Cuprins
- Introducere
- Capitolul 1
- 1. Conceptul de funcționar public
- 2. Funcția publică și statutul funcționarului public comunitar
- 3. Recrutarea funcționarilor publici europeni
- 4. Condiţii cerute pentru funcţionarii comunitari
- 5. Categorii de funcționari publici europeni
- Capitolul 2
- 6. Drepturile şi libertățile fundamentale ale funcționarului comunitar
- 7. Îndatoririle funcționarului comunitar
- Concluzii
- Bibliografie
Extras din referat
Introducere
Întreaga activitate din administrația de stat este reglementată și organizată potrivit legii în scopul servirii intereselor generale și satisfacerii cerințelor persoanelor fizice și juridice.
Pentru realizarea acestei finalități, persoanele juridice, statul, județul, orașul și comună, autoritățile administrației publice și serviciile publice exercită putere publică.
Prin putere publică se înţelege ansamblul atribuțiilor, stabilite de lege, care permit organelor din administrația publică satisfacerea intereselor generale. Prin lege se constituie diferite funcții publice. Acestea sunt încredințate funcționarilor publici, adică acelor persoane prin care acționează instituțiile administrative, care formează administrația statului. Pe lângă aceste resurse umane, care sunt cele mai importante din categoria resurselor, sistemului administrative îi sunt necesare resurse material și financiare. În general, în administrația de stat persoanele care dețin funcții publice poartă denumirea generic de funcţionari publici.
Referatul urmărește explicarea conceptului de funcționar public, precum și prezentarea tuturor criteriilor de selecție ai acestora, totodată și a obligațiilor și îndatoririlor acestora. De asemenea, parcurgerea proiectului, oferă posibilitatea studenților completării necesarului de cunoștințe, însușirii noțiunilor și dezvoltării cunoștințelor în ceea ce privește activitatea funcționarilor publici.
Capitolul 1
1. Conceptul de funcționar public
Funcționarul public este o persoană care, în conformitate cu dispozițiile actelor normative, este numită de autoritatea publică competentă sau aleasă potrivit normelor legii și investită în mod legal cu atribuțiile funcției sale, prestând în mod permanent o activitate, cu scopul de a asigura funcționarea continua a unui serviciu public.
O altă definiție a funcționarului public ar fi aceea de ,, persoană fizică care, prin respectarea condițiilor cerute de lege a fost investită prin numire sau alegere într-o funcție publică sau pentru a desfășura, contra unui salariu, o activitate continua”.
Prin urmare, un funcționar public se caracterizează prin următoarele:
Este o persoană :
Ø prin care acționează instituțiile administrative;
Ø care ocupă posture și deține funcții publice;
Ø numită de autoritatea competentă;
Ø aleasă potrivit normelor legii;
Ø învestită în mod legal cu atribuțiile funcției sale;
Ø care prestează în mod permanent o activitate cu scopul de a asigura funcționarea continuă a unui serviciu public;
Ø cu statut propriu în care sunt precizate drepturile și obligațiile;
Ø care desfășoară activitate pe toate nivelurile ierarhice ale structurii sistemului administrativ.
2. Funcția publică și statutul funcționarului public comunitar
Există două categorii de funcţii publice în ţările Uniunii Europene:
· mai întâi, sunt funcţionarii care lucrează la nivelul instituţiilor comunitare şi care pot fi desemnaţi cu titulatura de funcţionari europeni,
· iar mai apoi există corpul de funcţionari care lucrează în administraţia proprie a fiecărui stat.
De remarcat că şi în acest domeniu se verifică principiul general al subsidiarităţii legislaţiei comunitare. Fiecare stat membru reglementează regimul corpului de funcţionari proprii în acord cu exigenţele sistemului legislativ autohton. Cu privire la funcţionarii europeni, reglementarea statutului acestora revine instituţiilor comunitare.
În contextul dreptului comunitar, cadrul normativ privind funcţia publică a fost influenţat de adoptarea de către Comisia Europeană a Cărţii Albe cu privire la reforma administrativă, încă din martie 2000. Acest document a evidenţiat principiile administraţiei publice la nivel european, punându-se accent pe calitatea serviciilor oferite, independenţa funcţionarului, angajarea răspunderii acestuia pentru toate faptele săvârşite, eficienţa şi transparenţa serviciului public prestat către cetăţenii europeni.
Bibliografie
1. Androniceanu A., ,,Management public”, Editura Economică, București, 1999.
2. Calinoiu C., „Teoria funcției publice comunitare”, Ed. Lumina Lex, 1999.
3. Petca I., ,,Management public”, Editura Academiei Forțelor Terestre ,, Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2001.
4. Stanciu B., ,,Norme generale privind funcția și funcționarul public European”, Ed. Star Tipp, Slobozia, 2008.
5. REVISTA TRANSILVANĂ DE ŞTIINŢE ADMINISTRATIVE nr. 1(4)/2000.
6. http://www.creeaza.com/legislatie/administratie/Statutul-functionarului-public313.php.
7. http://cşe.uaic.ro/_fişiere/Documentare/Suporturi_curs/III_Dreptul_funcţiei_publice_europene.pdf.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Statutul functionarilor publici in Uniunii Europene.docx