Comportamentul consumatorului

Extras din referat Cum descarc?

Masurarea atitudinilor unui produs detremina coerenta indicatorilor variabili,iar instrumentul cu care se masoara se numeste scala.A masura o atitudine inseamna a ordona clientii studiati dupa cat sunt de interesati sa cumpere un produs,sa apeleze la un serviciu.
Pentru a constitui o scala de atitudine in legatura cu lansarea pe piata a unui nou produs agroalimentar,inseamna a formula intrebari ale caror raspunsuri sa permita ordonarea potentialilor cumparatori de la cei interesati la cei mai putin interesati de produsul respectiv.
In cercetarile de agromarketing se folosesc urmatoarele tipuri de scale:
scala nominala - care da posibilitatea de a clasifica indivizii in functie de preferinta pentru o anume caracteristica a unui produs sau serviciu;
scala ordinala - care ordoneaza raspunsurile dupa preferinta consumatorilor (gust,pret,mod de prezentare etc) si asezarea acestora in functie de preferinte;
scala interval - care permite pe langa ordonarea preferintelor si specificarea distantelor dintre variante.Acestea se pot prelucra cu ajutorul instrumentelor statistice,respectiv cu media aritmetica,testul Student,testul Fisher,coeficientul de corelatie etc;
scala proportionala - este la randul ei impartita in intervale egale,dar nu are un zero unic.
Dintre principalele metode de masurare a atitudinilor cumparatorilor fata de un produs sau un serviciu se amintesc:diferenta semantica,ordonarea rangurilor,scala cu suma constanta,metoda comparatiilor perechi,scala lui Likert,modelul Fishbein-Rosenberg,testul x^2 .
Diferenta semantica
Potentialii cumparatori a unui produs nou agroalimentar supus atentiei isi pot exprima parerile prin intermediul unei scale cu 5 trepte situate intre doua intervale bipolare(foarte favorabil - foarte nefavorabil).
Spre exemplificare s-au luat in analiza un numar de 1000 potentiali cumparatori a unui nou produs agroalimentar ce va fi lansat pe piata,care au raspuns la aprecierile referitoare la:gust,imagine,pret si forma de prezentare,astfel:
Tabelul nr.3
Aprecierile potentialilor cumparatori anchetati pentru un nou produs agroalimentar
Nr.crt.	Aprecieri referitoare la:	Foarte bun	Bun	Nici bun
Nici rau	Rau	Foarte rau	Cumparatori anchetati
1	Gust	232	283	415	55	15	1000
2	Imagine	185	300	340	85	90	1000
3	Pret	40	90	403	335	132	1000
4	Mod de prezentare	451	220	160	125	80	1000
5	Puncte acordate(scala apreciere)	5	4	3	2	1	-
Algoritmul de calcul consta in a raporta insumarea produselor dintre raspunsurile potentialilor cumparatori cu marimea cifrica a scalei de apreciere si a interpreta rezultatele obtinute.
Rezolvare:
Aprecierile pentru fiecare caracteristica a produsului "Salam Sibiu" se calculeaza:
Pentru gust = (232*5+283*4+415*3+55*2+15*1)/1000 = 3,662
Pentru imagine = (185*5+300*4+340*3+85*2+90*1)/1000 = 3,405
Pentru pret = (40*5+90*4+403*3+335*2+132*1)/1000 = 2,571
Pentru prezentare = (415*5+220*4+160*3+125*2+80*1)/1000 = 3,765
Potentialii cumparatori ai noului produs au apreciat in mare masura noul produs dupa forma de prezentare si design-ul,in mai mica masura si-au facut o imagine corecta asupra produsului si o atitudine scazuta asupra pretului de vanzare.Rezulta ca producatorul trebuie sa caute cai economice pentru reducerea pretului de vanzare


Fisiere in arhiva (1):

  • Comportamentul consumatorului.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!