1.1. Ciclul de viata comerciala a produsului
Concept de marketing, model graphic care descrie tendinta de evolutie a cifrei de afaceri si profitul unui produs, de-a lugul vietii sale comerciale - durata care difera de la produs la produs. Ciclul de viata (CV) reprezinta perioada de timp incare produsul/marca de produs se afla pe piata incepand cu introducerea si sfarsind cu retragerea (aceste doua faze pot fi identificate cu usurinta). Curba CVP defineste un produs in functie de varsta comerciala (criticile sustin identificarea sa arbitrara), impartita in mai multe etape/faze:
1. faza de cercetare - inovare;
2. lansare/introducere pe piata;
3. crestere;
4. maturitate;
5. saturatie;
6. declin si disparitie de pe piata
Graficul CVP are, de regula, forma literei S.
In faza de introducere, produsul este nou, consumatorii sunt sceptici, fiind achizitionat numai de clienti inovatori (primii cumparatori ai unui produs nou). Incasarile sunt reduse, cresterea vanzarilor lenta, in timp ce cheltuielile de promovare sunt ridicate; pe ansamblu, in aceasta etapa, firma inregistreaza pierderi financiare ale produsului. Daca produsul nu satisface asteptarile consumatorilor care l-au testat sin u vor repeat achizitia, vanzarile se vor diminua. Produsele nesatisfacatoare vor fi imbunatatite sau retrase de pe piata.
Faza de crestere: daca produsul satisface nevoile clientilor, vanzarile vor inregistra cresteri, prin atragerea de noi clienti. Pe masura ce vanzarile cresc mai rapid decat costurile, firma obtine profit. Daca produsul se bucura de succes, pe piata apar concurentii; acestia, de multe ori, copiaza ideea de baza (sau introduc si unele caracteristici noi).
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.