Ambalajul intre Tehnica si Arta

Extras din referat Cum descarc?

O data cu dezvoltarea si diversificarea productiei de bunuri concomitent cu dezvoltarea comertului, are loc si diversificarea si dezvoltarea activitatilor de ambalare si implicit a productiei de ambalaje. La nivelul intregii planete, se considera ca aproximativ 99% din productia de marfuri se tranzactioneaza in stare ambalata. Ambalajul este un sistem fizico-chimic complex, cu functii multiple, care asigura mentinerea sau, in unele cazuri, ameliorarea calitatii produsului caruia ii este destinat. Ambalajul favorizeaza identificarea produsului, inlesnind atragerea de cumparatori potentiali, pe care ii invata cum sa foloseasca, sa pastreze produsul si cum sa apere mediul inconjurator de poluarea produsa de ambalajele uzate sau de componentii de descompunere ai acestora. 
Din punct de vedere comercial, ambalajul permite asigurarea in cele mai bune conditii a manevrarii, conservarii, depozitarii si transportului produselor. Ambalajul este un "invelis din materiale si forme diferite in care se ambaleaza un produs pentru transport sau vanzare".
Institutul Francez al Ambalajului si Ambalarii propune urmatoarele definitii in "Petit glossaire de l'emballage":
o ambalajul este obiectul destinat sa inveleasca sau sa contina temporar un produs sau un ansamblu de produse pe parcursul manevrarii, transportului, depozitarii sau prezentarii, in vederea protejarii acestora sau facilitarii acestor operatii;
o ambalarea reprezinta operatia de obtinere a "primului invelis aflat in contact direct cu produsul".
Institutul din Marea Britanie furnizeaza trei directii in definirea ambalarii:
o sistem coordonat de pregatire a marfurilor pentru transport, distributie, vanzare cu amanuntul si consum;
o cale de asigurare a distributiei la consumatorul final, in conditii optime si cu costuri minime;
o functie tehnico-economica, care urmareste minimizarea costurilor la livrare.
Eu sunt de parere ca ambalajul poate fi considerat un instrument de marketing si un factor economic. Initial, rolul ambalajului a constat in protejarea marfii. O data cu dezvoltarea productiei industriale s-a adaugat functia de transport si depozitare/logistica a ambalajelor.
Autoservirea ca forma de vanzare a produselor, consumul accentuat si concurenta au transformat ambalajul intr-un "purtator de informatie si reclama"; societatile actuale de prestari servicii impun ambalajului si indeplinirea functiei suplimentare referitoare la comoditate sau comfort. Nu in ultimul rand, cerintele impuse de protectia mediului au luat in considerare si functia ecologica a ambalajului. 
Astfel, ambalajul devine un instrument complex de marketing care, pe langa functiile traditionale de <<invelire si protectie >>, mai indeplineste functii referitoare la usurinta in manipulare, a comunicarii cu piata de desfacere precum si a sprijinului logistic. Astfel devine vizibila functia integrativa a ambalajului. Produsul si ambalajul sunt doua componente esentiale si referinte clare ale ofertantului care se ocupa de mixul de marketing. Mixul de marketing este practic conceput ca o mixtiune de functii in cadrul careia sunt introdusi anumiti factori de rentabilitate (pret) sau factori referitori la desfacere (produs, ambalaj, sortiment, calitate, reclama).Prin influenta reciproca a acestor factori cunoscuti sub denumirea de cei "4P " (Produs, Promovare, Plasare, Pret), ambalajul poate influenta direct, succesul sau esecul unui plan de marketing.
Cerintele impuse unui ambalaj optim sunt rezumate intr-o sistematica, care sprijinindu-se pe mixul de marketing poate fi consemnata ca mix al ambalajului. Mixul ambalajului reprezinta o lista completa a tuturor functiilor ambalajului care pot fi utilizate ca baza pentru formarea ambalajului sau ca punct de plecare in dezvoltarea unui produs specific. Din mixul ambalajului pot fi deduse toate caracteristicile referitoare la produs, productie si distributie care sunt cerute de materialele de ambalare, sisteme sau forme constructive pentru a indeplini misiunea globala optima a ambalajului in ceea ce priveste produsul.
Modul in care sunt indeplinite toate cerintele pentru o varianta de ambalare determina aspectul economic al acesteia, puternic influentata de costurile singulare a fiecarei caracteristici deduse a mixului ambalajului, cand ambalajul si produsul isi indeplinesc impreuna misiunea. In dezvoltarea ambalajului, costurile acestuia trebuie sa constituie o concluzie si niciodata un argument in luarea deciziei de a continua sau de a stopa o astfel de dezvoltare. Ambalajul optim presupune ca produsul si ambalajul sau, sa fie privite ca un tot unitar, luand in considerare urmatoarele aspecte: ca sprijin reciproc pentru indeplinirea cerintelor consumatorilor ; ca o prezentare integrata a functiilor pentru consumator; ca un element optim integrabil a lantului logistic. Aceasta unitate se bazeaza intotdeauna pe efectul de interschimbare produs-ambalaj; spre exemplu, convenienta in utilizarea produsului care ofera o anumita conformatie a ambalajului sa influenteze in aceeasi masura succesul precum gustul sau culoarea produsului insusi. 
Pe langa criteriile de apreciere deja cunoscute pentru ambalaje-cum sunt: efectul de protectie, aptitudinea logistica si eficacitatea publicitara,- in ultimii ani au fost luate in considerare punctele de vedere ecologice privind caracterizarea ambalajelor, respectiv intocmirea ecobilanturilor referitoare la ambalaje. In economia de piata se impune elaborarea unui concept de estimare si de apreciere a compatibilitatii ambalajelor cu mediul inconjurator. Cunoasterea ecobilanturilor este de aceea o conditie necesara.
Ecobilantul unui ambalaj se compune din descrierea ciclului de viata al ambalajului si o analiza a efectelor asupra mediului inconjurator in totalitatea secventelor sale.
Ciclul de viata incepe odata cu extragerea materiilor prime si se incheie odata cu valorificarea deseurilor provenite din ambalaje. Este necesara gasirea unui ambalaj individual optim pentru fiecare produs in parte. Acesta se dovedeste a fi un element de legatura integral pentru organizarea produsului si pentru un marketing de succes al produsului. De asemenea, organizarea sistemului produs - ambalaj necesita o gandire complexa precum si utlizarea unor metode sistematice, inovative si orientate.
Cercetatorii au descoperit ca circa 50% din totalul cumparaturilor in magazinele cu autoservire se fac pe baza unor impulsuri provocate de ambalaje. Afirmatia, cred eu ca este cat se poate de relevanta in ceea ce priveste importanta ambalajului si mesajul transmis de acesta. Multi economisti considera ambalarea ca pe un element important al politicii de management al companiei.
La prima vedere, pentru un cumparator oarecare, ambalajul nu reprezinta mare lucru. El uremeaza a fi oricum indepartat dupa folosirea produsului. Dar, de fapt lucrurile nu stau de loc asa, ci, fara a exagera, lucrurile stau cu totul invers. De foarte multe ori ambalajul este ales, el ofera informatii despre produsul pe care il contine, el ne ofera confortul utilizarii produsului, el ne ofera o garantie a calitatii (de exemplu: sunt considerate mai de calitate bauturile imbuteliate in sticla, decat cele in PET). In spatele producerii unui ambalaj viabil stau numeoase elemente de estetica si design care sunt deosebit de importante.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ambalajul intre Tehnica si Arta.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!