Alianțe Strategice

Extras din referat Cum descarc?

Desi manifeste in ultimele doua decenii ca optiune strategica a firmei, aliantele nu sunt
definite conceptual in literatura de specialitate de maniera precisa si unitara. Exista deci
mai multe opinii cu privire la continutul acestui concept, in functie de unul sau mai multe
criterii de diferentiere luate in calcul.
Astfel, o prima categorie de teoreticieni6 considera ca aliantele strategice asociaza
doua elemente: mana de lucru si externalizare de competente sub un singur acoperis
strategic, definit ca intreprinderea extinsa sau constelatia de intreprinderi.
O a doua categorie de autori definesc aliantele drept apropieri sau contopiri intre
firme, realizate sub forma de fuziuni sau achizitii ,,amicale", prin opozitie cu preluarile
ostile, ceea ce ia in considerare numai natura legaturii create intre firme.
In fine o a treia categorie de specialisti7 considera ca se poate vorbi de alianta
strategica numai in masura in care aceasta determina crearea unei entitati juridice noi,
respectiv a unei joint-venture, o filiala comuna, distincta, a firmelor partenere; un corolar al
acestei abordari este acela ca detinerea incrucisata de participatiuni minoritare in
capitalurile altor firme este semnul sau simptomul indispensabil acestui tip de asociere.
Din punctul nostru de vedere, consideram ca aceste definitii acopera partial aria de
cuprindere a conceptului in discutie, fara a lua in considerare suficiente criterii care sa le
faca satisfacatoare prin prisma strategiei de firma. Astfel, un criteriu esential in
caracterizarea conceptului de alianta strategica este acela ca firmele aliate se afla intr-o
pozitie (mai mult sau mai putin) concurentiala unele fata de altele; aceasta competitivitate,
cel putin potentiala este in general factorul comun al formarii si manifestarii intentiei
firmelor de a coopera in sens strategic, prin formarea de aliante.
Din aceasta perspectiva, definitia lui Dussauge si Garrette8 ni se pare cea mai
potrivita si anume ca aliantele strategice sunt asocieri intre doua sau mai multe firme
concurente sau potential concurente, in scopul realizarii unui proiect sau a unei activitati
specifice, prin coordonarea competentelor comune, precum si a mijloacelor si resurselor
necesare, in loc de a se concura pe proiectul respectiv sau a fuziona pentru realizarea lui.
6 G. Lorenzoni, O. Ornati - Constellation of Firms and New Ventures, Journal of Bussines Venturing, 3/1988
7 K. R. Harrigan - Strategies for Joint Ventures, Lexington Books, 1985
8 P. Dussauge, B. Garrette - Alliances strategiques, mode d'emploi, Revue Francaise de Gestion, Oct.1991


Fisiere in arhiva (1):

  • Aliante Strategice.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!