Extras din referat
1. Introducere
Se poate spune că, în economie, ca şi în natură, reuşesc să supravieţuiască şi să
aibă succes doar întreprinderile care au capacitatea de a se adapta la mediul
înconjurător. Acest lucru se bazează pe teoria filozofului sociodarwinist Herbert
Spencer survival of the fittest (supravieţuirea celor mai tari). În special, pe plan mondial,
într-un mediu economic aflat într-o permanentă schimbare şi cu o concurenţă din ce în
ce mai puternică, pentru o întreprindere este foarte important să deţină această
capacitate de a se adapta la mediul înconjurător. Controllingul este un instrument
de sprijin al managementului unei întreprinderi, care, printr-o permanentă informare a
managerilor, încearcă să formeze şi să dezvolte această capacitate de adaptabilitate
a companiilor la mediul economic în care activează.
În această lucrare sunt prezentate diverse moduri de implementare
a controllingului, respectiv a marketing-controllingului în structura întreprinderii.
În general se deosebesc diferite moduri de implementare a marketing-controllingului
la nivel de întreprindere în funcţie de modul de organizare a întreprinderii. Astfel putem
deosebi marketing controlling în întreprinderi cu structuri de tip funcţional, de tip
matrice şi cu structuri de tip procesual. Pentru toate aceste tipuri de structuri sunt
prezentate modele de implementare a controllingului şi a marketing-controllingului.
În final sunt prezentate concluziile acestei analize.
2. Conceptul de marketing-controlling
Dezvoltarea dinamică a mediului economic la nivel mondial confruntă
managementul diverselor întreprinderi cu problema unei permanente adaptări la mediul
economic pentru a se asigura viabilitatea întreprinderii. Pentru a ţine pasul cu
dezvoltările mediului în care funcţionează întreprinderea, cum ar fi schimbări în
structura branşelor, intensificarea concurenţei, evoluţiile tehnologice foarte rapide,
precum şi schimbări psihosociale şi culturale, s-a simţit nevoia unui departament care să
se ocupe cu o permanentă analiză a situaţiei intreprinderii raportate la mediul
înconjurător. Pentru acest lucru s-a dezvoltat controllingul.
Ehrmann defineşte controllingul ca departamentul unei întreprinderi care are
funcţia de a susţine conducerea întreprinderii prin activităţi de planificare, informare,
analiză, control şi coordonare (Ehrmann, 2004, p. 18). Completând această definiţie,
controllingul are rolul de a aduna informaţii despre întreprindere şi despre mediul în
care aceasta funcţionează, pentru a le analiza, prelucra şi interpreta. Aceste informaţii
trebuie prelucrate astfel încât să susţină managementul în luarea deciziilor şi în
elaborarea planificării întreprinderii. De asemenea, prin interpretarea datelor obţinute
controllerul trebuie să remarce din timp punctele critice ale întreprinderii astfel încât
acestea să poată să fie înlăturate şi să descopere punctele tari ale întreprinderii pentru ca
acestea să fie dezvoltate (Peemöller, 1992, p. 50).
După cum am menţionat mai devreme controllingul este un instrument de
susţinere şi completare a managementului unei întreprinderi, care, printr-un sistem
informaţional bine pus la punct, să contribuie la luarea deciziilor de către manager.
Diferenţa dintre controller şi manager constă în faptul că managerul este cel care ia
decizii. Controllerul nu are dreptul de a lua deciziile, el doar trebuie să pregătească şi să
susţină deciziile luate de manager cu un sistem informaţional bine pus la punct. De
asemenea, managerul este cel care realizează planificarea întreprinderii, în general pe
baza datelor puse la dispoziţie de controller (Peemöller, 1992, p. 50).
Termenul de „controlling“ este un termen foarte controversat, datorită
multitudinii de traduceri şi interpretări pe care acesta le are. Principalul motiv pentru
interpretarea greşită a termenului „controlling“ constă în traducerea acestuia cu
„control“ sau „a controla“. Dar de fapt controllingul reprezintă mai mult decât simplul
control din întreprindere, el fiind disciplina care se ocupă cu controlul şi monitorizarea
datelor şi indicatorilor întreprinderii.
Marketing-controllerul are datoria de a susţine marketing-managementul, prin
adunarea şi prelucrarea de informaţii referitoare la planificarea, analiza, controlul şi
coordonarea activităţilor de marketing. Astfel principalele sarcini ale marketing-
controllerului sunt ca el să exercite activităţi de controlling în subsistemul
marketing, precum şi să comunice şi să facă schimb de informaţii cu celelalte
departamente din întreprindere (Franke, Kötzle, 1995, p. 22).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Structuri Organizatorice la Nivel de Intreprindere Pentru Implementarea Marketing - Controllingului.doc