Masurarea atitudinilor unui produs detremina coerenta indicatorilor variabili,iar instrumentul cu care se masoara se numeste scala.A masura o atitudine inseamna a ordona clientii studiati dupa cat sunt de interesati sa cumpere un produs,sa apeleze la un serviciu. Pentru a constitui o scala de atitudine in legatura cu lansarea pe piata a unui nou produs agroalimentar,inseamna a formula intrebari ale caror raspunsuri sa permita ordonarea potentialilor cumparatori de la cei interesati la cei mai putin interesati de produsul respectiv. In cercetarile de agromarketing se folosesc urmatoarele tipuri de scale: scala nominala - care da posibilitatea de a clasifica indivizii in functie de preferinta pentru o anume caracteristica a unui produs sau serviciu; scala ordinala - care ordoneaza raspunsurile dupa preferinta consumatorilor (gust,pret,mod de prezentare etc) si asezarea acestora in functie de preferinte; scala interval - care permite pe langa ordonarea preferintelor si specificarea distantelor dintre variante.Acestea se pot prelucra cu ajutorul instrumentelor statistice,respectiv cu media aritmetica,testul Student,testul Fisher,coeficientul de corelatie etc; scala proportionala - este la randul ei impartita in intervale egale,dar nu are un zero unic. Dintre principalele metode de masurare a atitudinilor cumparatorilor fata de un produs sau un serviciu se amintesc:diferenta semantica,ordonarea rangurilor,scala cu suma constanta,metoda comparatiilor perechi,scala lui Likert,modelul Fishbein-Rosenberg,testul x^2 . Diferenta semantica Potentialii cumparatori a unui produs nou agroalimentar supus atentiei isi pot exprima parerile prin intermediul unei scale cu 5 trepte situate intre doua intervale bipolare(foarte favorabil - foarte nefavorabil). Spre exemplificare s-au luat in analiza un numar de 1000 potentiali cumparatori a unui nou produs agroalimentar ce va fi lansat pe piata,care au raspuns la aprecierile referitoare la:gust,imagine,pret si forma de prezentare,astfel: Tabelul nr.3 Aprecierile potentialilor cumparatori anchetati pentru un nou produs agroalimentar Nr.crt. Aprecieri referitoare la: Foarte bun Bun Nici bun Nici rau Rau Foarte rau Cumparatori anchetati 1 Gust 232 283 415 55 15 1000 2 Imagine 185 300 340 85 90 1000 3 Pret 40 90 403 335 132 1000 4 Mod de prezentare 451 220 160 125 80 1000 5 Puncte acordate(scala apreciere) 5 4 3 2 1 - Algoritmul de calcul consta in a raporta insumarea produselor dintre raspunsurile potentialilor cumparatori cu marimea cifrica a scalei de apreciere si a interpreta rezultatele obtinute. Rezolvare: Aprecierile pentru fiecare caracteristica a produsului "Salam Sibiu" se calculeaza: Pentru gust = (232*5+283*4+415*3+55*2+15*1)/1000 = 3,662 Pentru imagine = (185*5+300*4+340*3+85*2+90*1)/1000 = 3,405 Pentru pret = (40*5+90*4+403*3+335*2+132*1)/1000 = 2,571 Pentru prezentare = (415*5+220*4+160*3+125*2+80*1)/1000 = 3,765 Potentialii cumparatori ai noului produs au apreciat in mare masura noul produs dupa forma de prezentare si design-ul,in mai mica masura si-au facut o imagine corecta asupra produsului si o atitudine scazuta asupra pretului de vanzare.Rezulta ca producatorul trebuie sa caute cai economice pentru reducerea pretului de vanzare
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).