Extras din referat
Apariţia marketingului a reprezentat şi încă reprezintă un subiect discutabil. Există specialişti care plasează apariţia marketingului cu foarte mult timp în urmă şi care limitează conceptul de marketing, punând semnul egal între acesta şi activităţile de vânzare şi promovare. Deşi vânzarea şi promovarea sunt două componente importante ale activităţii de marketing derulate de o organizaţie, acesta este mult mai complex şi mai profund, iar apariţia sa are la bază o serie de factori favorizanţi ce au acţionat cu precădere la începutul şi pe parcursul acestui secol.
Marketingul s-a născut în SUA datorită dezvoltării specifice a economiei şi societăţii americane. Acesta s-a propagat destul de lent până la începutul anilor ‘50 după care marketingul s-a dezvoltat exploziv în ţări cu economii şi niveluri de dezvoltare foarte diferite. De reţinut că apariţia marketingul nu trebuie pusă neapărat în legătură cu abundenţa de bunuri şi servicii şi faptul că marketingul nu este practicat doar de companiile ce acţionează în economii dezvoltate.
Resorturile apariţiei şi promovării practice a marketingului sunt mult mai profunde, fiind, în mod sintetic, asociate dinamismului social-economic specific epocii noastre (Balaure, 2004).
Factorii care au favorizat apariţia marketingului:
- dezvoltarea producţiei de masă;
- adâncirea specializării;
- schimbarea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale consumatorilor;
- mutaţii geografice;
- conectarea unui număr mare de ţări la diviziunea internaţională a muncii.
Dinamismul economico-social este, deci, considerat factorul principal ce a stat la baza apariţiei şi dezvoltării marketingului şi a condus la accentuarea separării producţiei şi consumului în timp şi spaţiu. “Marketingul apare tocmai ca o reacţie faţă de procesul economic al separării tot mai pronunţate a producţiei de consum; el ia naştere ca rezultat al căutărilor tot mai stăruitoare pentru găsirea unor modalităţi eficiente de a reuni şi coordona preocupările legate de producţie cu cele de vânzarea produselor, de a le corela cu cerinţele efective de consum” (Balaure,2004)
Ce este marketingul?
Pentru a putea răspunde la această întrebare şi pentru a evidenţia plaja largă de probleme acoperite de Marketing, este necesară evidenţierea variatelor aspecte ale acestui domeniu.
Marketingul peresupune înţelegerea nevoilor şi dorinţelor consumatorilor.
Pentru a clarifica acest aspect vom pleca de la următoarele exemple:
Compania AT&T a dezvoltat o nouă tehnologie ce a stat la baza noului său produs lansat cu mare entuziasm pe piaţa americană cu mulţi ani în urmă, este vorba de telefonul cu imagini, produs ce dădea posibilitatea celor două persoane ce aveau o convorbire telefonică să se şi vadă. Acest produs a fost considerat o idee extraordinară de către managerii companiei şi viabil din punct de vedere tehnologic. După ce noul telefon a fost lansat pe piaţa, AT&T a descoperit că mulţi consumatori nu doreau să fie preocupaţi de aspectul fizic în momentul în care vorbeau la telefon în propria locuinţă. Mulţi subiecţi chestionaţi au considerat acest produs o invadare a intimităţii. Majoritatea potenţialilor clienţi l-au considerat prea scump. În final acest produs nu a avut succes pe piaţă.
Un alt exemplu este cel al compania Rainold’s Nabissco Tabacco care a lansat pe piaţa americană cu mare “tam-tam” ţigareta care nu face fum. Deşi majoritatea fumătorilor erau foarte încântaţi de un astfel de produs, noua ţigaretă nu a avut succes pe piaţă. De ce- Pentru că Rainold’s a neglijat un lucru, gustul ţigaretei fără fum nu a fost pe placul consumatorilor.
Cele doua exemple prezentate arată foarte clar care sunt efectele necunoaşterii nevoilor şi dorinţelor reale ale consumatorilor.
Nevoile reprezintă cerinţele fundamentale ale fiinţei umane. De exemplu, oamenii au nevoie de hrană, de aer, apă, locuinţe etc. Ei simt nevoia să se recreeze, să se instruiască, să se distreze.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Aparitia Marketingului.doc