Introducere .. ...3 Capitolul I: Analiza metodelor de determinare a valorii marfii in vama 1.1 Metode de determinare a valorii marfii in vama 4 1.2 Evaluarea marfurilor introduse de catre persoanele fizice 12 Capitolul II:Legislatia privind mijloacele de transport 2.1 Reglementarile privind transportul auto de marfuri .. 13 2.2 Acordul privind transportul international de marfuri ... .15 Concluzii si recomandari .. ...17 Bibliografie . ..18 Anexa ... ..19
Introduc Importanta si actualitatea temei.Procesul de reforma economica declansat in Republica Moldova a implicat adoptarea de noi reglementari in politica comerciala caracteristice unei economii in tranzitie la economia de piata si renuntarea la vechile instrumente specifice unei economii supercentralizat-planificate. Desfiintarea monopolului statului asupra comertului exterior a dus la aparitia unui numar mai mare de tranzactii comerciale realizate prin contracte internationale, subiectii (importator/exportator) carora au obligatia trecerii obiectului contractului peste frontiera vamala a statului in scopul realizarii tranzactiei propriu-zise. La momentul trecerii peste frontiera vamala, indiferent de regimul vamal ales, urmeaza a fi aplicate prevederile vamale si o importanta deosebita in acest context constituie anume procedura de incasare a platilor vamale, denumite in legislatia nationala ,,drepturi de import/export", calculate in baza valorii in vama a marfii, care reprezinta o notiune distincta de valoare a marfii in sens comercial sau civil, proprie numai domeniului vamal. Determinarea valorii in vama a marfurilor este una dintre problemele esentiale ale politicii vamale din Republicii Moldova, dat fiind faptul ca valoarea in vama a marfii reprezinta baza impozabila pentru calcularea drepturilor vamale de import/export fiind, astfel, un obiect de interes atit pentru organele de stat, in persoana organelor vamale, cit si pentru participantii la activitatea economica externa. Obiective urmarite: - Stabilirea metodelor de determinare a valorii marfurilor in vama - Determinarea cadrului legislativ a marfurilor introduse de persoanele fizice - Analizarea reglementarilor transportului auto - Determinarea punctelor de acord ale transportului international Metodologia de cercetarestiintifica:In cazul evaluarii cu exactitate a tuturor obiectivelor urmarite am analizat informatii cu caracater calitativ si cantitativ preluate din literatura de specilitateprin observatie, analiza logica, sinteza, comparatie aceasta fiind partial expusa in formula grafica. Cuvinte cheie:transport auto, marfa, valoare, vama, transport international, comision, cost, pret unitar, legislatie. Capitolul I: Analiza metodelor de determinare a valorii marfii in vama 1.1 Metode de determinare a valorii marfii in vama Valoarea in vama a bunurilor importate este unul din cele trei elemente (impreuna cu tariful vamal si originea) care definesc cuantumul final al drepturilor vamale. Unul din obiectivele strategice ale sistemului vamal al Republicii Moldova in domeniul reglementarii tarifar-vamale este calcularea si perceperea corecta a drepturilor de import, in corespundere cu regimul vamal anuntat. Valoarea in vama a marfurilor reprezinta una din barierele netarifare aplicate in practica politicii comerciale internationale a unei tari in vederea echilibrului balantei de export/import. Metoda 1: Valoarea de tranzactie Valoarea tranzactiei reprezinta orice suma pe care cumparatorul e de acord sa o plateasca pentru a obtine marfurile. Cu alte cuvinte, cumparatorul si vinzatorul insisi determina valoarea bunurilor importate. Avind in vedere aceasta definitie, autoritatea vamala nu poate respinge un pret declarat de importator pe motivul ca: - este mai mic decit preturile predominante pe piata ; - este mai mic decit preturile pentru bunurile identice din alte tranzactii ; - este vorba despre o vinzare la reducere. Valoarea in vama pentru aceleasi tipuri de bunuri poate varia in cadrul tranzactiilor dintre diferiti cumparatori si vinzatori sau chiar intre aceleasi parti, dar in tranzactii diferite in timp. Acceptarea pretului din factura proforma In cele mai multe tranzactii, ,,pretul efectiv platit sau de platit" pentru bunurile importate este stabilit expres ca suma specificata la momentul dat, in factura si/sau contractul realizat intre cumparator si vinzator. In cadrul altor tranzactii, totusi, exista posibilitatea ca cumparatorul si vinzatorul sa nu stabileasca un pret final pentru bunuri, inainte de importul acestora. Astfel, clauza care stabileste pretul, ar putea fi nedefinitivata, deoarece, de exemplu, bunurile sint contractate spre vinzare inainte de livrare, sau costurile vinzatorului nu se cunosc la momentul incheierii contractului, sau pretul de piata al bunurilor achizitionate este volatil etc. Cu toate acestea, faptul ca pretul nu este stabilit inainte de importare nu exclude neaparat utilizarea valorii tranzactiei. O valoare de tranzactie poate exista daca cumparatorul si vinzatorul au fixat o formula sau o metoda prin care poate fi derivat pretul pentru bunuri, in acordul lor. Plati directe si indirecte Valoarea tranzactiei reprezinta suma totala pe care cumparatorul o plateste efectiv pentru bunuri. Pentru a determina pretul total, trebuie luate in consideratie toate platile pe care cumparatorul le efectueaza pentru a obtine bunurile, chiar daca sint efectuate in trecut sau viitor, direct la vinzator, sau la alta persoana, dar in beneficiul vinzatorului. Tema numarului 6 In multe cazuri, suma integrala a platii pentru bunuri va fi reflectata in factura pe care importatorul o prezinta organului vamal impreuna cu marfurile importate. Totusi, in alte cazuri pretul facturii poate sa nu reflecte toate platile efectuate sau datorate. De exemplu, cumparatorul putea sa fi platit deja o parte din pretul cumparaturii inainte de sosirea marfii, sau va plati in rate.
Legislatie: 1. Legea Republicii Moldova pentru aprobarea Codului transporturilor auto (nr.116-XIV din 1998) Alte surse: 2. Publicatia periodica a serviciului vamal(14(34) din 2014) 3. Codul vamal al R. Moldova (nr. 1149-XIV din 2000) 4. Acord privind transportul rutier international de pasageri si marfuri ( nr. 212 din 1994)
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).