Agromarketingul

Extras din referat Cum descarc?

Nevoia de a intelege, prezice si satisface cererea de produse agroalimentare a consumatorului este atat de importanta incat eforturile de satisfacere a ei au dat nastere unei activitati speciale numite agromarketing sau marketing agroalimentar. Agromarketingul, ca specializare sau ramura a marketingului, trebuie vazut ca o componenta integranta a agrobusinessului, incluzand toate activitatile care contribuie la coordonarea productiei, distributiei si promovarii produselor agroalimentare in concordanta cu cererea consumatorilor. In sens larg, agrobusinessul cuprinde atat activitatile care ofera agriculturii resursele necesare, situate in amonte fata de agricultor, cat si pe cele din avalul acestuia, respectiv colectarea, prelucrarea, distributia si comercializarea produselor agricole. In cadrul economiilor de piata dezvoltate, in multe din aceste activitati sunt implicate mari companii, multe din ele operand si in afara granitelor nationale. Agrobusinessul este eficient numai in masura in care consumatorilor le sunt oferite alimente in cantitati suficiente, intr-o varietate corespunzatoare si la preturi rezonabile. Fundamentarea si desfasurarea tuturor activitatilor si proceselor economice ce compun agrobusinessul, prin prisma opticii de marketing, au menirea de a asigura pe deplin acest lucru, marketingul afirmandu-se tot mai mult ca o stiinta a rationalizarii si optimizarii.
Cu cat intreprinzatorii agricoli devin mai specializati in activitatea lor economica, cu atat intra in contact cu alti agenti economici pentru a se aproviziona cu produsele si serviciile de care au nevoie si pentru a vinde cel putin o parte din productia obtinuta. Pentru o perioada de timp, cumparatorii si vanzatorii raman in contact apropiat si fiecare parte este capabila sa stabileasca ce si cat are nevoie sa cumpere sau, dupa caz, ce si cat doreste sa vanda cealalta parte. Cu cat economiile agroalimentare se dezvolta, numarul fermelor comerciale si volumul schimburilor de produse creste, manifestandu-se o nevoie concomitenta tot mai crescanda de servicii de marketing, cum ar fi stocarea, depozitarea, conditionarea, ambalarea si transportul produselor, oferirea de informatii de marketing etc. Aceste servicii de marketing sunt prestate de intermediari specializati in astfel de activitati, iar contactele directe intre producatorii si consumatorii finali sunt tot mai reduse, marfurile si informatiile fiind schimbate prin sisteme de marketing tot mai complexe. In multe tari (teoretic in toate tarile aflate in curs de dezvoltare), agricultura reprezinta o ramura insemnata a economiei, care le asigura cele mai importante surse de materii prime pentru industria prelucratoare si cea mai mare parte a locurilor de munca pentru populatia activa. In aceste tari, pentru hrana se cheltuiesc peste 50% din veniturile medii ale unei familii. La polul opus - din acest punct de vedere - se situeaza americanii, care cheltuiesc numai 12%, respectiv vest-europenii, cu cheltuieli alimentare cuprinse intre 15 si 20 % din venitul mediu familial. Daca in tarile dezvoltate numarul saracilor este redus si este usor sa se realizeze programe speciale de distributie a alimentelor de care acestia au nevoie, in multe din tarile in curs de dezvoltare populatia subalimentata este majoritara, fiind necesara adoptarea unor sisteme de marketing adecvate si eficiente pentru asigurarea hranei acesteia. Insasi dezvoltarea economiei duce la crearea unor sisteme de marketing agricol mai sofisticate si mai eficiente. Pe masura ce experienta economica a tarilor creste, rata de urbanizare tinde sa sporeasca substantial. Unii economisti, referindu-se la acest aspect, considera, ca, daca sporul populatiei intr-o tara dezvoltata este de 3 %, populatia oraselor acelei tari va creste cu 4 %. In esenta, aceasta inseamna ca numarul populatiei urbane ce trebuie hranita de populatia rurala se va dubla in urmatorii 15 ani. Acest fenomen are implicatii majore asupra sistemelor de agromarketing si productiei de alimente, fiind necesara directionarea produselor catre centrele de consum. In aceste conditii, ponderea fermelor de subzistenta se va diminua, crescand numarul si dimensiunea fermelor comerciale, agricultura insasi devenind mai putin bazata pe forta de munca umana si animala in favoarea muncii mecanizate. In perioada actuala, pietele agricole si alimentare au devenit spatiul economic in care producatorii si consumatorii, presupusi buni cunoscatori ai cererii si ofertei, sunt interesati de obtinerea celui mai bun pret si, in acelasi timp, al celui mai bun si ieftin produs. Agromarketingul are un rol deosebit in realizarea acestor deziderate. Prin gama tot mai larga de metode si tehnici de studiere si de anticipare a schimbarilor pietei, de servicii logistice, de tehnici si metode promotionale, precum si de alte instrumente cu ajutorul carora se realizeaza un contact cat mai eficient cu piata, puse la indemana factorilor interesati, agromarketingul poate deveni o adevarata institutie menita sa orienteze productia agricola si alimentara in functie de necesitate, dar si sa gaseasca momentele, locurile si metodele de valorificare a acesteia in cele mai bune conditii, atat pentru producatorii agricoli si procesatori, cat si pentru consumatori. In general, aplicarea unui marketing eficient in activitatea intreprinderilor agricole si alimentare este limitata de o serie de factori, dintre care cei mai importanti sunt:
- existenta unei infrastructuri a distributiei fizice a marfurilor agricole si alimentare inadecvate practicarii marketingului modern, si anume:
- reteaua de cai ferate si sosele, in cea mai mare parte, nu permite efectuarea de transporturi rapide, fara pierderi si cu costuri reduse;
- lipsa lantului de frig la cvasitotalitatea produselor;
- insuficienta si echiparea necorespunzatoare a depozitelor si halelor in care se conditioneaza, stocheaza, depoziteaza si ambaleaza produsele agricole;
- existenta unui parc de mijloace de transport rutier pentru transportul produselor agricole si alimentare cu uzura fizica si morala ridicata si cu un grad redus de specializare;
- pozitia slaba de negociatori a producatorilor agricoli in cadrul filierelor de produs, mai ales in raport cu procesatorii sau integratorii;
- nivelul slab de organizare institutionala a pietelor agricole si alimentare datorita insuficientei legilor, regulamentelor de functionare si de reglare a acestora;
- existenta unor sisteme informationale ale agromarketingului - pe produse - inadecvate ca modalitate de organizare si aproape total insuficiente ca volum si calitate a informatiilor oferite factorilor interesati, indeosebi producatorilor agricoli. 
Cele mai importante dintre obiectivele politicilor de agromarketing sunt urmatoarele:
- stimularea cresterii productiei agroalimentare si continua adaptare a acesteia la modificarea cererii de consum a populatiei si a exportului;
- cresterea gradului de competitivitate a produselor agricole si alimentare romanesti;
- imbunatatirea distributiei inputurilor agricole si neagricole catre producatori;
- perfectionarea si cresterea eficientei structurilor de agromarketing, mai ales a celor privind distributia produselor agricole si alimentare, precum si modernizarea infrastructurii acesteia;
- protectia consumatorilor fata de producerea si comercializarea unor produse necorespunzatoare din punct de vedere calitativ, care afecteaza sanatatea si chiar securitatea acestora.


Fisiere in arhiva (1):

  • Agromarketingul.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!