Cercetarea de Tip Focus-Grup

Extras din referat Cum descarc?

Interviul de tip focus grup este utilizat in stiintele sociale incepand cu anii '30. Aplicarea metodei se leaga de numele lui Paul Lazarsfeld si Robert Merton, care, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, au folosit aceasta metoda (denumita interviu focusat) pentru a evalua efectele propagandei naziste. In prezent, in Romania, metoda focus grup-ului este din ce in ce mai frecvent utilizata, mai ales in cercetarea de marketing, dar incepe sa castige teren si in cadrul stiintelor sociale.
Daca in mod scolastic, in cadrul stiintelor sociale, am imparti cercetarea in doua, cantitativa si calitativa, interviul de tip focus grup si interviul individual sunt cele mai importante surse de date de tip calitativ. Prin intermediul acestor metode obtinem informatii mai putin concrete, insa mai utile sub aspectul modului in care oamenii gandesc si actioneaza. In raportul de cercetare calitativa nu vom gasi date si cifre, ci tendinte si tipuri de comportamente ale subiectilor intervievati. Datele obtinute in cercetarea calitativa nu sunt reprezentative, adica nu pot fi extrapolate intregii populatii studiate.
Reguli generale pentru focus -grup
Focus grupul este un grup de discutii intre 6 si 10 persoane , condus de un moderator. De ce nu mai putine sau mai multe persoane? Daca sunt mai putin de 6 persoane invitate la discutie apare riscul sa nu obtinem suficienta informatie. In plus, dinamica de grup va fi la un nivel mai scazut, motiv pentru care insight-urile vor fi mai reduse, mai putin profunde. Daca grupul este mai numeros (mai mare de 10 - 12 persoane) participantii la discutie nu vor avea timpul necesar pentru a-si face cunoscute opiniile.
In focus grup discutiile se poarta pe o tema data, bine definita anterior intalnirii de grup. Discutiile sunt focalizate, centrate pe o anumita tema. Daca tema este slab structurata, incoerenta si rezultatele cercetarii vor fi pe masura. Inainte de discutia propriu-zisa, moderatorul trebuie sa-si fi definit foarte clar obiectivele de atins si subiectul discutiei sa-i fie familiar.
Persoanele care iau parte la discutie trebuie sa aiba o serie de caracteristici comune, de natura demografica (varsta, sex, ocupatie), cat si un grad ridicat de omogenitate vis-a-vis de tema principala a discutiei. Nu putem reuni intr-un focus grup persoane de 18 ani si pensionari sau un barbat si opt femei. Disconfortul resimtit din cauza diferentelor de varsta sau sex poate abate atentia subiectilor de la obiectivul general al discutiei. Daca subiectii nu sunt omogeni din punct de vedere al caracteristicilor legate de tema discutiei, obiectivele cercetarii nu vor fi atinse.
O regula importanta a discutiei de tip focus grup este ca persoanele invitate sa nu se cunoasca intre ele. Imaginati-va ca intr-un grup de adolescenti avem doi prieteni foarte buni. Este probabil ca acestia sa ofere raspunsuri similare, sa raspunda ca o singura persoana, avand o serie de valori comune, acelea care stau la baza prieteniei lor. Dintr-o data, avem cu o persoana mai putin la discutie. De asemenea, participantii la discutia de grup nu trebuie sa se cunoasca nici cu moderatorul. Dinamica discutiei de grup va fi afectata de ceea ce stiu unele despre altele persoanele care se cunosc intre ele. Probabil ca moderatorul, pentru a castiga timp si informatii utile, va renunta sa intrebe un cunoscut despre ceea ce gandeste intr-o anumita problema, daca banuieste raspunsul pe care il va primi.
Locul de defasurare a unui focus grup trebuie sa fie ales astfel incat subiectii sa se simta confortabil si sa nu fie in mod excesiv stimulati auditiv si vizual (afise, biblioteca, ferestre spre strada etc.), pentru ca acestia sa se poata concentra asupra discutiei. De preferat ar fi o masa dreptunghiulara / ovala, cu scaune si nu o masuta joasa, cu fotolii. Discutiile la o masa mai mare asigura o distanta interpersonala securizanta pentru niste persoane care nu se cunosc intre ele si permit contactul vizual permanent intre subiecti. De obicei se ofera subiectilor cafea, bauturi racoritoare, apa minerala pentru crearea unei atmosfere destinse, pentru a se mai reduce din caracterul "oficial" al ambiantei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cercetarea de Tip Focus-Grup.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!