I. Prezentarea companiei 1.1 Scurt istoric II. Analiza gradului de internationalizare 2.1 Varietatea formelor de patrundere pe pietele externe 2.2 Amploarea procesului de internationalizare III. Royal Dutch Shell pe piata din Romania BIBLIOGRAFIE
I. PREZENTAREA COMPANIEI Royal Dutch Shell plc, cunoscuta de publicul larg ca Shell, este o companie multinationala ce activeaza in industria petroliera si are o origine atat britanica cat si olandeza. Este cea de-a doua cea mai mare corporatie a sectorului privat de energie din lume, si una din cele sase "supermajors" ( cele mai puternice sase corporatii private din industria energetica). Sediul operational al companiei este in Haga, Olanda, iar sediul social in Londra - Centrul Shell. Principalul obiect de activitate al companiei este reprezentat de cautatea de noi surse de exploatare, productia, prelucrarea, transportul, si comercializarea de hidrocarburi (petrol si gaze). De asemenea, Shell detine in portofoliu o puternica ramura petrochimica - Shell Chemicals. In cadrul corporatiei regasim un sector care axat pe explotarea formelor de energie regenerabila, dar acesta este abia in curs de dezvoltare. In cadrul acestui sector se pune accentul pe energia eoliana, solara si cea a hidrogenului. Actiunile Shell se tranzactioneaza cu precadere la Bursa de Valori de la Londra si Euronext Amsterdam - numai actiunile de tip "A" se pot indexa la AEX. In anul 2007, Forbes Global 2000 a clasificat Shell ca fiind cea de-a opta cea mai mare companie din lume. De asemenea, in 2007, revista Fortune afirma ca Shell este a treia cea mai mare corporatie din lume, plasandu-se imediat dupa Wal-Mart si ExxonMobil. Shell opereaza in peste 140 de tari. Filiala din Statele Unite poarta numele Shell Oil Company isi are sediul in Houston, Texas, si este una din cele mai mari filiale ale corporatiei. Grupul de firme reunite sub numele Royal Dutch Shell a fost creat in februarie 1907, cand Royal Dutch Petroleum Company (denumirea legala in olandeza, NV Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij), a fuzionat cu Shell Transport si Trading Company Ltd din Marea Britanie. Grupul Royal Dutch Shell opereaza in peste 145 de tari si are aproximativ 135.000 angajati in intreaga lume. Prin asocierea practica a unui mini-magazin ce comercializeaza o gama larga de produse, de la accesorii auto pana la produse alimentare la fiecare statie de alimentare cu carburant, Shell s-a implicat si in comertul cu amanuntul, reteaua de magazine astfel formata depasind de doua ori pe cea a Mc'Donalds. Carburantii si lubrifiantii produsi azi de Shell sunt testati in cele mai riguroase conditii, fiind folositi de firma Ferrari pentru monoposturile din Formula 1. 1.1 SCURT ISTORIC Inceputurile In 1833, negustorul Marcus Samuel a decis sa extinda afacerea sa din Londra. El vindea antichitati, dar a adaugat acum si scoici orientale. El intentiona sa valorifice o noua moda de a le utiliza in designul interior.Instinctul lui a fost corect - si Samuel a inceput rapid importul de scoici din Orientul Indepartat, punand bazele afacerii sale de import/export. La inceput Piata uleiului ramasese limitata la ulei pentru iluminat si lubrifianti, pana cand, in 1886, au aparut motorul cu combustie interna si cererea de benzina (Karl Benz si primul Mercedes). La acel moment, compania lui Samuel a fost preluata de Marcus Samuel junior si fratele sau, Sam. Ei au exportat utilaje britanice, textile si unelte pentru noile industrializate Japonia si Orientul Indepartat si la intoarcere importau orez, matase, vesela din portelan si cupru in Orientul Mijlociu si Europa. La Londra, tranzactionau in lumea intreaga produse de baza, cum ar fi zahar, faina de grau. In timpul unei calatorii in Japonia, Marcus a devenit interesat de afacerea exportului de petrol, cu sediul la Baku, Rusia. Familia Rothschild a investit masiv in anii 1880 in cai ferate si tuneluri pentru a depasi dificultatile de transport ale petrolului din aceasta regiune fara iesire a Marii Negre catre pietele externe. Transportul reprezenta inca o problema deoarece petrolul era in butoaie, care puteau produce scurgeri si ocupau mult spatiu in cala navei. Revolutionarea transportului de petrol Marcus si Sam au comandat o flota de vapoare, pentru transportul petrolului in vrac, folosind pentru prima data Canalul Suez. De asemenea, ei au infiintat centre de stocare ale petrolului in vrac in porturile din Orientul Indepartat si impreuna cu Benito, un grup de producatori rusi controlati de familia Rothschild, furnizori de kerosen. Strategia lor era riscanta: daca s-ar fi aflat de operatiunile lor, Rockefeller le-ar fi restrans activitatea prin pozitia dominanta a Standard Oil. Cu voiaj inaugural al primei nava-cisterne vrac "Murex", prin Canalul Suez in 1892 Samuels a revolutionat transportul de petrol. Transportul in vrac a redus substantial costurile petrolului prin cresterea enorma a volumului, care ar putea fi transportat. Fratii Samuel au denumit initial compania lor "The tank Syndicate", dar in 1897 au schimbat denumirea in "Shell Transport and Trading Company". Petrolul era, de asemenea produs in Indiile de Est, o colonie olandeza, si in anul 1890 o societate a fost infiintata pentru a dezvolta un camp petrolier in Sumatra. Aceasta a fost originea a ceea ce avea sa devina Royal Dutch Petroleum Company. Sub conducerea lui JB August Kessler, au construit o conducta si o rafinarie la Pankalan Brandan. Lui Kessler i s-a alaturat in 1896 un director de marketing dinamic tanar, Deterding Henry, care avea sa devina o figura dominanta in cadrul companiei, pana la izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Confruntandu-se cu concurenta din partea lui costurilor reduse ale lui Samuels, Royal Dutch a inceput constructia de petroliere si a instalatiilor de stocare si a infiintat propria organizatie de vanzari.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).