Aspecte Teoretice Privind Etica in Companiile Multinationale

Extras din referat Cum descarc?

ASPECTE TEORETICE PRIVIND ETICA IN COMPANIILE MULTINATIONALE
In literatura de specialitate, etica (termen provenit din grecescul ,,ethos" - morav, obicei, caracter) este ,,disciplina filozofica care studiaza problemele teoretice si practice ale moralei; in vorbirea curenta, termenul de etica se utilizeaza adesea si in sens de morala" 
Etica afacerilor (etica economica), forma particulara a eticii aplicate, reprezinta ansamblul de reguli si norme morale care vizeaza conduita agentilor in activitatea economica (in afaceri), atat la nivel individual, cat si la nivel colectiv. 
Etica in afacerile economice internationale este acea parte a eticii in afaceri care are ca obiect de activitate problemele de ordin moral ce apar la nivel international; ca parte a eticii aplicate (si, implicit, a filozofiei), cuprinde rationamentele morale referitoare la problemele mai sus amintite, precum si diverse aspecte teoretice care vizeaza explicarea si justificarea acestor rationamente. Conform unei acceptiuni larg raspandite, etica in afacerile internationale se refera la dimensiunea etica a oricarei relatii de afaceri dintre doua sau mai multe tari sau dintre parteneri privati din state diferite (accentul se pune pe indatoririle morale ale corporatiilor transnationale) 
Tema centrala a dezbaterilor cu privire la etica in afacerile economice internationale il reprezinta companiile multinationale.
Multitudinea problemelor etice pe care le ridica corporatiile multinationale vizeaza, in principal, aspecte precum mituirea si coruptia, exploatarea fortei de munca a minorilor din tarile sarace sau contaminarea mediului.
Problemele specifice eticii in afacerile internationale 
1) Pastrarea stricta a codului etic al corporatiei, elaborat pe baza valorilor morale dominante in tara de origine (valori morale mai stricte), are avantajul ca mentine reputatia firmei nepatata si nu starneste obiectii, rezerve sau critici vehemente din partea consumatorilor si a publicului 'de acasa', consolidand totodata si prestigiul firmei pe plan international. 
Dezavantajul major al acestei politici inflexibile consta in faptul ca, pe anumite piete nationale, nu se poate patrunde si nu se pot face afaceri profitabile daca nu se accepta recurgerea la anumite practici discutabile sub aspect etic, daca nu chiar de-a dreptul ilegale, din cauza unui fenomen generalizat de coruptie si a unor mecanisme economice care favorizeaza concurenta neloiala mai mult decat competitivitatea. 
2) Flexibilitatea codurilor etice si adaptarea la practicile economice locale permite corporatiilor multinationale sa penetreze pietele dominate de practici dubioase si sa se mentina pe acele piete, cu profituri tentante. 
Dezavantajele imediate sunt legate de reactiile opiniei publice din tarile de origine si, in general, din statele care adopta o politica dura fata de coruptie; 
In lucrarile de specialitate, care trateaza probleme referitoare la etica in afacerile internationale, apar, in principiu, cateva categorii de probleme (opt) , care suscita interesul general si se analizeaza pe larg: 
- mita si coruptia; 
- problemele care vizeaza angajarea fortei de munca si aspectele legate de personal; 
- practicile de marketing si protectia consumatorilor; 
- impactul asupra economiilor si dezvoltarii tarilor - gazda; 
- efectele asupra mediului natural; 
- impactul cultural al operatiilor transnationale; 
- relatiile cu guvernele tarilor - gazda; 
- relatiile cu tarile de origine. 
Cea mai frecventa problema pentru companiile multinationale o reprezinta, fara indoiala, coruptia, datorita caracterului sau universal. 
Cateva date relevante referitoare la costurile coruptiei sunt redate in tabelul urmator : 
Etica in afaceri si influenta societatilor multinationale asupra mediului economic international
Societatile multinationale reprezinta principalii actori ai mediului de afaceri international, fiind considerate, dupa unii autori, principalul centru de putere economica a lumii. Desemnate, la o extrema, drept promotori ai bunastarii la scara globala si, la cealalta extrema, drept mecanisme ale exploatarii capitaliste, societatile multinationale au nu numai interese, ci si responsabilitati la scara mondiala. Obligatiile sau responsabilitatile corporatiilor transnationale se refera la promovarea cresterii economice generale si a progresului social si vizeaza mentinerea si promovarea standardelor si normelor de comportament etic. 
Cateva dintre criticile cele mai frecvente care se aduc corporatiilor care activeaza pe plan multinational sunt urmatoarele: 
- Corporatiile multinationale actioneaza imoral in tarile mai putin dezvoltate prin exploatarea muncitorilor (a mainii de lucru ieftine) si a resurselor naturale si prin obtinerea unor profituri exorbitante. 
- Aceste companii de mari dimensiuni isi transfera industriile daunatoare si poluante in tari in curs de dezvoltare (care din lipsa de reglementari bine puse la punct in domeniu sau din saracie si ignoranta accepta aceste industrii sau chiar le ofera anumite facilitati pentru a-si implementa unitatile de productie pe teritoriul lor).


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte Teoretice Privind Etica in Companiile Multinationale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!