Cercetarea Atitudinii Populatiei Republicii Moldova fata de Religie

Extras din referat Cum descarc?

1. Problema cercetarii
Religia reprezinta credinta in supranatural, sacru sau divin, si codul moral, practicile de ordin ritual, dogmele, valorile si institutiile asociate cu aceasta credinta. 
Conform legilor in vigoare Republica Moldova este un stat crestin ortodox. Dupa un studiu efectuat in anul 2000 s-a constat urmatoare repartitie a religiilor in cadrul populatiei:
o Crestini 93,3%, din care: 
-Ortodocsi apartinind Mitropoliei Moldovei (subordonata Patriarhiei Moscovei) 60%
-Ortodocsi apartinind Mitropoliei Basarabiei (subordonata Patriarhiei Romane) 23%
-Ortodocsi apartinind direct Bisericii Ortodoxe Ruse 6,6%
-Ortodocsi apartinind Bisericii Ortodoxe Ucrainene 2%
-Alti crestini apartinind bisericilor baptiste si altor culte neo-protestante 1,7%
o Evrei 1,5%
o Alte religii 0,5%
o Fara religie (agnostici si atei declarati) 4,7 %.
Intrucit religia detine un rol important in formarea si consolidarea culturii populatiei, precum si in dezvoltarea armonioasa a statului, cercetarea respectiva consta in analiza si evaluarea atitudinii pupulatiei Republicii Moldova fata de religie.
2. Obiectivele si ipotezele cercetarii
Obiectiv 1: Determinarea religiei esantionului cercetat.
Ipoteza 1: Mai mult de 90 % din chestionati sint de religie crestina.
Obiectiv 2: Determinarea gradului in care populatia din cadrul esantionului cercetat viziteaza bisericile.
Ipoteza 2: Aproximativ 50 % din esantionul cercetat nu viziteaza bisericile.
Obiectiv 3: Determinarea atitudinii colectivitatii cercetate fata de sarbatorile religioase.
Ipoteza 3: Majoritatea celor intervievati acorda importanta sarbatorilor religioase. 
Obiectiv 4: Stabilirea faptului daca cei chestionati poarta cu ei obiecte religioase.
Ipoteza 4: Mai mult de 50 % din respondentii poarta cu ei obiecte religioase. 
Obiectiv 5: Determinarea atitudinii fata de introducerea religiei in scoli ca obiect de studiu.
Ipoteza 5: Majoritatea celor intervievati vor avea titudine negativa fata de introducerea religie in scoli ca obiect de studiu.
Obiectiv 6: Stabilirea parerii celor intervievati referitor la modificarea atitudinii popuatiei fata de religie pe viitor.
Ipoteza 6: Mai mult de 50 % din cei chestionati sunt de parere ca pe viitor populatia Republicii Moldova va fi mai indiferenta fata de religie.
3. Metoda de colectare a datelor
Informatiile necesare pentru determinarea atitudinii populatiei fata de religie vor fi obtinute prin utilizarea anchetei, care consta dintr-un chestionar de 20 de intrebari. Ancheta respectiva va fi realizata in cadrul unui esantion de 50 persoane.
4. Tipul cercetarii
Cercetarea respectiva este una exploratorie, intrucit are ca obiectiv studierea si evaluarea unui fenomen si anume a atitudinii populatiei fata de religie. Totodata, luind in consideratie locul desfasurarii, atribuim cercetarea categoriei cercetarilor de teren.
5. Planul cercetarii
Cercetarea se va efectua pe un esantion de 50 de persoane. Astfel, fiecarei unitati din colectivitatea analizata i se va propune spre indeplinire un chestionar din 20 de intrebari, care vor evidentia principalele caracteristici ale atitudinii acestora fata de religie, precum si perspectivele propagarii, gradul asimilarii si impartasirii religiei pe viitor.
Rezultatele obtinute vor fi analizate calculind procentajele pentru raspunsurile primite, in vederea formarii unei viziuni generale asupra problemei cercetate.
6. Prelucrarea si interpretarea datelor
In cadrul esantionului cercetat, 2 % din persoane au virsta cuprinsa intre 0 - 14 ani, 82 % intre 15 - 24 de ani, 12 % intre 25 - 59 de ani si 4 % peste 60 de ani, astfel incit, majoritatea celor chestionati fiind tineri.
Totodata, 32 % din chestionati sint barbati si 68 % - femei, 46 % fiind din mediul urban si 54 % din mediul rural. 
Analizimd rezultatele s-a stabilit ca 100 % dintre persoanele chestionate impartasesc religia crestina, ceea ce confirma faptul ca statul nostru este unul crestin ortodox.
Intrucit bisericile detin o pozitie dominanta in cadrul religiei, am analizat fenomenul respectiv din perspectiva vizitarii acestor localuri sfinte, precum si a scopului vizitelor. Astfel, conform rezultatelor, 94 % din cei chestionati viziteaza bisericile, iar 6 % - nu, fapt care infirma ipoteza cercetarii. Pentru a verifica corectitudinea raspunsului, chestionatii au fost nevoiti sa indice denumirea bisericii pe care o viziteaza. Astfel, s-a constatat ca 40 % din cei care viziteaza bisericile nu cunosc denumirea bisericii vizitate. Cea mai vizitata biserica in cadrul celor chestionati este Catedrala Nasterea Domnului din centrul orasului, fiind vizitata de 20 % din cei chestionati.
Frecventa vizitarii bisericilor este de asemenea un indice important care reflecta atitudinea populatiei fata de religie. Astfel, conform rezultatelor 62 % din cei chestionati viziteaza biserica o data in an, 26 % o data in luna, 10 % o data in saptamina si doar 2 % foarte des.
Scopul vizitei la biserica la fel demonstreaza modul in care oamenii impartasesc religia. Astfel, s-a constatat ca 42 % din cei chestionati viziteaza biserica pentru a participa la ceremoniile religioase, precum botez, cununie etc., 28 % pentru a se ruga, 8 % pentru a participa la slujbele religioase si 22 % urmaresc toate aceste 3 scopuri. Deci, conform rezultatelot se observa faptul ca indivizii din cadrul esantionului viziteaza mai mult bisericile doar atunci cind este necesar conform traditiilor, adica la cununie si botez. 80 % din cadrul esantionului au atitudine indiferenta fata de cei ce viziteaza bisericile, 8 % - atitudine pozitiva si 2 % - atitudine negativa. Totodata, 58 % au atitudine indiferenta fata de cei ce impartasesc o alta religie, 22 % - ostila si 20 % au atitudine favorabila.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cercetarea Atitudinii Populatiei Republicii Moldova fata de Religie.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!