Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 5572
Mărime: 92.73KB (arhivat)
Publicat de: Doru Horea Voinea
Puncte necesare: 6

Extras din referat

ASPECTE TEORETICE PRIVIND ETICA ÎN COMPANIILE MULTINAŢIONALE

În literatura de specialitate, etica (termen provenit din grecescul „ethos” – morav, obicei, caracter) este „disciplina filozofică care studiază problemele teoretice şi practice ale moralei; în vorbirea curentă, termenul de etică se utilizează adesea şi în sens de morală”

Etica afacerilor (etica economică), formă particulară a eticii aplicate, reprezintă ansamblul de reguli şi norme morale care vizează conduita agenţilor în activitatea economică (în afaceri), atât la nivel individual, cât şi la nivel colectiv.

Etica în afacerile economice internaţionale este acea parte a eticii în afaceri care are ca obiect de activitate problemele de ordin moral ce apar la nivel internaţional; ca parte a eticii aplicate (şi, implicit, a filozofiei), cuprinde raţionamentele morale referitoare la problemele mai sus amintite, precum şi diverse aspecte teoretice care vizează explicarea şi justificarea acestor raţionamente. Conform unei accepţiuni larg răspândite, etica în afacerile internaţionale se referă la dimensiunea etică a oricărei relaţii de afaceri dintre două sau mai multe ţări sau dintre parteneri privaţi din state diferite (accentul se pune pe îndatoririle morale ale corporaţiilor transnaţionale)

Tema centrală a dezbaterilor cu privire la etica în afacerile economice internaţionale îl reprezintă companiile multinaţionale.

Multitudinea problemelor etice pe care le ridică corporaţiile multinaţionale vizează, în principal, aspecte precum mituirea şi corupţia, exploatarea forţei de muncă a minorilor din ţările sărace sau contaminarea mediului.

Problemele specifice eticii în afacerile internaţionale

1) Păstrarea strictă a codului etic al corporaţiei, elaborat pe baza valorilor morale dominante în ţara de origine (valori morale mai stricte), are avantajul că menţine reputaţia firmei nepătată şi nu stârneşte obiecţii, rezerve sau critici vehemente din partea consumatorilor şi a publicului ‘de acasă’, consolidând totodată şi prestigiul firmei pe plan internaţional.

Dezavantajul major al acestei politici inflexibile constă în faptul că, pe anumite pieţe naţionale, nu se poate pătrunde şi nu se pot face afaceri profitabile dacă nu se acceptă recurgerea la anumite practici discutabile sub aspect etic, dacă nu chiar de-a dreptul ilegale, din cauza unui fenomen generalizat de corupţie şi a unor mecanisme economice care favorizează concurenţa neloială mai mult decât competitivitatea.

2) Flexibilitatea codurilor etice şi adaptarea la practicile economice locale permite corporaţiilor multinaţionale să penetreze pieţele dominate de practici dubioase şi să se menţină pe acele pieţe, cu profituri tentante.

Dezavantajele imediate sunt legate de reacţiile opiniei publice din ţările de origine şi, în general, din statele care adoptă o politică dură faţă de corupţie;

În lucrările de specialitate, care tratează probleme referitoare la etica în afacerile internaţionale, apar, în principiu, câteva categorii de probleme (opt) , care suscită interesul general şi se analizează pe larg:

- mita şi corupţia;

- problemele care vizează angajarea forţei de muncă şi aspectele legate de personal;

- practicile de marketing şi protecţia consumatorilor;

- impactul asupra economiilor şi dezvoltării ţărilor - gazdă;

- efectele asupra mediului natural;

- impactul cultural al operaţiilor transnaţionale;

- relaţiile cu guvernele ţărilor - gazdă;

- relaţiile cu ţările de origine.

Cea mai frecventă problemă pentru companiile multinaţionale o reprezintă, fără îndoială, corupţia, datorită caracterului său universal.

Câteva date relevante referitoare la costurile corupţiei sunt redate în tabelul următor :

Etica în afaceri şi influenţa societăţilor multinaţionale asupra mediului economic internaţional

Societăţile multinaţionale reprezintă principalii actori ai mediului de afaceri internaţional, fiind considerate, după unii autori, principalul centru de putere economică a lumii. Desemnate, la o extremă, drept promotori ai bunăstării la scară globală şi, la cealaltă extremă, drept mecanisme ale exploatării capitaliste, societăţile multinaţionale au nu numai interese, ci şi responsabilităţi la scară mondială. Obligaţiile sau responsabilităţile corporaţiilor transnaţionale se referă la promovarea creşterii economice generale şi a progresului social şi vizează menţinerea şi promovarea standardelor şi normelor de comportament etic.

Câteva dintre criticile cele mai frecvente care se aduc corporaţiilor care activează pe plan multinaţional sunt următoarele:

- Corporaţiile multinaţionale acţionează imoral în ţările mai puţin dezvoltate prin exploatarea muncitorilor (a mâinii de lucru ieftine) şi a resurselor naturale şi prin obţinerea unor profituri exorbitante.

- Aceste companii de mari dimensiuni îşi transferă industriile dăunătoare şi poluante în ţări în curs de dezvoltare (care din lipsă de reglementări bine puse la punct în domeniu sau din sărăcie şi ignoranţă acceptă aceste industrii sau chiar le oferă anumite facilităţi pentru a-şi implementa unităţile de producţie pe teritoriul lor).

Preview document

Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 1
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 2
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 3
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 4
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 5
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 6
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 7
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 8
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 9
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 10
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 11
Aspecte Teoretice Privind Etica în Companiile Multinaționale - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Aspecte Teoretice Privind Etica in Companiile Multinationale.doc

Alții au mai descărcat și

Principii etice - baza afacerilor

Definirea conceptului de "etică în afaceri" O definiţie dată de autoarea americană Laura Nash conceptului de etică în afaceri este: "studiul...

Aspecte ale Eticii în Marketingul Internațional

Dezbaterile asupra eticii şi responsabilităţii sociale a corporaţiilor transnaţionale a căpătat atenţie în perioada recentă. „Etica marketingului...

Analiza componentelor principale

Analiza clusterelor a fost folosita în marketing pentru a servi unei varietati mari de scopuri, incluzând urmatoarele: • Segmentarea pietei. De...

Te-ar putea interesa și

Etica Afacerilor Internaționale

Oamenii de afaceri oneşti şi performanţi nu se mai îndoiesc de faptul că good ethics is goos business, asumându-şi responsabilităţi şi obligaţii...

Ai nevoie de altceva?