Bazele Marketingului - Continutul si Formele Mediului de Marketing

Cuprins referat Cum descarc?

1. Mediul extern
1.1. Conceptul de mediu extern
1.2. Micromediu intreprinderii
1.3. Macromediul intreprinderii
2. Mediul intern
2.1. Continutul mediului intern
2.2. Structura mediului intern


Extras din referat Cum descarc?

Continutul si formele mediului de Marketing
In cadrul conceptului de marketing mediul in care actioneaza intreprinderile, organizatiile ori institutiile ocupa o pozitie centrala. Marketingul presupune desfasurarea activitatilor intreprinderii in concordanta cu evolutia mediului economico-social. O astfel de abordare necesita, pe de o parte, cunoasterea mediului extern, iar pe de alta parte, adaptarea activitatii la mediu. In acelasi timp, desfassurarea activitatii intr-o asemenea maniera depinde, nu in ultimul rand, de capacitatea organizatiei de a se adapta la mediul extern, capacitate care corespunde mediului intern al intreprinderii. Pe buna dreptate, Ph. Kotler remarca faptul ca o firma de inalta performanta este "o firma al carei model este bazat pe patru factori: beneficiarii afacerii, procesele, resursele, organizatia". Dupa cum vom vedea, acesti factori nu sunt altceva decat punctele nodale ale interactiunii mediului intern cu cel extern.
1. Mediul extern
1.1. Conceptul de mediu extern
Ca agent economic, avand un anumit profil de activitate, antreprinderea furnizeaza in conditiile concrete pe care i le ofera mediul sau extern. Iar daca pentru intreprindere, asa cum bine observa Kotler, "mediul de marketing reprezinta oportunitati si primejdii" inseamna ca rezultatele activitatii sale vor depinde, pe de o parte,de masura cunoasterii fizionomiei si mecanismului de functionare a mediului, iar pe de alta parte de capacitatea si priceperea intreprinderii de a fructifica oportunitatile si de a evita primejdiile pe care aceasta i le furnizeaza.
Intr-un sens larg, mediul in cadrul careia intreprinderile isi desfasoara activitatea cuprinde un ansamblu de factori alcatuind o structura complexa, eterogena; este vorba de factori de natura economica, sociala, culturala, juridica, politica, demografica, ecologica etc. Intr-o viziune macroeconomica intreprinderile fac parte din acest mediu, in primul rand, din componenta economica a acestuia. La nivelul intrepriderii, mediul apare alcatuit dintr-o retea de variabile exogene carora intreprinderea le opune propriile sale resurse-umane, materiale si financiare, respectiv un set de variabile endogene. Privite static, la un moment dat, componentele mediului se gasesc in anumite raporturi, alcatuiesc o anumita structura, care reflecta natura societatii, stadiul de dezvoltare atins.
Raporturile dintre componente par sa sugereze echilibrul la care a ajuns mediul in momentul respectiv. In realitate insa echilibrul nu este decat o tendinta cu caracter constant, componentele mediului aflandu-se intr-o permanenta miscare, cu consecinte asupra fizionomiei de ansamblu a acestuia, ca si asupra raporturilor dintre componentele sale. Dupa modul cum se modifica aceste componente, dupa natura raporturilor dintre ele si a efectelor declansate, mediul extern cunoaste mai multe forme, intre care:
- Mediul stabil, specific perioadelor "linistite", cand evolutia fenomenelor este lenta si usor previzibila.
- Mediul instabil, caracterizat prin frecvente modificari in majoritatea componentelor sale, reprezinta, in perioada actuala, tipul obisnuit de mediu cu care se confrunta intreprinderile din aproape toate sectoarele de activitate.
- Mediul turbulent este in comparatie cu celelalte doua tipuri, relative ostil intreprinderii, punandu-i probleme dificile, de adaptare sau chiar de supravietuire.
Raportarea eficienta la mediu impune cercetarea atenta a componentelor sale, a interactiunii dintre acestea, precum si a impactului lor asupra pietei si evident asupra activitatii intreprinderii. Agentii mediului nu actioneaza insa cu aceeasi intensitate si in aceeasi masura activitatii intreprinderii.
1.2. Micromediul intreprinderii
In desfasurarea activitatii sale, intreprinderea insasi se constituie in purtator de nevoi pentru satisfacerea carora apeleaza la resurse materiale, financiare si umane. Ea este furnizoare de produse (servicii) pentru satisfacerea nevoilor unor agenti economici. Intreprinderea vine in contact cu agentii de mediu care se plaseaza in imediata apropiere iar actiunile lor se rasfrang direct asupra activitatii sale.
Componentele mediului extern cu care o inreprindere intra in relatii directe, permanente si puternice dictate de necesitatea atingerii obiectivelor sale (prezente si de perspectiva), formeaza micromediul intreprinderii.
In esenta, orice intreprindere combina trei categorii de factori de productie, intrand in relatii cu tot atatea componente de mediu, respectiv: furnizori de resurse materiale (ori de prestari de servicii), furnizori de resurse banesti (bancile) si furnizori de forta de munca. Pe langa acestia apar o serie de alti agenti, pe care ii vom denumi generic, organisme publice, care influenteaza in mod similar activitatea intreprinderii.
a) Furnizori de marfuri sunt reprezentati de diverse firme sau persoane particulare, care, in baza unor relatii de vanzare - cumparare, asigura intreprinderii resursele necesare de materii prime, materiale, echipamente, masini si utilaje etc.
b) Prestatorii de servicii sunt reprezentati de firme sau persone particulare care realizeaza o gama larga de servicii necesare indeplinirii obiectului de activitate al intreprinderii.
c) Furnizorii fortei de munca se constituie in agenti de mediu, cu influente considerabile in activitatea intreprinderii, datorate rolului factorului uman in procesul muncii. In sfera acestor "furnizori" se cuprind unitatiile de invatamant, oficiile de forta de munca, precum si persoanele aflate in cautarea unui loc de munca.
d) Clientii alcatuiesc cercul firmelor, institutiilor si al persoanelor individuale carora le sunt adresate bunurile (serviciile) tntreprinderii. Clientii ocupa un loc central in tematica studiilor de marketing. In functie de statutul lor, de natura solicitarilor fata de produsele (serviciile) intreprinderii, clientii se pot grupa astfel: consumatori, utilizatori industriali, iintreprinderi distribuitoare (comerciale), agentii guvernamentale etc.
e) Concurentii formeaza o categorie aparte a micromediului intreprinderii, nelipsiti din cadrul mediului competitiv, specific, la randul sau, economiei de piata.
f) Organisme publice constituie o componenta a micromediului in masura in care momentan sau potential pot influenta atingerea obiectivelor intreprinderii. Philip Kotler identifica sapte categorii ale unor astfel de organisme, intre care: asociatii de consumatori, asociatii profesionale, mediile de informare in masa, marele public, organele de stat. Un loc aparte il ocupa organele de stat, fata de care intreprinderea are o serie de obligatii legale: este vorba de organele financiare, vamale, de justitie etc.
1.3. Macromediul intreprinderii
Ansamblul factorilor care actioneaza indirect, pe termen lung si cu o intensitate mai slaba asupra activitatii intreprinderii formeaza macromediul acesteia.
Componentele macromediului intreprinderii sunt de o mare diversitate. Majoritatea lucrarilor de specialitate le delimiteaza in urmatoarele grupe:
a) Mediul demografic
b) Mediul economic
c) Mediul tehnologic
d) Mediul cultural
e) Mediul politic
f) Mediul institutional
g) Mediul natural.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bazele Marketingului - Continutul si Formele Mediului de Marketing.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!