe incredere in serviciile oferite. "Un aspect important legat de protectia consumatorului se refera la libertatea de alegere a consumatorilor. Odata cu deschiderea pietelor de energie prevazuta de legislatia europeana, consumatorul are la dispozitie mai multe posibilitati de decizie in privinta furnizorilor de gaze naturale si energie electrica".( Pirvu si Badircea, 2013, p.311). Se face astfel referire la libertatea pe care consumatorii o detin in momentul in care acestia doresc sa achizitioneze un serviciu, care de cele mai multe ori se incalca, mai ales cand vine vorba de furnizarea energiei electrice.
"Cum s-a afirmat anterior, cel mai scazut nivel de pret este de asemenea important pentru protectia consumatorilor vulnerabili. Acest nivel trebuie stabilit astfel incat sa asigure fiecarui individ posibilitatea de a plati pentru serviciile dorite, garantand oricui accesul la electricitate."
( Mare, et al, 2013, p 244). Astfel ca protectia consumatorului poate fi asigurata de asemenea si prin stabilirea nivelului unui pret optim care sa avantajeze atat consumatorii cat si producatorii. ,,Protectia consumatorilor se extinde dincolo de incercarea de a se asigura ca bunurile si serviciile sunt sigure, acoperind o gama larga de aspecte care vizeaza un spectru variat de interese economice, precum si sanatatea si siguranta consumatorilor."(Sitnikov si Bocean, 2010,p361)


Fisiere in arhiva (1):

  • Comportamentul consumatorului si importanta protectiei acestuia.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Burghelea , Cristina (2010) Securitatea si protectia consumatorului, Revista Amfiteatrul Economic,numarul 28, Iunie 
2.Kotler, Philip; Armstrong, Gary(2008) Principiile Marketingului, Bucuresti, Editura Teora, Editia a IV-a
3.Kotler, Philip; Keller Kevin Lane(2008) Managementul Marketingului, Bucuresti, Editura Teora, Editia a V a 
4. Mare, Codruta; Dragos, Simona, Laura; Lazar, Dan, Tudor si Dragos ,Cristian, Mihai (2013) Protectia consumatorului prin pret: analiza sectorului energetic din tarile Uniunii Europene, Revista Amfiteatrul Economic,numarul 34, Iunie
5. Parvu ,Ramona; Badircea, Roxana(2013) Studiu istoric privind protectia consumatorilor pe piata serviciilor de energie electrica si gaze, Revista Amfiteatrul Economic,numarul 34 ,Iunie
6.Petrescu, Ion; Dinu, Vasile; Stefanescu, Camelia si Dobrescu Eugen (2010) Implicarea factorului uman in managementul protectiei consumatorilor, Revista Amifteatrul Economic,numarul 28, Iunie
7.Sitnikov, Catalina, Soriana si Bocean, Claudiu ,George (2010) Noi abordari ale protectiei consumatorilor din perspectiva evolutiei standardelor internationale ale sistemelor de management , Revista Amfiteatrul Economic, numarul 28 , Iunie
8.Stefanescu, Florica si Baltatescu Sergiu (2010) Consumatorul roman si drepturile sale: opinii si atitudini, Revista Amfiteatrul Economic, numarul 28, Iunie


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!