Extras din referat
I. Caracteristicile generale ale pietei
a) Scurt istoric
In Romania, primul pas spre telefonia mobila a fost facut imediat dupa 1990.
La inceput a fost telefonul fix cordless. Acoperirea era mica, doar cateva zeci de metri. Dupa circa cinci ani, nevoia a crescut si telefonia mobila a devenit dintr-un lux o necesitate.
Apoi a fost pagerul. Aparat micut, pe care puteau fi trimise mesaje text (stramosul SMS-ului). Din nefericire pentru posesori, nu puteau raspunde la mesajele primite, dar puteau fi gasiti oriunde. Aveau un abonament, iar cine ii cauta, suna la un numar de telefon si dicta operatoarei mesajul respectiv.
A urmat telefonul mobil care a schimbat totul. In sfarsit puteai sa te deplasezi si in afara casei si raspunde la mesajele primite.
Telefonia mobila si-a facut aparitia in Romania prin intermediul societatii Mobil Rom ; aceasta a fost creatã pentru a rãspunde unei cereri lansate de Guvernul României în vederea atribuirii licentelor de telefonie mobilã GSM. Una din aceste licente a fost oficial atribuitã societãtii Mobil Rom în decembrie 1996. Mobil Rom a lansat numele si logo-ul serviciului sãu de telefonie mobilã GSM - Dialog GSM. In luna mai 1997 Mobil Rom a realizat primul apel GSM pe reteaua Dialog GSM în cadrul expozitiei CERF'97. Mobil Rom a lansat o ofertã de preînregistrare la serviciul Dialog GSM. In anul 2002, Dialog a devenit Orange, prin achizitionarea unei bucati de catre operatorul franco-britanic. Avansul se simte acum, cand Orange este primul in clasamentul clientilor, cu 5,1 milioane.
In aprilie1997, MobiFon SA a lansat prin reteaua GSM din Romania , CONNEX. Succesul incontestabil al companiei se concretizeaza in citeva recorduri, printre care un record mondial pentru punerea in functiune a retelei in doar 135 de zile si un record european pentru cel mai mic tarif al convorbirilor de la mobil la mobil, intre abonatii CONNEX. Vodafone a demarat pe piata romaneasca prin achizitionarea Connex : acesta a cumparat 79,1% din SC Mobifon SA. Pachetul majoritar era detinut de Telecom International Wireless (TIW) din Canada. Aceste procente se adauga la celelalte 20 detinute anterior.
In Romania, challengerii se numesc Cosmorom si Zapp.
Cosmorom a aparut in martie 2000 ca "pui" al RomTelecom, un fel de anexa mobila a operatorului national de telefonie fixa. Numele vine de la operatorul de telefonie mobila CosmOTE din Grecia, divizia mobila a operatorul de fix OTE. La inceput a fost o campanie dinamica, adresata tinerilor si bazata pe pre-pay (cartele preplatite). Avansul a tinut pana la 300.000 de clienti, dupa care a urmat scaderea. Fara o campanie publicitara sustinuta, fara oferte pentru clientii noi si cu promotii frumoase de care stiau doar abonatii, Cosmorom nu a cucerit alte zone din piata. Astfel ca in decembrie 2005 se lanseaza Cosmote Romania, prin preluarea de catre operatorul grec CosmOTE a 70% din Cosmorom, restul de 30% fiind retinut de RomTelecom.
Vechiul Zapp a aparut inca din 1991 in Romania. Atunci era detinut de Telefonica Espana si se numea Telefonica Romania. Dupa aparitia operatorilor GSM, cota de piata a scazut alarmant. In 1999 s-a facut schimbarea de stapan si de nume: SunTel. Cu oferta flexibila si tehnologie aparte, operatorul a avut un succes particular. Oferea la acea data telefoane de tip LEMS (Low Emission Mobile Station), in timp ce "giesemurile" aveau o poluare electronica ridicata. O data cu schimbarea denumirii in Zapp, a inceput povestea succesului.
Impactul extraordinar al telefoniei mobile digitale in Romania este, de acum, mai mult decit un fenomen economico -financiar, este un fenomen social.
b) Prezentare generala
Serviciile oferite de operatorii de telefonie mobila pe piata romaneasca au evoluat intr-un ritm uimitor in ultimii zece ani. S-a plecat de la folosirea unor telefoane ce permiteau efectuarea de convorbiri fara a tine cont de factorul spatial (telefoanele fara fir), a aparut apoi posibilitatea comunicarii prin mesaje scrise, iar mai tarziu chiar si multimedia. Oferta s-a diversificat foarte mult, clientii avand la dispozitie servicii precum jocuri, muzica, internet si, ultima inovatie in domeniu, tehnologia 3G.
II. Analiza ofertei
Piaţa românească de telefonie mobilă este caracterizată de o concurenţă puternică între 4 operatori de telefonie mobilă : Connex-Vodafone, Orange, Cosmote si Zapp Mobile. Connex si Orange utilizeaza o tehnologie GSM, in timp ce Zapp utilizeaza o tehnologie bazata pe accesul multiplu (CDMA2000), transmisie de date la 153 kb/s, solutii de telefonie mobila si Internet. De precizat ca operatorii GSM în banda de frecvenţe de 900 MHz domină detaşat piaţa de telefonie mobilă din România.
Orange si Vodafone sunt cei doi « granzi » ai telefoniei mobile din Romania. Si pe plan mondial cei doi colosi sunt adversari directi. Fiecare are specificul lui, iar uneori sunt complementari. Vodafone ofera abonamente mari, tarife mici si telefoane scumpe la preturi mici, pentru a atrage potentialul client in sistem. Orange are abonamente mai mici, dar preturi mai mari la convorbiri. La o evaluare pe scara internationala, Orange are profituri mai mari decat Vodafone pentru ca si-a atras segmentul business din tarile dezvoltate. Ca statistica, Vodafone are un numar mai mare de clienti, datorita prezentei uneori aproape monopoliste pe pietele mai sarace unde Orange nu a ajuns.
In acest moment, pe piata fiecare companie incearca sa se identifice intr-un mod anume. Connex Vodafone si Orange detin cea mai mare parte din categoria utilizatorilor romani de telefonie mobila, aproximativ in proportii egale. Orange si Connex Vodafone concureaza pe toate planurile, ataca toate segmentele si au oferte asemanatoare, uneori complementare, dat fiind faptul ca difera sensibil abordarea categoriilor de clienti dorite.
In ceea ce priveste Zapp, detinut de Inquam Romania, operatorul a tintit la inceput spre segmentul de business. Astfel, un client mediu Zapp producea mai multi dolari decat un client mediu Connex sau Orange. Apoi si-a indreptat atentia spre segmentul low-market cu oferte de genul "multe minute gratis in retea". Acum are un numar aparent redus de clienti, circa 260.000. Operatorul nu ofera servicii de pre-pay. Cum clientii post-pay sunt adevarata sursa de bani, forta Zapp este mai mare decat o arata aparentele.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Pietei de Telefonie Mobila.doc